ΓΔ: 1390.65 0.01% Τζίρος: 68.38 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shutterstock

Η Motor Oil γίνεται... πράσινη με ανάπτυξη πολλών MW στις ΑΠΕ

Η θυγατρική MORE λειτουργεί ήδη μονάδες δυναμικότητας 772MW, θα προσθέσει 60MW φέτος και έχει έτοιμα για άδειες άλλα 380MW. Εντυπωσιακή κερδοφορία το α' τρίμηνο, υποχώρησαν τα περιθώρια διύλισης το β' τρίμηνο.

Ακολουθώντας την πάγια τακτική του ομίλου, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Motor Oil Πέτρος Τζαννετάκης απέφυγε να δώσει guidance για τη χρήση του 2023 στη συνάντηση με τους αναλυτές με αφορμή τα αποτελέσματα πρώτου τριμήνου, τα οποία κινήθηκαν έντονα ανοδικά σε σχέση με το περσινό πρώτο τρίμηνο.

Σύμφωνα με τον κ. Τζαννετάκη, τα μέσα περιθώρια διύλισης έχουν υποχωρήσει το δεύτερο τρίμηνο του 2023 στα 14-15 δολάρια το βαρέλι έναντι 19 δολαρίων το πρώτο τρίμηνο.

Η εταιρεία ήδη από τα τέλη Μαΐου έχει διακόψει τη λειτουργία της μιας από τις τρεις μονάδες διύλισης στην Κόρινθο για εργασίες συντήρησης που θα διαρκέσουν έως το τέλος Ιουνίου. Η δυναμικότητα σε βαρέλια του διυλιστηρίου ήταν 185.000 τον Απρίλιο, 125.000 τον Μάιο και θα περιοριστεί στα 75.000 βαρέλια τον Ιούνιο.

Όπως εξήγησε η διοίκηση, η εταιρεία από τη διακοπή λειτουργίας της μονάδας δεν χάνει σε τζίρο, καθώς τιμολογεί έτοιμο τελικό προϊόν το οποίο έχει αγοράσει και αποθεματοποιήσει. Έχει λιγότερα κέρδη όμως, καθώς τα περιθώρια διύλισης θα ήταν υψηλότερα, αν είχε κάνει η ίδια τη διύλιση.

Ο κ. Τζαννετάκης επιβεβαίωσε ότι το φυσικό αέριο έχει επιστρέψει στις λειτουργίες του ομίλου, καθώς οι τιμές έχουν υποχωρήσει, αλλά το όφελος ισοσκελίζεται έως ένα βαθμό από τις δαπάνες για τα δικαιώματα ρύπων CO2. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, το πρώτο τρίμηνο ο όμιλος είχε όφελος 15 εκατ. από το πιο φθηνό φυσικό αέριο αλλά ξόδεψε 11 εκατ. ευρώ για τα δικαιώματα ρύπων.

Η εξαγορά της Unagi και τα πρώτα 380 MW με άδεια σύνδεσης

Σχετικά με την εξαγορά του 75% της Unagi που ελέγχει το 51% τριών εταιρειών με άδειες φωτοβολταϊκών 1,9GW, ο κ. Τζαννετάκης επιβεβαίωσε πως το τίμημα είναι χαμηλό -κάτω από 10 εκατ. ευρώ- καθώς η θυγατρική MORE που έκανε την εξαγορά θα επενδύσει εκατομμύρια ευρώ για να τεθεί σταδιακά σε παραγωγή όλη η αδειοδοτημένη ισχύς.

Όπως επισήμανε ο κ. Τζαννετάκης, τα πρώτα 380ΜW από τα 1,9GW είναι έτοιμα να λάβουν άδεια σύνδεσης και εκτιμάται πως θα είναι έτοιμα προς παραγωγή σε 12-18 μήνες. 

Επίσης η MORE (Motor Oil Renewable Energy) θα θέσει σε λειτουργία επιπλέον 60MW από αιολικά πάρκα έως το τέλος του 2023.

Υπενθυμίζεται πως η MORE, μετά την εξαγορά πέρυσι της Anemos και τώρα της Unagi αποκτά ένα χαρτοφυλάκιο έργων ΑΠΕ και συστημάτων αποθήκευσης πλέον των 3 GW, σε διάφορα στάδια ανάπτυξης. 

Σήμερα η MORE  διαθέτει εν λειτουργία ΑΠΕ συνολικής δυναμικότητας 772MW, από 280 MW στα τέλη του 2021, ενώ υπό κατασκευή βρίσκονται πάρκα δυναμικότητας 84 MW.

Οι επενδύσεις για το σύνολο του 2023 θα ανέλθουν σε 170 εκατ. ευρώ για την εταιρεία και 270 εκατ. για τον όμιλο, με τη διαφορά των 100 εκατ. ευρώ να αφορά κυρίως δαπάνες σε ΑΠΕ. Τα 170 εκατ ευρώ της εταιρείας θα κατευθυνθούν για την κατασκευή μίας νέας μονάδας διάσπασης προπυλενίου (Fluid Catalytic Cracker - FCCpropylene splitter), για τη νέα μονάδα συμπαραγωγής ισχύος και θερμότητας και τις συνήθεις προγραμματισμένες δαπάνες συντήρησης των υφιστάμενων μονάδων του διυλιστηρίου. Επίσης, ολοκληρώθηκε η κατασκευή του συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας που λειτουργεί κανονικά.

