Τη νέα εικόνα του ομίλου Ελλάκτωρ μετά την πώληση των θυγατρικών Άνεμος στις ΑΠΕ και Άκτωρ στις κατασκευές, «αποκάλυψαν» τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου του 2023, καθώς έγιναν διακριτές οι συνεχιζόμενες δραστηριότητες του ομίλου.
Με παρουσία πλέον στις παραχωρήσεις, με ναυαρχίδα την Αττική Οδό, στα περιβαλλοντικά έργα με την Ηλέκτωρ και στο real estate με τη REDS ο όμιλος είναι μια επιχειρηματική οντότητα που σε δωδεκάμηνη βάση εμφανίζει τζίρο 403 εκατ. ευρώ, EBITDA 179 εκατ. ευρώ, περιθώριο EBITDA 44% και καθαρό ταμείο (τα διαθέσιμα είναι περισσότερα από τα δάνεια), ύψους 115 εκατ. ευρώ.
Τα διαθέσιμα αναμένονται να ενισχυθούν σύντομα κατά 80 εκατ. ευρώ όταν ολοκληρωθεί η πώληση της Άκτωρ στην Intrakat, καθώς από το συμφωνηθέν τίμημα των 100 εκατ. ευρώ έχουν εισπραχθεί ως προκαταβολή τα 20 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, ο όμιλος διατηρεί το 25% της Άνεμος την οποία δεν ενοποιεί και οι πληροφορίες αναφέρουν πως αργά ή γρήγορα θα απορροφηθεί στο σύνολό της από τον όμιλο Βαρδινογιάννη ενισχύοντας περαιτέρω τη ρευστότητα της Ελλάκτωρ.
Στο τρίμηνο ο όμιλος Ελλάκτωρ και πιο συγκεκριμένα οι συνεχιζόμενες δραστηριότητες είχαν ενοποιημένο τζίρο 90,9 εκατ. ευρώ (+2%), κέρδη EBITDA 44,7 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 42% λόγω μικρότερων εξόδων και χρηματοοικονομικού κόστους και καθαρά κέρδη 13,2 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 7,1 εκατ. ευρώ το περσινό πρώτο τρίμηνο.
Τα σταθερά έσοδα των Παραχωρήσεων
Στις παραχωρήσεις, ο τζίρος στο τρίμηνο ανήλθε στα 64,2 εκατ. ευρώ από 56,5 εκατ. ευρώ και τα κέρδη EBITDA στα 41 εκατ. ευρώ από 33,3 εκατ. ευρώ. Οι παραχωρήσεις είναι το μεγάλο «όπλο» του ομίλου, το οποίο σύμφωνα με τη διοίκηση θα φέρει σταθερά έσοδα 1,3 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια.
Ξεχωρίζει η Αττική Οδός, με τον όμιλο να ελέγχει το 65,7% της εταιρείας παραχώρησης. Στις άλλες παραχωρήσεις περιλαμβάνονται το 71,7% του Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα), το 22,2% του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου (τμήμα Μαλλιακός – Κλειδί), το 17% της Ολυμπίας Οδού (διαχειρίζεται και κατασκευάζει τον οδικό άξονα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος), το 27,7% της Γέφυρας που ενώνει Ρίο – Αντίρριο και το 100% της Μαρίνας Αλίμου.
Η Αττική Οδός πριμοδοτεί τον όμιλο σε ετήσια βάση με περίπου 120 εκατ. ευρώ EBITDA και θα είναι σημαντική απώλεια αν χαθεί ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβαση παραχώρησης που βρίσκεται σε εξέλιξη. Ο όμιλος μέσω της Άκτωρ Παραχωρήσεις διεκδικεί τη νέα σύμβαση σε κοινοπραξία με την Avax -εκμεταλλεύονται μαζί το δρόμο σήμερα- και τη γαλλική Meridian. Ο γαλλικός όμιλος είναι πολύ ισχυρός και το σχήμα θα κατεβάσει ανταγωνιστική πρόταση «ρίχνοντας» στη διεκδίκηση και τα διαθέσιμα που βρίσκονται στο ταμείο της Αττικής Οδού.
Ακόμη όμως αν Ελλάκτωρ και Avax χάσουν τη διεκδίκηση της Αττικής Οδού στον εν εξελίξει διαγωνισμό και υποχρεωθούν να παραδώσουν τον δρόμο τον Οκτώβριο του 2024 όταν λήγει η υφιστάμενη σύμβαση, δεν πρόκειται να βγουν ζημιωμένοι.
