ΓΔ: 2074.96 1.04% Τζίρος: 256.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:04
Φωτο: BusinessDaily.gr

Νέος χάρτης συγκοινωνιών στην Αθήνα και σχέδιο για «καθαρά» πεζοδρόμια

Ποδηλατόδρομοι, σημεία στάθμευσης, πιάτσες ταξί και φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα μπαίνουν στη νέα μελέτη για τις συγκοινωνίες. Στο στόχαστρο και τα εμπόδια στην κίνηση σε πεζοδρόμια.

Πρότυπες στάσεις, «καθαρά» πεζοδρόμια από εμπόδια, ψηφιακές υπηρεσίες και wifi στα λεωφορεία μπαίνουν στο κάδρο των μετακινήσεων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, εν αναμονή του νέου συγκοινωνιακού χάρτη της Αθήνας. Στη «μάχη» με την εισιτηριοδιαφυγή, που για τα μέσα σταθερής τροχιάς εκτιμάται μόλις στο 2-3%, αλλά στα λεωφορεία εκτοξεύεται ακόμη και στο 15%, εδώ και εικοσιπέντε ημέρες εφαρμόζεται από την ΟΣΥ πιλοτικά η υποχρεωτική είσοδος από τη μπροστινή πόρτα σε συγκεκριμένες γραμμές.

Με τις συνθήκες στο λεκανοπέδιο να έχουν αλλάξει σημαντικά τις δύο τελευταίες δεκαετίες, όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος, στο πλαίσιο του συνεδρίου ITC2024, η εν εξελίξει μελέτη για το νέο στρατηγικό πλάνο μεταφορών της Αττικής αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2026. Αυτό θα σημάνει την αναδρομολόγηση λεωφορείων και τρόλεϊ, λαμβάνοντας υπόψιν τις κορεσμένες γειτονιές, τις νέες αστικές πυκνώσεις, τις περιοχές όπου κινούνται περισσότερο οι εργαζόμενοι, και μελλοντικά βέβαια τη νέα Γραμμή 4 του μετρό, καθώς θα έχει ορίζοντα 20ετίας.

Στόχος, μία νέα κινητικότητα στην πόλη

«Στο ενδιάμεσο, όμως, την άνοιξη του 2025 θα έχουμε στα χέρια μας τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής, καθώς στη μελέτη θα ενταχθούν ποδήλατα, ποδηλατόδρομοι, σημεία στάθμευσης, πιάτσες ταξί, φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα κ.ά.», επισήμανε ο κ. Σπηλιόπουλος. Προανήγγειλε, μάλιστα, πως στα μέσα Οκτωβρίου θα γίνει η πρώτη παρουσίαση στους δήμους σχετικά με τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη, αλλά και τη διαμόρφωση μίας «νέας κινητικότητας».

Στον πυρήνα αυτής της νέας κινητικότητας βρίσκεται η προσβασιμότητα, καθώς ζητούμενο αποτελεί η αναδιάταξη όλης της διαδρομής που κάνει ο χρήστης των ΜΜΜ από την ώρα που θα βγει από το σπίτι του μέχρι τη στάση και αντίστροφα. Έτσι, στο κάδρο μπαίνουν τα πεζοδρόμια, ώστε να μην υπάρχουν εμπόδια, καθώς ακόμα και τα περίπτερα συχνά «κλείνουν» τον δρόμο σε εμποδιζόμενα άτομα, καθώς και οι υποδομές των στάσεων.

«Υπάρχει πρότυπο πεζοδρόμιο, υπάρχει πρότυπη στάση και θα διαβουλευτούμε με τους δήμους για να μπορέσουν να έχουν τη σωστή επεξεργασία», εξήγησε επί της διαδικασίας ο κ. Σπηλιόπουλος.

Επιβάτες με account

Η προαναγγελθείσα έναρξη των ανέπαφων πληρωμών με κάρτα ή ψηφιακό πορτοφόλι στο σύνολο των ΜΜΜ της πρωτεύουσας το αργότερο στις 23 Δεκεμβρίου 2024, είναι μόνο η πρώτη φάση της πολυαναμενόμενης υπηρεσίας Tap ‘n’ Pay. «Το σύστημα στην επόμενη φάση του έχει τη δυνατότητα του account based ticketing, όπου κάθε επιβάτης μπορεί να δημιουργήσει έναν λογαριασμό και μέσω αυτού να κάνει αγορές καρτών και εισιτηρίων, ενώ θα προστεθούν και υπηρεσίες Mobility-as-a-Service», είπε ο επικεφαλής του ΟΑΣΑ.

Σχηματικά αυτό σημαίνει πως ο χρήστης που βρίσκεται στο Νέο Φάληρο μπορεί να επιβιβαστεί στον ηλεκτρικό και να κατέβει στην Ομόνοια όπου θα έχει ήδη «κλείσει» τη συνέχεια της διαδρομής του με ταξί μέσω γνωστών εφαρμογών. Ή να μετεπιβιβαστεί στο μετρό και να κατέβει στην Ακρόπολη, έχοντας ήδη βγάλει εισιτήριο για το μουσείο χωρίς να χρειάζεται να στηθεί στην ουρά.

