ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Alexandros Michailidis/SOOC

Το δώρο της φον ντερ Λάιεν, επικοινωνιακά κόλπα στην Κύπρο και το 5G δεν τραβάει

Το «μπόνους» στο χαρτοφυλάκιο Τζιτζικώστα, τα κόλπα επικοινωνίας με τη διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου, τα «καρφιά» Ταχιάου για την Αττική Οδό, πώς το ΧΑ απογείωσε την ΚΡΙ ΚΡΙ και η κακοδαιμονία του 5G.

Αναμφίβολα η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία, που πήραν τα κρίσιμα χαρτοφυλάκια των αντιπροέδρων με τις ευρύτατες αρμοδιότητες, θεωρούνται από τους πολιτικούς αναλυτές ως οι χώρες που βγήκαν κερδισμένες από τη νέα σύνθεση της Κομισιόν. Όμως, και η Ελλάδα πήρε από αυτό το αλισβερίσι όχι μόνο ένα αρκετά καλό χαρτοφυλάκιο που ενδιαφέρει τη χώρα (Μεταφορές, όπου περιλαμβάνεται και η ναυτιλία), αλλά και ένα «μπόνους»: προστέθηκε στο ίδιο χαρτοφυλάκιο και ο τουρισμός, η εθνική μας «βαριά βιομηχανία», όπως συνηθίζουμε να λέμε. Πληροφορίες αναφέρουν ότι κάπως έτσι εκπληρώθηκε η υπόσχεση της φον ντερ Λάιεν στον Κυριάκο Μητσοτάκη για ένα «δυνατό» χαρτοφυλάκιο, αφού ο Έλληνας πρωθυπουργός την στήριξε με όλες τις δυνάμεις του για να ανανεώσει τη θητεία της στις Βρυξέλλες.

-- «Η Ευρωπαϊκή Ένωση δίνει ένα ισχυρό μήνυμα ότι έχει μια συνολική και ολοκληρωμένη προσέγγιση για την ανάπτυξη, με επίκεντρο τις στρατηγικές επενδύσεις για σημαντικές υποδομές, πράσινες μεταφορές και βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη που βελτιώνουν την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής, φέρνοντας τελικά την Ευρώπη πιο κοντά στους πολίτες της», δήλωσε σε πανηγυρικούς τόνους ο νέος επίτροπος, Απόστολος Τζιτζικώστας, αμέσως μετά τις ανακοινώσεις της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

-- Μακριά, βέβαια, από τα σαλόνια της ευρωπαϊκής πολιτικής, υπάρχει η πολύ πιο πεζή πραγματικότητα των μεταφορών... αλά ελληνικά. Το πανελλήνιο είδε χθες σε ρεπορτάζ τηλεοπτικού καναλιού (ΣΚΑΪ) πώς συνεχίζεται ανεμπόδιστα το πλιάτσικο μετάλλων, από καλώδια χαλκού μέχρι και σιδηροτροχιές, στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ ακόμη θρηνούμε τα αθώα θύματα του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη...


Παιχνίδια μικροπολιτικής με τη διασύνδεση

Θύμα μικροπολιτικής διαχείρισης έπεσε η χθεσινή ανακοίνωση των αποφάσεων του υπουργικού συμβούλιου της Κύπρου σχετικά με την ενεργειακή διασύνδεση με την Ελλάδα. Μετά τη λήξη του συμβουλίου, έγινε γνωστό από την Προεδρία της Δημοκρατίας ότι ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, θα ενημέρωνε τους δημοσιογράφους για τα αποτελέσματα της συνεδρίασης. Πράγματι, γύρω στις 6.00 το απόγευμα, ο κ. Παπαναστασίου έκανε την ενημέρωση, αφήνοντας όμως μεγάλα κενά. Είπε ότι εγκρίθηκε να πληρώνονται 25 εκατ. ευρώ τον χρόνο από το Δημόσιο στον ΑΔΜΗΕ, αλλά δεν έκανε οποιαδήποτε αναφορά σε δύο θέματα που κρύβουν... υψηλούς πολιτικούς κινδύνους, γιατί σχετίζονται με πιθανές επιβαρύνσεις των καταναλωτών της Κύπρου. Δεν είπε ότι συμφωνήθηκε να μοιραστούν 50 - 50 οι καταναλωτές Ελλάδας και Κύπρου τα πιθανά κόστη από μια καθυστέρηση της κατασκευής της διασύνδεσης (π.χ. εξαιτίας επιθετικών πρωτοβουλιών της Τουρκίας), ούτε είπε ότι ο ΑΔΜΗΕ θα πληρώνεται απόδοση για την επένδυση του πέντε χρόνια περισσότερα από την αρχική συμφωνία (17 χρόνια αντί για 12). Αμέσως, πολλά ΜΜΕ της Κύπρου έσπευσαν να βγάλουν το συμπέρασμα ότι, αφού δεν μίλησε ο υπουργός για αυτά τα θέματα, τελικά το μόνο που εγκρίθηκε από το υπουργικό συμβούλιο ήταν η πληρωμή των 25 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

