Τα ποσά που φέρνουν στο ελληνικό χρηματιστήριο οι ξένοι επενδυτές αποκαλύπτουν ότι η αγορά έχει πραγματικά αλλάξει επίπεδο. Οι εισροές, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε το Χρηματιστήριο, ξεπέρασαν τα 737 εκατ. ευρώ το πρώτο τετράμηνο του έτους, ενώ ολόκληρο το 2023, ήταν 791,6 εκατ. ευρώ. Όλοι έχουμε αντιληφθεί, βεβαίως, βλέποντας τις καθημερινές συναλλαγές φέτος να διαμορφώνονται σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από τον προηγούμενο χρόνο, ότι κάτι έχει αλλάξει. Όμως, τα ποσά που δίνει το Χρηματιστήριο επιβεβαιώνουν τη μεγάλη κινητικότητα από τα ξένα κεφάλαια, που δεν φτάνει βέβαια στα επίπεδα των καλών εποχών, προ κρίσης, αλλά σίγουρα απέχει πολύ από την «καχεκτική» εικόνα που έδινε η αγορά τα τελευταία, πολλά χρόνια. Σίγουρα η επιστροφή στην επενδυτική βαθμίδα από το περασμένο φθινόπωρο συνδέεται πολύ στενά με αυτή την είσοδο ξένων κεφαλαίων, που έχουν μάλιστα πιο σοβαρό χαρακτήρα, ενώ στο όχι πολύ μακρινό παρελθόν κυριαρχούσαν τα hedge funds. Παράλληλα, νέες εισαγωγές και placement δίνουν βάθος στην αγορά και επιτρέπουν στα ξένα κεφάλαια να βρουν επενδυτικούς στόχους. Και όλα αυτά, με την αγορά ακόμη να βρίσκεται αρκετά μακριά από την επιστροφή στις ανεπτυγμένες.
Τα δισ. της ναυτιλίας και η Ρωσία
Ζάλη προκαλούν τα νούμερα που παραθέτει το Forbes σε εκτενές αφιέρωμα στους Έλληνες εφοπλιστές και στα κέρδη που έχουν αποκομίσει ιδιαίτερα τα τελευταία δύο χρόνια, με τις ανακατατάξεις που δημιούργησε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Το Forbes εκτιμά ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν τουλάχιστον 12 δισεκατομμυριούχοι Έλληνες εφοπλιστές, εκ των οποίων οι επτά είναι «νέοι» στη λίστα δισεκατομμυριούχων του Forbes. Συνολικά, η περιουσία τους υπολογίζεται σε 32 δισ. δολ., ποσό που αντιστοιχεί στο 12% του ελληνικού ΑΕΠ. Όπως σημειώνει το Forbes, οι περισσότεροι Έλληνες εφοπλιστές επωφελήθηκαν από τις συνθήκες που δημιούργησε ο πόλεμος. Ο Γιώργος Προκοπίου είχε δηλώσει χαρακτηριστικά, μιλώντας σε ναυτιλιακό συνέδριο, ότι «αυτή είναι μια τραγωδία για την ανθρωπότητα, αλλά ταυτόχρονα δημιουργεί ευκαιρίες». Πράγματι, στις νέες συνθήκες των αγορών, η αξία του στόλου των Ελλήνων εφοπλιστών -και ιδιαίτερα των τάνκερ- αυξήθηκε κατά δισεκατομμύρια δολάρια. Οι Έλληνες μεγιστάνες της ναυτιλίας πούλησαν σε υψηλές τιμές παλιά πλοία τους και έχουν κάνει τεράστιες παραγγελίες νέων. Όπως αναφέρει το Forbes Έλληνες μεγιστάνες της ναυτιλίας παρήγγειλαν νέα πλοία αξίας σχεδόν 200 δισ. εκατ. δολαρίων και πούλησαν 68 παλαιότερα πλοία έναντι σχεδόν 3 δισ. δολ. μεταξύ Ιανουαρίου 2022 και Μαρτίου 2024. Η αύξηση των ναύλων για τα τάνκερ ήταν τεράστια για τους εφοπλιστές που έμειναν στο παιχνίδι της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου. Πριν από τον πόλεμο, το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού πετρελαίου πήγαινε στην Ευρώπη, μετά ανακατευθύνθηκε στην Ινδία και την Κίνα. Ένα τυπικό ταξίδι από τα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής ως τη δυτική ακτή της Ινδίας, τη δημοφιλέστερη διαδρομή για το ρωσικό πετρέλαιο, μπορεί να αποφέρει έσοδα περίπου 8 εκατ. δολ.
-- Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν έκαναν όλοι οι εφοπλιστές τις ίδιες επιλογές. Προκοπίου, Μαρινάκης και Οικονόμου ήταν τα τρία μεγάλα ονόματα που έμειναν στο παιχνίδι της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου. Η Μαρία Αγγελικούση, που είναι και ο πλουσιότερος άνθρωπος στην Ελλάδα, ορκίστηκε να μην μεταφέρουν τα πλοία της ρωσικό πετρέλαιο, όπως σημειώνει το Forbes.
Κέρδη υψηλής τάσης από τη ΔΕΗ
Τη Δευτέρα ανακοινώνει αποτελέσματα τριμήνου η ΔΕΗ. Η οργανική ανάπτυξη σε επίπεδο EBITDA από την Ελλάδα θα ξεπερνά το 10% σε σχέση με πέρυσι. Μαζί με τη Ρουμανία, η αύξηση -πάντα σε επίπεδο EBITDA- θα ξεπερνά το 40%. Ό,τι σπέρνεις θερίζεις και η διοίκηση της ΔΕΗ «θερίζει» κέρδη για τους μετόχους της.
Το (προεκλογικό) μήνυμα Θεοδωρόπουλου
Μήνυμα προς πολλούς αποδέκτες μετέδωσε χθες ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, επικεφαλής του Ομίλου Bespoke, με αφορμή την τιμητική βράβευσή του με το Alba Business Unusual Award από το Alba Graduate Business School. Ο κ. Θεοδωρόπουλος, που διεκδικεί την προεδρία του ΣΕΒ, υπογράμμισε την ανάγκη ο επιχειρηματικός κόσμος να κινηθεί συντεταγμένα και ενιαία, μήνυμα που αποτέλεσε έμμεση απάντηση στην Ιουλία Τσέτη, η οποία επίσης διεκδικεί την προεδρεία του ΣΕΒ. «Μόνον όλοι μαζί θα καταφέρουμε να ξεπεράσουμε όλα αυτά τα προβλήματα. Το να διασπαστούμε σε μικρούς και μεγάλους, Αθηναίους και επιχειρηματίες της υπόλοιπης Ελλάδος, άνδρες και γυναίκες, παλαιά τζάκια και νέες επιχειρήσεις, μόνο κακό θα κάνει στην επιχειρηματικότητα. Η φωνή μας θα είναι δυνατή μόνον αν είμαστε όλοι μαζί. Άλλωστε η περασμένη δεκαετία που κάποιοι κατάφεραν να μας χωρίσουν, σαν χώρα, σαν Ελλάδα δεν μας ξυπνάει τις καλύτερες αναμνήσεις. Όραμά μου είναι εφόσον εκλεγώ στην θέση του Προέδρου του ΔΣ του ΣΕΒ, να συνεχίσω να υπηρετώ με τις ίδιες αρχές του σεβασμού και της συναίνεσης, την επιχειρηματικότητα και την οικονομία μας», τόνισε ο κ. Θεοδωρόπουλος.
Τα λάθη στην εφορία
Μεγάλο επίτευγμα για την ελληνική φορολογική διοίκηση η ηλεκτρονική προσυμπλήρωση στοιχείων στα φορολογικά έντυπα, όμως στα πρώτα του βήματα το νέο σύστημα παρουσιάζει πλήθος λαθών και παραλείψεων, που έχουν επισημανθεί από τους λογιστές. Μερικά παραδείγματα: Λείπουν ποσά που πληρώθηκαν για εξόφληση επιστρεπτέας προκαταβολής από τον πίνακα με τα τεκμήρια. Αναρτήθηκαν εσφαλμένα στοιχεία για τόκους καταθέσεων και ποσά δανείων. Λείπουν τα στοιχεία για έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων. Κάποια υπουργεία και δήμοι δεν έχουν καταχωρήσει τους μισθούς που κατέβαλαν το 2023. Λείπουν ή έχουν λάθη τα στοιχεία παρακρατήσεις φόρων από αμοιβές ελεύθερων επαγγελματιών. Ποσά που δεν αποτελούν εισόδημα και χρησιμοποιούνται για κάλυψη τεκμηρίων (δάνεια, δωρεές) δεν εμφανίζονται στους σχετικούς πίνακες και βγαίνει λάθος υπολογισμός του εισοδήματος. Στοιχεία αυτοκινήτων που ήταν σε κυκλοφορία το 2023 δεν έχουν προσυμπληρωθεί.
