Αυξημένος κατά 49,3% ήταν ο κύκλος εργασιών της βιομηχανίας γάλακτος Κρι Κρι το α' τρίμηνο του 2023, που διαμορφώθηκε σε 45,90 εκατ. ευρώ έναντι 30,73 εκατ. ευρώ το 2022. Ειδικότερα στον κλάδο γιαουρτιού συνολικά οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά +48,6% σε αξία και +18,5% σε όγκο. Στις αγορές του εξωτερικού, οι πωλήσεις παρουσιάζουν ισχυρή ανάπτυξη +52,9%, αγγίζοντας τα 23 εκατ.
Τα βασικά μεγέθη της κερδοφορίας διαμορφώνονται ως εξής:
- Τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) ανήλθαν σε 9,71 εκατ. ευρώ έναντι 1,75 εκατ. το 2022.
- Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 8,46 εκατ., έναντι 0,55 εκατ. το 2022.
- Τέλος, τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 6,68 εκατ., έναντι 0,45 εκατ. το 2022.
Στον κλάδο γιαουρτιού συνολικά οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά +48,6% σε αξία και +18,5% σε όγκο. Στις αγορές του εξωτερικού, οι πωλήσεις παρουσιάζουν ισχυρή ανάπτυξη +52,9%, αγγίζοντας τα 23 εκατ. Σημαντική ώθηση υπάρχει από τις βασικές αγορές της Ιταλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς και από άλλες χώρες όπως η Σουηδία, η Αυστρία και το Βέλγιο. Αναφορικά με τα μεγέθη κερδοφορίας, παρατηρείται ανάκαμψη των περιθωρίων στα φυσιολογικά τους επίπεδα. Το περιθώριο EBIT, βέβαια, βελτιώνεται σημαντικά λόγω της επίδρασης των οικονομιών κλίμακας, που επιφέρουν και μείωση του ποσοστού συμμετοχής των εξόδων διοίκησης και διάθεσης, τα οποία είναι, επί το πλείστον, σταθερού χαρακτήρα ή μεταβλητού ως προς τον όγκο πωλήσεων.
Πολύ ισχυρή ανάπτυξη εμφανίζουν οι πωλήσεις γιαουρτιού και στην εγχώρια αγορά. Συγκεκριμένα, παρουσιάζουν αύξηση +43,3%, ξεπερνώντας τα 17,5 εκ. Η τρέχουσα συγκυρία με τις συνθήκες υψηλού πληθωρισμού, έχει οδηγήσει την συνολική αγορά σε μείωση του όγκου κατανάλωσης (-2,7%), ενώ η αξία παρουσιάζει θετική μεταβολή +12,5% [στοιχεία IRI, Ιαν.-Μαρ. 2023]. Παράλληλα, παρατηρείται έντονη στροφή των καταναλωτών στα γιαούρτια ιδιωτικής ετικέτας, ως αποτέλεσμα των επιλογών τους για οικονομικότερα προϊόντα. Οι ανακατατάξεις που συμβαίνουν δείχνουν το μερίδιο αγοράς σε όγκο των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας ενισχυμένο κατά +5,6 ποσοστιαίες μονάδες, ασκώντας έντονη πίεση στα branded γιαούρτια. Η πίεση αυτή έχει οδηγήσει τα branded γιαούρτια της ΚΡΙ-ΚΡΙ σε μικρή μεριδιακή απώλεια (-0,3 ποσοστιαίες μονάδες), η οποία ωστόσο είναι η μικρότερη σε σύγκριση με τους βασικούς μας ανταγωνιστές [στοιχεία IRI σε αξία, Ιαν.-Μαρ. 2023].
Γενικότερα, από τις εξελίξεις στην αγορά φαίνεται να προκύπτει όφελος για την ΚΡΙ-ΚΡΙ, μιας και αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό για την εγχώρια αγορά γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας. Αναφορικά με την κερδοφορία, το μικτό περιθώριο διαμορφώνεται σε 29,9%, χαμηλότερο κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες από το αντίστοιχο του 2021. Αυτό είναι αποτέλεσμα των επιλογών της εταιρείας για απορρόφηση μέρους του επιπλέον κόστους που προέκυψε από την εκτίναξη στις τιμές πρώτων υλών, μεταφορών και ενέργειας. Βέβαια, οι οικονομίες κλίμακας που προέκυψαν στον κλάδο του γιαουρτιού οδήγησαν το περιθώριο EBIT σε υψηλό διψήφιο ποσοστό.
Στο πλαίσιο της στρατηγικής επιλογής της εταιρείας να βρίσκεται κοντά στον καταναλωτή και εφόσον συνεχιστεί η εξομάλυνση των πληθωριστικών πιέσεων, προγραμματίζονται και περαιτέρω προωθητικές ενέργειες πέρα από τις μειώσεις τιμών που έχουν ήδη ανακοινωθεί.
Στον κλάδο του παγωτού, όπου το α' τρίμηνο δεν είναι αντιπροσωπευτικό των ετήσιων αποτελεσμάτων λόγω της μεγάλης εποχικότητας, οι πωλήσεις εσωτερικού διαμορφώθηκαν σε 3,49 εκ. έναντι 1,93εκ. της προηγούμενης χρονιάς.
Η ανάπτυξη που εμφανίζουν τα μεγέθη της επιχείρησης δημιουργεί την ανάγκη ενίσχυσης της παραγωγικής της δυναμικότητας. Στο πλαίσιο αυτό, εντός του 2023, προγραμματίζει επενδύσεις σε παραγωγικό εξοπλισμό ύψους 20 εκατ. ευρώ, ενώ έχει ήδη προχωρήσει στην πρόσληψη 100 επιπλέον εργαζομένων.