-- Λίγο αργότερα, όμως, διέρρευσε σε κυπριακά ΜΜΕ η απόφαση του υπουργικού συμβουλίου στο σύνολό της και έγινε σαφές ότι εγκρίθηκαν και το σχήμα 50 - 50 και η αύξηση της περιόδου πληρωμής απόδοσης στον ΑΔΜΗΕ. Όπως όλα δείχνουν, απλώς ο κ. Παπαναστασίου προσπάθησε για λίγο να κρατήσει εκτός δημοσιότητας τις «δυσάρεστες» παραμέτρους της συμφωνίας με την Ελλάδα. Πρόκειται, βέβαια, για ελαφρώς κοντόφθαλμη επικοινωνιακή διαχείριση, αφού αποδείχτηκε και στην πράξη ότι είναι αδύνατον να κρυφτούν τέτοιες πολιτικές αποφάσεις.

-- Για τον ΑΔΜΗΕ και τον Μανούσο Μανουσάκη, οι χθεσινές αποφάσεις του υπουργικού συμβουλίου σηματοδοτούν το τέλος μιας περιόδου μεγάλης αγωνίας και άγχους. Αυτό δεν σημαίνει, βέβαια, ότι η κυπριακή περιπέτεια του κ. Μανουσάκη τελειώνει εδώ. Γιατί υπάρχει ένα θέμα που δεν εγκρίθηκε από το χθεσινό υπουργικό συμβούλιο: η απόκτηση συμμετοχής από το Δημόσιο της Κύπρου στο project της ενεργειακής διασύνδεσης, μια συμμετοχή που έχει ιδιαίτερη σημασία για να μπουν και άλλοι επενδυτές στο σχήμα. Οι Κύπριοι λένε ότι θα εξετάσουν πρώτα μελέτες για το κόστος και το όφελος από αυτό το deal, οπότε και αυτή η βαλίτσα θα πάει μακριά.

-- Όσο για το κλίμα που επικρατεί στην Κύπρο σε σχέση με τη διασύνδεση και ίσως εξηγεί τις παράξενες επικοινωνιακές τρίπλες του κ. Παπαναστασίου, αρκεί να παραθέσουμε ένα σχόλιο αναγνώστη κυπριακής ενημερωτικής ιστοσελίδας, που δεν είναι μάλιστα και το πιο «βαρύ» που έπεσε στην αντίληψή μας: «Μπράβο μας, υπέκυψαν στις πιέσεις και στους εκβιασμούς. Τουλάχιστον να αποπερατωθεί το έργο, στο τέλος να μην μείνουν τα δισεκατομμύρια στον βυθό της θάλασσας κι εμείς να πληρώνουμε τον αέρα. Και να καταφέρει να αποπερατωθεί το έργο, πάλι οι χαμένοι εμείς θα είμαστε».