Σύμφωνα με τον κ. Τζανvετάκη, το δίκτυο ηλεκτροκίνησης, incharge της εταιρείας έχει φτάσει στα 1.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων με στόχο το 2030  να φτάσει τα 4.000 σημεία φόρτισης. Προς το παρόν, η δραστηριότητα είναι ζημιογόνος λόγω των δαπανών εγκατάστασης των φορτιστών.

Εταιρικός μετασχηματισμός με τέσσερις πυλώνες

Ο εταιρικός μετασχηματισμός του ομίλου είναι σε πλήρη ανάπτυξη, με επενδύσεις σε 4 πυλώνες ύψους 4 δισ. ευρώ έως το 2030. Ο πρώτος πυλώνας είναι ο τομέας των ΑΠΕ, ο δεύτερος η ηλεκτροκίνηση, ο τρίτος πυλώνας αφορά στην αναβάθμιση του διυλιστηρίου της Κορίνθου με τις παραπάνω επενδύσεις και τέταρτος πυλώνας αφορά στην κυκλική οικονομία και τα ανανεώσιμα και εναλλακτικά καύσιμα.

Στον τομέα αυτό έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις με την εξαγορά της Thalis (διαχείριση απορριμμάτων, υγρών αποβλήτων) και την εξαγορά της Verd (βιοκαύσιμα). Παράλληλα, η Μotor Oil, σε κοινοπραξία με τη ΔΕΗ, προχωρεί σε επένδυση για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία και μαζί με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην κατασκευή μονάδας ηλεκτροπαραγωγής στην Κομοτηνή ισχύος 877MW.

Δυνατό πρώτο τρίμηνο

Το πρώτο τρίμηνο του 2023 τα προσαρμοσμένα EBITDA του ομίλου (χωρίς τις ζημιές από την αποτίμηση των αποθεμάτων) ανήλθαν στα 447 εκατ. ευρώ από 189 εκατ. ευρώ και τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη στα 276 εκατ. ευρώ από 97 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2022. Από τα EBITDA των 447 εκατ. ευρώ, τα 384 προήλθαν από τη διύλιση, τα 16 εκατ. ευρώ από την εμπορία καυσίμων (Avin, Coral) και τα 53 εκατ. από τον τομέα Power & Gas, εκ των οποίων τα 32 εκατ. από τις ΑΠΕ.

Ο καθαρός δανεισμός μειώθηκε σε 1,54 δισ. ευρώ από 1,76 δισ. ευρώ στο τέλος του 2022, καθώς οι καθαρές ταμειακές ροές ύψους 234 εκατ. ευρώ επέτρεψαν την αποπληρωμή δανείων 164 εκατ. ευρώ.

Η διοίκηση θα προτείνει στην ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων τη διανοµή συνολικού µερίσµατος για τη χρήση 2022 ύψους 1,60 ευρώ ανά µετοχή, που είναι το υψηλότερο όλων των εποχών, αφού συνολικά ανέρχεται σε 177 εκατ. ευρώ. Έχει ήδη καταβληθεί προµέρισµα 0,40 ευρώ ανά µετοχή (44 εκατ. ευρώ) από τον Νοέμβριο του 2022.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η «χρυσή» επένδυση της Motor Oil που έφερε κέρδος 200 εκατ. το 2023

Η επένδυση νάφθας στο διυλιστήριο της Κορίνθου αύξησε τα περιθώρια κέρδους στη βενζίνη. Η διοίκηση έχει εκπονήσει επενδυτικό πρόγραμμα 340 εκατ. ευρώ για το 2024. Διανομή μερίσματος ρεκόρ, ύψους 199 εκατ. ευρώ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Motor Oil: Περνά στην πράσινη εποχή με διαβατήριο τα κέρδη της διύλισης

Οι επενδύσεις 4 δισ. ευρώ στους τέσσερις στρατηγικοί πυλώνες ανάπτυξης -εκσυγχρονισμός διυλιστηρίου, λιανική, ΑΠΕ, εναλλακτικά καύσιμα και κυκλική οικονομία- αλλάζουν το προφίλ του ομίλου με χρονικό ορίζοντα το 2030.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Από το μηδέν στα 120 εκατ. τα κέρδη της Motor Oil από ανανεώσιμες

Υψηλά περιθώρια διύλισης στις αρχές του 2024, καθώς κλείνουν ή πωλούνται μονάδες στην Ευρώπη. Με την εξαγορά της Άνεμος ο όμιλος έχει εγκατεστημένη ισχύ σε ΑΠΕ 837MW. Τι αναφέρει η διοίκηση για μέρισμα και επενδύσεις.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πατάει «γκάζι» η Motor Oil με «καύσιμο» τις καλύτερες τιμές πετρελαίου

Μετά τη δίμηνη διακοπή του διυλιστηρίου για εργασίες συντήρησης ο όμιλος αναμένει ανάκαμψη των εργασιών του. Συνεχίζεται το επενδυτικό πρόγραμμα εταιρικού μετασχηματισμού με αιχμή τις ΑΠΕ. Πως επηρεάζεται από την άνοδο των επιτοκίων.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Motor Oil: Επενδυτικό... ράλι έως το 2030 με συνολική δαπάνη 4 δισ.

Τις βάσεις της ανάπτυξης έθεσαν οι επενδύσεις 2,5 δισ. ευρώ της τελευταίας δεκαετίας. Σε ιστορικά υψηλά το μέρισμα, με συνολική διανομή 177 εκατ. Μπόνους στους εργαζόμενους και στα στελέχη από τα κέρδη του 2022.