Μια ακόμα εφαρμογή που διαθέτει ο ΟΑΣΑ, αλλά δεν έχει ψηφιοποιηθεί, είναι η γνωστή υπηρεσία in town check in, που δίνει τη δυνατότητα στον επιβάτη, φτάνοντας στον Πειραιά, να αποδεσμευτεί από τις βαλίτσες του, που στέλνονται στο αεροδρόμιο, και να περιηγηθεί εύκολα με τα ΜΜΜ στην πόλη έχοντας εισιτήριο και για το αεροδρόμιο.

Εντωμεταξύ, όπως ενημέρωσε κατά την ίδια συνεδρία, ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου, στις αρχές του 2025 αναμένεται από την «Κοινωνία της Πληροφορίας» διαγωνισμός για την εγκατάσταση wifi στον στόλο των λεωφορείων. Εκτίμησε ότι ως το τέλος του 2026 αυτή η δυνατότητα θα έχει ενεργοποιηθεί.

Ανάγκη επενδύσεων για την αναβάθμιση του μετρό

Καταγράφοντας μία αύξηση της επιβατικής κίνησης της τάξεως του 10% στο οκτάμηνο του 2024, που προστίθεται στην αύξηση 16,5% που σημειώθηκε το 2023, τα μέσα σταθερής τροχιάς βρίσκονται σε ένα κρίσιμο σημείο. «Το κοινό επέστρεψε για να μείνει στο μετρό», είπε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑ.ΣΥ., Αθανάσιος Κοτταράς, επιμένοντας στην ανάγκη σημαντικών επενδύσεων, ώστε να διατηρηθεί το υψηλό επίπεδο ασφάλειας και αξιοπιστίας.

Με την τεχνική λύση για την εγκατάσταση κλιματισμού στους 24 συρμούς του μετρό, που δεν διέθεταν εκ κατασκευής, να έχει πια βρεθεί, εκκρεμεί η εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης. Το κόστος του έργου έχει υπολογιστεί στα 39 εκατ. ευρώ και η διάρκεια του έργου εκτιμάται σε ένα περίπου έτος. Ακόμη, για την αναβάθμιση των σταθμών, έχει υπολογιστεί πως θα χρειαστούν περί τα 20 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση ανελκυστήρων και κλιμάκων και άλλες παρεμβάσεις.

Όπως εκτίμησε ο κ. Κοτταράς, μέσα στο 2025 θα παραληφθούν οι ανακαινισμένοι συρμοί, που θα ανανεώσουν τον στόλο για πρώτη φορά μετά το 2002. Ενώ για την εργολαβία της ανάκτησης ρεύματος από την πέδηση των συρμών της Γραμμής 1, αυτή μπήκε σε φάση υλοποίησης από τη Siemens Mobility, και μέσα στην επόμενη χρονιά η ΣΤΑ.ΣΥ. θα σχεδιαστεί την επέκταση του πρωτοπόρου αυτού συστήματος στις Γραμμές 2 και 3.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημόσιο λεωφορείο Αθήνας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ασφυξία στα μέσα μεταφοράς με αύξηση επιβατών και μείωση δρομολογίων

Οι επιβάτες επιστρέφουν στα ΜΜΜ, αλλά τα δρομολόγια λεωφορείων και μετρό αραιώνουν. Ξεπέρασαν τα 30 εκατ. ευρώ οι ζημιές του ΟΑΣΑ το 2023. Αρνητικά και τα EBITDA που είχαν γίνει θετικά το 2022.
Αμερικανική σημαία κτίριο
ΔΙΕΘΝΗ

ΗΠΑ: Άνοδος στις κρατήσεις λεωφορείων-τρένων λόγω αεροπορικού χάους

Παρατηρείται αυξημένη προτίμηση των Αμερικανών σε λεωφορεία και τρένα για το Thanksgiving, λόγω ακυρώσεων πτήσεων εξαιτίας του shutdown. Οι κρατήσεις αυξήθηκαν έως 30%, κυρίως σε διαδρομές προς Νέα Υόρκη, Ουάσιγκτον και Σεντ Λούις.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Λύσεις υπάρχουν, λεφτά όχι για το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αττική

Τη Δευτέρα ξεκινά ο διαγωνισμός για την ολοκλήρωση του Τριπλού Κόμβου Σκαραμαγκά. Αναγκαίες οι άμεσες παρεμβάσεις για τη διαχείριση της κυκλοφορίας, με περιορισμό στις ώρες κυκλοφορίας των φορτηγών. Η έλλειψη πόρων το μεγάλο πρόβλημα.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Παρκαρισμένα» στα αμαξοστάσια 250 λεωφορεία λόγω έλλειψης οδηγών

Περίπου 1.290 λεωφορεία ήταν διαθέσιμα το 2024 στην Αθήνα αλλά κυκλοφορούσαν μόνο 1.050 λόγω έλλειψης οδηγών. Χάθηκαν πάνω από 500.000 δρομολόγια. Γιατί παραιτούνται νεοπροσληφθέντες οδηγοί.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση επιβατών, μείωση δρομολογίων και εσόδων σε μετρό και λεωφορεία το 2024

Η έλλειψη οδηγών και η παλαιότητα του στόλου «στραγγαλίζουν» τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Το 2024 έγιναν 228.891 λιγότερα δρομολόγια, οι επιβάτες αυξήθηκαν κατά 35,4 εκατ., ενώ οι εισπράξεις μειώθηκαν. Οι επενδύσεις που προωθούνται.