«Ενήλικες» στην Αττική Οδό

Προ των ευθυνών τους για τη νέα σελίδα της Αττικής Οδού, επιχείρησε, να θέσει χθες ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, τόσο τον παλιό όσο και τον νέο παραχωρησιούχο, ήτοι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-ΑΒΑΞ-EGIS και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αντίστοιχα. Μιλώντας στο ITC2024, ξεκαθάρισε ότι η περίοδος προετοιμασίας των πέντε μηνών αποτελεί δεσμευτικό ορόσημο και θα πρέπει ως τις 12/2/2025 να έχει γίνει η μετάβαση στη διαχείριση από τον νέο παραχωρησιούχο και να κλείσει η καταβολή του τιμήματος των 3,27 δισ. ευρώ. «Έχουμε δύο ενήλικες στο δωμάτιο», είπε χαρακτηριστικά, θυμίζοντας τη…θρυλική πια φράση της εποχής των διαπραγματεύσεων, που κατέληξαν σε Βατερλό. Ας ελπίσουμε εδώ η κατάληξη να είναι η επιθυμητή.

-- Μέχρι τότε πάντως, αν και η τελική απόφαση εκκρεμεί, την Αττική Οδό, μετά την τυπική λήξη της τρέχουσας παραχώρησης, θα αναλάβει μέσω τροποποίησης της υφιστάμενης σύμβασης η σημερινή κοινοπραξία. Κι αυτό γιατί η εν λόγω παραχώρηση είναι, όπως εξήγησε, ο κ. Ταχιάος το μοναδικό σήμερα νομικό όχημα, που επιτρέπει να εισπράττει κάποιος και να αποδίδει στο Δημόσιο τα έσοδα της Αττικής Οδού. «Το ποσό που στα μηνιαία έσοδα ισούται τουλάχιστον με το μέσο κόστος των αποσβέσεων των κεφαλαιακών επενδύσεων που έχει κάνει ο παραχωρησιούχος, θα έρχεται στο Δημόσιο», εξήγησε ο υφυπουργός.


Έρχονται και οι πρότυπες προτάσεις

Εντός του ερχόμενου μήνα, θα πάνε στη Βουλή οι πολυαναμενόμενες για τον κατασκευαστικό κλάδο ρυθμίσεις για τις πρότυπες προτάσεις. Οι διατάξεις που θα περιληφθούν σε ερανιστικό νομοσχέδιο, ουσιαστικά θα διορθώσουν τα «κενά» του προηγούμενου πλαισίου, το οποίο έχει δεχθεί αυστηρή κριτική από τη σημερινή ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κυρίως διότι δεν είναι συμβατό με το κοινοτικό δίκαιο και τις απαιτήσεις για να περνούν τα έργα από τα ραντάρ της Κομισιόν. Πάντως, δεχόμενος πυρ ομαδόν για την αναγκαιότητα του εργαλείου των προτύπων προτάσεων, που έχουν μείνει σχεδόν ενάμιση χρόνο στα συρτάρια του υπουργείου, ο κ. Ταχιάος τόνισε ότι «όντως χρωστάμε έργα στην Αττική, αλλά οι πρότυπες προτάσεις δεν είναι τοτέμ». Για να ξεπεραστεί το ζήτημα της εθνικής συμμετοχής, που φαίνεται ότι είναι και το σημείο τριβής με τους κατασκευαστές, ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Γιώργος Συριανός, ανέδειξε πρόβλεψη, που περιλαμβάνεται στους κατατεθέντες φακέλους, ώστε να μην βάλει σήμερα καθόλου χρήματα το Δημόσιο, αλλά αυτό να «παραπεμφθεί» στο μέλλον, σε βάθος 10ετίας, με την επιβολή «σκιώδους» διοδίου, δηλαδή να πληρώνει το Δημόσιο και όχι οι οδηγοί στον κατασκευαστή διόδια, με βάση τον αριθμό διελεύσεων.