-- Καθημερινά γίνεται αγώνας δρόμου από τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ και τους λογιστές, που υποδεικνύουν τα λάθη για να διορθώνονται. Ας ελπίσουμε ότι τον επόμενο χρόνο όλα θα πάνε καλύτερα.
Ο τιμοκατάλογος των λογιστών
Κοινό μέτωπο σε βασικά θέματα που απασχολούν τους λογιστές συμφώνησαν να συγκροτήσουν το Οικονομικό Επιμελητήριο και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ). Το πιο πιεστικό πρόβλημά τους, βεβαίως, αφορά τις προθεσμίες για τις φετινές φορολογικές δηλώσεις, που είναι προφανές ότι βρίσκονται εκτός πραγματικότητας, επειδή καθυστέρησαν να ανοίξουν οι σχετικές εφαρμογές για τα φυσικά και τα νομικά πρόσωπα, ενώ και μετά το άνοιγμά τους διαπιστώνονται ελλείψεις σε δεδομένα. Εκτός από τα δίκαια αιτήματα, όμως, υπάρχουν και άλλα που χωρούν πολλή συζήτηση. Συμφωνήθηκε, για παράδειγμα, να γίνει κοινή προσπάθεια ώστε στο υπό επεξεργασία σχέδιο προεδρικού διατάγματος για τον Κώδικα Δεοντολογίας των λογιστών - φοροτεχνικών να προβλεφθούν προτεινόμενα ελάχιστα όρια αμοιβών ανά εργασία - υπηρεσία που ασκείται υποχρεωτικά από λογιστή - φοροτεχνικό.
-- Για αυτό το θέμα, καλό θα είναι οι εκπρόσωποι των λογιστών να κάνουν μια βόλτα και από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Ο καθορισμός τιμών στην παροχή υπηρεσιών δεν είναι πολύ σίγουρο ότι συνάδει με το δίκαιο για τον ανταγωνισμό και με τη γενική κατεύθυνση της απελευθέρωσης των επαγγελμάτων.
Το Iron Dome της Ευρώπης
Μια εξαιρετικά φιλόδοξη πρόταση έθεσε στη δημόσια συζήτηση στην Ευρώπη ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης. Να δημιουργηθεί ένα κοινό ευρωπαϊκό σύστημα αεράμυνας, κάτι σαν Iron Dome της Ευρώπης. «Όταν μιλώ για τις ευρωεκλογές εγώ προτάσσω την ευρωπαΐκή τους διάσταση», τόνισε χθες σε τηλεοπτική συνέντευξη (στον ΣΚΑΪ). «Είμαι υπέρμαχος ενός κοινού χρηματοδοτικού εργαλείου για την άμυνα της Ευρώπης. Θεωρώ ότι πρέπει να συνδέσουμε αυτό το εργαλείο με εμβληματικά έργα ευρωπαΐκής άμυνας. Μάλιστα, έχω υπ' όψιν μου ένα ευρωπαϊκό σύστημα αεράμυνας, ένα ευρωπαϊκό Iron Dome, είναι μία πρόταση που την επεξεργάζομαι σε κάθε λεπτομέρεια. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ευρωπαϊκούς πόρους για να καλύψουμε την αεράμυνα της πατρίδας μας».
-- Όσοι γνωρίζουν αυτά τα θέματα, πάντως, λένε ότι ένα τέτοιο σχέδιο θα ήταν πραγματικά μια τεράστια επένδυση, όχι μόνο με πολύ υψηλό κόστος, αλλά και με μεγάλη τεχνική πολυπλοκότητα. Αρκεί να αναφέρουμε ότι το ισραηλινό σύστημα αεράμυνας άρχισε να αναπτύσσεται το 2007 και πήρε πολλά χρόνια μέχρι να φτάσει σε τεχνική αρτιότητα. Σήμερα, μόνο για την κάλυψη των πολύ μικρών εδαφών του Ισραήλ, το Iron Dome χρησιμοποιεί δέκα συστοιχίες με 3 - 4 εκτοξευτές πυραύλων. Άραγε, πόσες συστοιχίες και πόσοι εκτοξευτές θα χρειάζονταν για να καλύψουν όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Και πόσο θα κόστιζε αυτή η επένδυση;
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.