Και αυτό γιατί εκτός από τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ που έχουν εισπράξει έως σήμερα με τη μορφή μερισμάτων ή επιστροφής κεφαλαίου εκτιμάται ότι έως το τέλος του 2024 θα έχουν βάλει στα ταμεία τους πάνω από 150 εκατ. ευρώ από προμερίσματα και υπόλοιπα μερίσματος. Επιπλέον με τη λήξη της σύμβασης, η εταιρεία Αττική Οδός θα πρέπει να λυθεί και να γίνει εκκαθάριση. Με τα σημερινά δεδομένα η εταιρεία έχει ίδια κεφάλαια 160 εκατ. ευρώ και περίπου 100 εκατ. ευρώ διαθέσιμα. Δεδομένου ότι από τις λειτουργικές ροές του δρόμου θα έχουν καλυφθεί όλες οι υποχρεώσεις προς τρίτους, τα παραπάνω ποσά -ενδεχομένως κα αυξημένα- θα διανεμηθούν αναλογικά στις δύο εταιρείες, όταν ολοκληρωθεί η εκκαθάριση, περίπου το 2026.
Από την Ελλάκτωρ παραδέχονται την επιδραστικότητα της Αττικής Οδού στα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου, αλλά επισημαίνουν πως σταδιακά οι υπόλοιπες παραχωρήσεις ωριμάζουν και από εδώ και πέρα θα ενισχύουν όλο κα περισσότερο τον όμιλο με μερίσματα.
Τον Απρίλιο του 2023, η Άκτωρ Παραχωρήσεις υπέγραψε συμβάσεις ΣΔΙΤ διάρκειας 30 ετών για τον οδικό άξονα ΝΔ Πελοποννήσου, τμήμα Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη (Άκτωρ Παραχωρήσεις 60% και Ιntrakat 40%) και για το τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος-Νεάπολη (ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ 55% - Intrakat 25%, Άκτωρ Παραχωρήσεις 20%). Επιπλέον, ο όμιλος συμμετέχοντας σε κοινοπραξία με τη Μυτιληναίος υπέβαλε δεσμευτική προσφορά για το τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο.
Μείωση στα μεγέθη της Ηλέκτωρ - Ποια έργα διεκδικεί
Ο κύκλος εργασιών της Ηλέκτωρ το πρώτο τρίμηνο υποχώρησε στα 24,1 εκατ. ευρώ σπό 30,9 εκατ. ευρώ και τα EBITDA κατήλθαν στα 3,7 εκατ. ευρώ από 7,6 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2022. Τα μεγέθη επηρεάστηκαν όπως υποστηρίζει η διοίκηση από την ολοκλήρωση της συμβατικής λειτουργίας μονάδας Osnabruck, από τη μείωση των τιμών ανακυκλώσιμων υλικών, από την επιβολή πλαφόν 85 ευρώ/MWh στην τιμή αποζημίωσης ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ που διατίθεται στην spot αγορά και στη μειωμένη κατασκευαστική δραστηριότητα.
Όπως έγινε γνωστό, έχει ξεκινήσει η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων 3MW στη μονάδα διαχείρισης απορριμμάτων της Ηλέκτωρ στη Δυτική Μακεδονία, ενώ η Ηλέκτωρ είναι ο μοναδικός διαγωνιζόμενος για την υλοποίηση της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων στην περιοχή Χερσόνησος Κρήτης.
Το έργο έχει προϋπολογισμό κατασκευής 21,5 εκατ. ευρώ και προϋπολογισμό λειτουργίας (3 έτη) 12,4 εκατ.ευρώ, συν δικαίωμα προαίρεσης (3 έτη) 12,4 εκατ.ευρώ. Επιπρόσθετα, η εταιρεία αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος για έργα συνολικού προϋπολογισμού 89,25 εκατ. συν ΦΠΑ (μερίδιο εταιρείας, 48,25 εκατ. ευρώ) και έχει υποβάλει προσφορές για τις μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων στην Κέρκυρα και την Αχαΐα.
Το επενδυτικό πλάνο των 350 εκατ. ευρώ στο real estate
Τέλος, ο κλάδος ανάπτυξης ακινήτων με τη REDS εμφάνισε το πρώτο τρίμηνο έσοδα ύψους 2,5 εκατ., έναντι ποσού 2,1 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο 2022, σημειώνοντας αύξηση κατά 19,3% και τα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν σε 1,8 εκατ.ευρώ, έναντι 1,7 εκατ.ευρώ την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
Η εταιρεία αναχρηματοδότησε τον δανεισμό της με ομολογιακό 71,4 εκατ. από την Εθνική, ενώ μέρος των κεφαλαίων θα αξιοποιηθούν και για τη χρηματοδότηση των επενδυτικών πλάνων του ομίλου. Η REDS έχει μισθώσει το 99% του εμπορικού κέντρου "Smart Park" στην περιοχή Γυαλού στα Σπάτα Αττικής και τον Φεβρουάριο του 2023 αγόρασε επίσης όμορα οικόπεδα με σκοπό την ανάπτυξη συμπληρωματικών δράσεων για την αύξηση της επισκεψιμότητας του πάρκου.
Το μεγάλο «στοίχημα» για τη REDS είναι η υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου των 350 εκατ. ευρώ που αφορά στην αξιοποίηση του ακινήτου στις Γούρνες Ηρακλείου, στην εκκίνηση του Kampas Project και στην εκμετάλλευση της Μαρίνας Αλίμου.