Πώς το χρηματιστήριο... απογειώνει

Τον κάπως παραγνωρισμένο ρόλο του Χρηματιστηρίου Αθηνών, της κεφαλαιαγοράς, ως αναπτυξιακού μηχανισμού, υπενθύμισε ο πρόεδρος του ΧΑ, Γιάννος Κοντόπουλος, μιλώντας χθες σε εκδήλωση της ΚΡΙ ΚΡΙ. Ο κ. Κοντόπουλος σημείωσε το παράδειγμα της ΚΡΙ ΚΡΙ, υπενθυμίζοντας ότι η εταιρεία εισήχθη στο χρηματιστήριο με κεφαλαιοποίηση 28 εκατ. ευρώ και σήμερα διαπραγματεύεται με αποτίμηση στα 430 εκατ. ευρώ. Η θεαματική ανάπτυξη της εταιρείας ήταν αποτέλεσμα ενός συνδυασμού πρόσβασης σε ρευστότητα και εύστοχων επιχειρηματικών κινήσεων. Μέσω της εισαγωγής στην κεφαλαιαγορά μια εταιρεία έχει πρόσβαση σε κεφάλαια, ενδυναμώνοντας τον ισολογισμό της, και με ισχυρό ισολογισμό μπορεί να αντλεί περισσότερα και με μικρότερο κόστος δανειακά κεφάλαια για την υλοποίηση επενδύσεων. Επενδύσεις που επιτρέπουν στον επιχειρηματία να υλοποιεί το όραμά του, επενδύσεις που μεγαλώνουν την εταιρεία και την οδηγούν σε άλλο επίπεδο.


Ούριος άνεμος στα ομόλογα

Σαν... ζεστά κουλούρια αναμένεται ότι θα διατεθούν σήμερα τα (λίγα) δεκαετή ομόλογα που βγάζει στην αγορά ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους. Και η απόδοση διάθεσης των τίτλων αναμένεται ότι θα είναι μειωμένη, αφού από την αρχή του μήνα η απόδοση των 10ετών στη δευτερογενή αγορά βρίσκεται σε συνεχή υποχώρηση και πλησιάζει προς το 3%, χάρη στη μείωση των επιτοκίων από την ΕΚΤ και τις αναβαθμίσεις της χώρας από τους οίκους αξιολόγησης. Αυτή η μικρή έκδοση, με στόχο να αντληθούν μόνο 250 εκατ. ευρώ, έχει κάτι ελαφρώς ασυνήθιστο, όπως εξηγούν από τον ΟΔΔΗΧ. Δεν γίνεται για να καλυφθούν δανειακές ανάγκες του Δημοσίου, αλλά επειδή... το ζήτησε η πελατεία. Εν προκειμένω, οι τράπεζες που λειτουργούν ως βασικοί διαπραγματευτές, που πίεζαν τον ΟΔΔΗΧ να προχωρήσει σε μια νέα έκδοση για να ικανοποιηθεί η ζήτηση από πελάτες τους. Επίσης, η έκδοση γίνεται για να βελτιωθεί η ρευστότητα και η λειτουργία της δευτερογενούς αγοράς ομολόγων. Όπως και να έχει, η έκδοση έχει εξασφαλισμένη επιτυχία και το μόνο που μένει είναι να δούμε το νούμερο που θα γράψει η απόδοση.


Δεν «τραβάει» το 5G

Παρά τις προσδοκίες και τις πραγματικά σημαντικές δυνατότητες που προσφέρει το 5G, η τελευταία τεχνολογική γενιά της κινητής τηλεφωνίας δεν φαίνεται να συγκινεί πολύ τους Έλληνες καταναλωτές. Είναι χαρακτηριστικό ότι, όπως τόνισε ο Mιχάλης Αναγνωστάκος, Chief Marketing Officer της Nova, αν και η κάλυψη 5G στη χώρα φτάνει το 95%, εντούτοις η χρήση είναι μόλις στο 20%, ενώ και οι καταναλωτές όταν ανανεώνουν τις συσκευές τους δεν κατευθύνονται σε 5G συσκευές. Από τις νέες συσκευές που ανανεώθηκαν τον τελευταίο χρόνο στη χώρα, μόλις το 44% των καταναλωτών απέκτησαν 5G συσκευή, και μόλις το 30% των συσκευών που έχουν οι πελάτες της Nova είναι 5G. Βασικός λόγος της χαμηλής διείσδυσης των συσκευών 5G δείχνει να είναι το πολύ υψηλότερο κόστος για την απόκτησή τους καθώς μια μέση συσκευή 4G στοιχίζει 164 ευρώ, ενώ μια συσκευή 5G εκτοξεύεται στα 595 ευρώ. Κάπως έτσι, η Nova κατέληξε στην απόφαση να διαθέσει δικές της συσκευές 5G σε προσιτή τιμή (199 ευρώ) και μένει να δούμε τώρα αν θα... συγκινηθούν οι καταναλωτές.


