ΓΔ: 1471.26 0.63% Τζίρος: 142.71 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA
Φωτο: BusinessDaily.gr

Νέος χάρτης συγκοινωνιών στην Αθήνα και σχέδιο για «καθαρά» πεζοδρόμια

Ποδηλατόδρομοι, σημεία στάθμευσης, πιάτσες ταξί και φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα μπαίνουν στη νέα μελέτη για τις συγκοινωνίες. Στο στόχαστρο και τα εμπόδια στην κίνηση σε πεζοδρόμια.

Πρότυπες στάσεις, «καθαρά» πεζοδρόμια από εμπόδια, ψηφιακές υπηρεσίες και wifi στα λεωφορεία μπαίνουν στο κάδρο των μετακινήσεων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, εν αναμονή του νέου συγκοινωνιακού χάρτη της Αθήνας. Στη «μάχη» με την εισιτηριοδιαφυγή, που για τα μέσα σταθερής τροχιάς εκτιμάται μόλις στο 2-3%, αλλά στα λεωφορεία εκτοξεύεται ακόμη και στο 15%, εδώ και εικοσιπέντε ημέρες εφαρμόζεται από την ΟΣΥ πιλοτικά η υποχρεωτική είσοδος από τη μπροστινή πόρτα σε συγκεκριμένες γραμμές.

Με τις συνθήκες στο λεκανοπέδιο να έχουν αλλάξει σημαντικά τις δύο τελευταίες δεκαετίες, όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος, στο πλαίσιο του συνεδρίου ITC2024, η εν εξελίξει μελέτη για το νέο στρατηγικό πλάνο μεταφορών της Αττικής αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2026. Αυτό θα σημάνει την αναδρομολόγηση λεωφορείων και τρόλεϊ, λαμβάνοντας υπόψιν τις κορεσμένες γειτονιές, τις νέες αστικές πυκνώσεις, τις περιοχές όπου κινούνται περισσότερο οι εργαζόμενοι, και μελλοντικά βέβαια τη νέα Γραμμή 4 του μετρό, καθώς θα έχει ορίζοντα 20ετίας.

Στόχος, μία νέα κινητικότητα στην πόλη

«Στο ενδιάμεσο, όμως, την άνοιξη του 2025 θα έχουμε στα χέρια μας τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής, καθώς στη μελέτη θα ενταχθούν ποδήλατα, ποδηλατόδρομοι, σημεία στάθμευσης, πιάτσες ταξί, φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα κ.ά.», επισήμανε ο κ. Σπηλιόπουλος. Προανήγγειλε, μάλιστα, πως στα μέσα Οκτωβρίου θα γίνει η πρώτη παρουσίαση στους δήμους σχετικά με τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη, αλλά και τη διαμόρφωση μίας «νέας κινητικότητας».

Στον πυρήνα αυτής της νέας κινητικότητας βρίσκεται η προσβασιμότητα, καθώς ζητούμενο αποτελεί η αναδιάταξη όλης της διαδρομής που κάνει ο χρήστης των ΜΜΜ από την ώρα που θα βγει από το σπίτι του μέχρι τη στάση και αντίστροφα. Έτσι, στο κάδρο μπαίνουν τα πεζοδρόμια, ώστε να μην υπάρχουν εμπόδια, καθώς ακόμα και τα περίπτερα συχνά «κλείνουν» τον δρόμο σε εμποδιζόμενα άτομα, καθώς και οι υποδομές των στάσεων.

«Υπάρχει πρότυπο πεζοδρόμιο, υπάρχει πρότυπη στάση και θα διαβουλευτούμε με τους δήμους για να μπορέσουν να έχουν τη σωστή επεξεργασία», εξήγησε επί της διαδικασίας ο κ. Σπηλιόπουλος.

Επιβάτες με account

Η προαναγγελθείσα έναρξη των ανέπαφων πληρωμών με κάρτα ή ψηφιακό πορτοφόλι στο σύνολο των ΜΜΜ της πρωτεύουσας το αργότερο στις 23 Δεκεμβρίου 2024, είναι μόνο η πρώτη φάση της πολυαναμενόμενης υπηρεσίας Tap ‘n’ Pay. «Το σύστημα στην επόμενη φάση του έχει τη δυνατότητα του account based ticketing, όπου κάθε επιβάτης μπορεί να δημιουργήσει έναν λογαριασμό και μέσω αυτού να κάνει αγορές καρτών και εισιτηρίων, ενώ θα προστεθούν και υπηρεσίες Mobility-as-a-Service», είπε ο επικεφαλής του ΟΑΣΑ.