Η efood στη μικρή λιανική

Το νέο concept καταστημάτων μικρής λιανικής, το efood local στο Γουδή παρουσίασε η efood χθες σε συνέντευξη Τύπου. Πρόκειται για μια καινοτόμα, offline επιλογή με την υπογραφή της efood. Στόχος των νέων καταστημάτων στο Γουδή και στο Χαλάνδρι που θα ανοίξει τις πόρτες του περίπου σε ένα μήνα στη Λεωφόρο Πεντέλης είναι να γίνει «κομμάτι» της εκάστοτε γειτονιάς. Για αρχή, πρόκειται για ιδιόκτητα καταστήματα της efood, ενώ υπάρχουν σκέψεις στο μέλλον για franchise ωστόσο όμως όπως δήλωσε ο κ. Χάρης Τάκας General Manager της efood, δεν θα προβλέπουν μεγάλη επένδυση franchise. Τα efood local ήρθαν να μπουν στην αγορά της μικρής λιανικής που  υπολογίζεται γύρω στα 2 δισ. ευρώ. Θα λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο 8 π.μ. έως 12 το βράδυ, επτά ημέρες την εβδομάδα. Έχουν πάνω από 2.000 κωδικούς οι οποίοι διαφοροποιούνται ανά κατάστημα και θα εξελίσσεται το περιεχόμενό τους. Με σημεία αναφοράς τον καφέ, τη ζεστή γωνιά φαγητού και με έμφαση στο snacking.


Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η επανεκκίνηση εμπορίου α λα ελληνικά, ο περίεργος διαγωνισμός του ΕΟΔΥ και το ομόλογο του Μαΐου

Ο Επίμονος Κηπουρός σκαλίζει, ψάχνει και αναζητά ενδιαφέροντα σημεία από τον κόσμο των επιχειρήσεων, των αγορών, της οικονομίας και της πολιτικής.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Πρόστιμο με προεκτάσεις, ένα γίγα - δάνειο και το φιάσκο με τα εισιτήρια

Το ασυνήθιστο πρόστιμο στη Motor Oil, το δάνειο για την Αττική Οδό, το στοίχημα που κέρδισε ο Αλ. Εξάρχου, πώς συγκρίνονται τα ελληνικά κοιτάσματα με το Zohr της Αιγύπτου και η γκάφα με τα εισιτήρια λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Οι ντρίπλες Σκυλακάκη, το θαύμα στην Κύπρο και η «νέα» Ελευθεροτυπία

Πώς απέφυγε να μιλήσει για την Τουρκία ο υπουργός Ενέργειας, η εξαιρετική πορεία του deal της Eurobank στην Κύπρο, πώς θα επιστρέψει στα περίπτερα η Ελευθεροτυπία και οι «πονηρές» ανατιμήσεις στις τηλεπικοινωνίες.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το θαύμα με τα ομόλογα, οι μετοχές ΔΕΗ έγιναν νόμισμα και η απάτη με το IRIS

Τα ελληνικά 5ετή ομόλογα «νίκησαν» τα γαλλικά, η ΔΕΗ πληρώνει για εξαγορές με μετοχές, ο Χατζηδάκης και τα «μαγικά», η ξεχασμένη μνημονιακή υποχρέωση, ο νόμος για τη διασύνδεση και η Βίκος θέλει το brain gain.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Η τήβεννος του Γ. Χρυσικού, ο Χ. Δούκας γαμπρός, η Αττική Οδός και τα NPE

Οι ακαδημαϊκές τιμές στον CEO της Grivalia, τα ντεσού της υποτίμησης του 1998, ο γάμος του Χάρη Δούκα, οι διεργασίες για την Αττική Οδό, το παράπονο της βιομηχανίας φαρμάκων και το πυρηνικό υποβρύχιο με γυναίκες.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Πέφτουν οι υπογραφές για Αττική Οδό, οι φήμες για ΟΠΑΠ, η Attica και οι ξένοι

Υπογραφές για τα 3,27 δισ. της Αττικής Οδού, ποιοι θέλουν μετοχές της Attica Bank, τι συμβαίνει με ΟΠΑΠ και Novibet, η «βροχή» υπουργικών συνεντεύξεων, το χαρτοφυλάκιο του Τζιτζικώστα και το δείπνο του Κασσελάκη.