Σχηματικά αυτό σημαίνει πως ο χρήστης που βρίσκεται στο Νέο Φάληρο μπορεί να επιβιβαστεί στον ηλεκτρικό και να κατέβει στην Ομόνοια όπου θα έχει ήδη «κλείσει» τη συνέχεια της διαδρομής του με ταξί μέσω γνωστών εφαρμογών. Ή να μετεπιβιβαστεί στο μετρό και να κατέβει στην Ακρόπολη, έχοντας ήδη βγάλει εισιτήριο για το μουσείο χωρίς να χρειάζεται να στηθεί στην ουρά.

Μια ακόμα εφαρμογή που διαθέτει ο ΟΑΣΑ, αλλά δεν έχει ψηφιοποιηθεί, είναι η γνωστή υπηρεσία in town check in, που δίνει τη δυνατότητα στον επιβάτη, φτάνοντας στον Πειραιά, να αποδεσμευτεί από τις βαλίτσες του, που στέλνονται στο αεροδρόμιο, και να περιηγηθεί εύκολα με τα ΜΜΜ στην πόλη έχοντας εισιτήριο και για το αεροδρόμιο.

Εντωμεταξύ, όπως ενημέρωσε κατά την ίδια συνεδρία, ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου, στις αρχές του 2025 αναμένεται από την «Κοινωνία της Πληροφορίας» διαγωνισμός για την εγκατάσταση wifi στον στόλο των λεωφορείων. Εκτίμησε ότι ως το τέλος του 2026 αυτή η δυνατότητα θα έχει ενεργοποιηθεί.

Ανάγκη επενδύσεων για την αναβάθμιση του μετρό

Καταγράφοντας μία αύξηση της επιβατικής κίνησης της τάξεως του 10% στο οκτάμηνο του 2024, που προστίθεται στην αύξηση 16,5% που σημειώθηκε το 2023, τα μέσα σταθερής τροχιάς βρίσκονται σε ένα κρίσιμο σημείο. «Το κοινό επέστρεψε για να μείνει στο μετρό», είπε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑ.ΣΥ., Αθανάσιος Κοτταράς, επιμένοντας στην ανάγκη σημαντικών επενδύσεων, ώστε να διατηρηθεί το υψηλό επίπεδο ασφάλειας και αξιοπιστίας.

Με την τεχνική λύση για την εγκατάσταση κλιματισμού στους 24 συρμούς του μετρό, που δεν διέθεταν εκ κατασκευής, να έχει πια βρεθεί, εκκρεμεί η εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης. Το κόστος του έργου έχει υπολογιστεί στα 39 εκατ. ευρώ και η διάρκεια του έργου εκτιμάται σε ένα περίπου έτος. Ακόμη, για την αναβάθμιση των σταθμών, έχει υπολογιστεί πως θα χρειαστούν περί τα 20 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση ανελκυστήρων και κλιμάκων και άλλες παρεμβάσεις.

Όπως εκτίμησε ο κ. Κοτταράς, μέσα στο 2025 θα παραληφθούν οι ανακαινισμένοι συρμοί, που θα ανανεώσουν τον στόλο για πρώτη φορά μετά το 2002. Ενώ για την εργολαβία της ανάκτησης ρεύματος από την πέδηση των συρμών της Γραμμής 1, αυτή μπήκε σε φάση υλοποίησης από τη Siemens Mobility, και μέσα στην επόμενη χρονιά η ΣΤΑ.ΣΥ. θα σχεδιαστεί την επέκταση του πρωτοπόρου αυτού συστήματος στις Γραμμές 2 και 3.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι αλλάζει στη Γραμμή 3 του μετρό για να μειωθεί η ταλαιπωρία

Με την αναδιάταξη και επέκταση των ωρών αιχμής και την προσθήκη ενός συρμού, επιχειρεί η ΣΤΑΣΥ την αποσυμφόρηση της Γραμμής 3. Η μόνιμη λύση με την προσθήκη 7 συρμών δεν αναμένεται πριν τις αρχές του 2028.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακριβότερα διόδια και «πράσινος» δακτύλιος, τα αντίδοτα στο μποτιλιάρισμα

Μόνο 18 χλμ./ώρα η μέση ταχύτητα των αυτοκινήτων το πρωί. Οι συγκοινωνιολόγοι ζητούν αύξηση διοδίων, «πράσινο» δακτύλιο, επεκτάσεις μετρό και προαστιακού και οδική σύνδεση Ελευσίνας - Οινοφύτων.
businessdaily-Metro-Eisitirio
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με κάρτα ή wallet σε όλα τα μέσα μεταφοράς από τις 23 Δεκεμβρίου

Οι συγκοινωνίες της Αθήνας κάνουν αργά βήματα προς το «αύριο» με την πλήρη εφαρμογή του Tap ‘n Pay λίγο πριν τα Χριστούγεννα, αλλά η εισιτηριοδιαφυγή και το ενεργειακό κόστος αποτελούν μόνιμο «πονοκέφαλο».