«Η Ελλάδα έχει πλέον σταθερό οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον και βρίσκεται στο ραντάρ μας», ανέφερε στο Business Daily o Michal Kedzia, ένας εκ των βασικών επενδυτών του πολωνικού private equity fund Enterprise Investors.
Μπορεί, όπως σημείωσε, να μην υπάρχει κάποια συζήτηση για επένδυση στην χώρα μας, αυτό όμως δεν αποκλείεται να γίνει στο μέλλον καθώς το κεφάλαιο επανεξετάζει την παρουσία του στις αγορές όπου βρίσκεται (από τη Βαλτική έως τη γειτονική Βουλγαρία). Στα πλαίσια αυτά, δεν αποκλείεται για οικονομικούς και γεωπολιτικούς λόγους να μειώσει παρουσία ή να εξέλθει από κάποιες αγορές αντικαθιστώντας τες με άλλες.
«Η Ελλάδα είναι μία ενδιαφέρουσα αγορά, υπάρχουν σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες και σε οικονομικό επίπεδο είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση από άλλες οικονομίες της περιοχής», επισημαίνει στο Business Daily o κ. Kedzia.
Προτάσεις για ελληνικά σούπερ μάρκετ
Όπως αποκάλυψε, σύμβουλοι έχουν επισημάνει στη διοίκηση της Enterprise Investrors επενδυτικές ευκαιρίες στον ελληνικό κλάδο των σούπερ μάρκετ με το ίδιο να μην αποκλείει επίσκεψη στην χώρα μας ώστε να τις αξιολογήσει από κοντά.
Το λιανεμπόριο και τα σούπερ μάρκετ είναι από τους τομείς που στρατηγικά επενδύει το Enterprise Investors. Από τα 2,2 δισ. ευρώ που έχει επενδύσει από το 1990, οπότε και δημιουργήθηκε το επενδυτικό κεφάλαιο, το 43% των ποσών έχουν κινηθεί ή συνεχίζουν να είναι τοποθετημένα στο ευρύτερο λιανεμπόριο.
Συγκεκριμένα, το Εnterprise Investors έχει επενδύσει σε επτά αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε Πολωνία, Ρουμανία και Κροατία, 12 επιχειρήσεις λιανικής στο non food σε Πολωνία, Σλοβακία, Ρουμανία και χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας και 2 e-shop με έδρα την Πολωνία και παρουσία στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Το φαινόμενο Studenac Market
Τα παραπάνω αναφέρθηκαν σε δημοσιογραφική εκδήλωση στο Σπλιτ της Κροατίας, χώρα στην οποία η EI έχει έντονη παρουσία μέσω της αλυσίδας Studenac Market. Εισήλθε αγοράζοντας τις μετοχές από τον πρώην ιδιοκτήτη της το 2018 όταν βρισκόταν στην έκτη θέση στην τοπική αγορά.
Σήμερα, μέσω οργανικής ανάπτυξης και εξαγορών, είναι ο μεγαλύτερος παίκτης από πλευράς αριθμού καταστημάτων και πέμπτος σε ό,τι αφορά τον κύκλο εργασιών. Τα τελευταία χρόνια πρόσθετε περίπου 200 καταστήματα στο δίκτυο και το 2023 στόχος είναι να προστεθούν άλλα 120.
H Studenac διαθέτει περίπου 1.100 σημεία και 5.500 εργαζόμενους, ενώ στόχος είναι στην επόμενη τριετία να συγκαταλέγεται ανάμεσα στους τρεις μεγάλους παίκτες της αγοράς με το μερίδιο της να σκαρφαλώνει από το 5,5% που είναι σήμερα στο 10%.
Η Enterprise Investors, η οποία έχει επενδύσει στην κροατική αλυσίδα συνολικά 250 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα μισά σχεδόν για εξαγορές, μετέτρεψε μία παραδοσιακή τοπική αλυσίδα σε παίκτη που έχει παρουσία σε όλη την χώρα.
Το σημαντικό στοίχημα αυτής της περιόδου είναι η πλήρης ψηφιοποίηση της –την Παρασκευή ανακοίνωσε συνεργασία με τον μοναδικό κροατικό “μονόκερο”, την Infobip– η περαιτέρω επέκταση της στο quick delivery –διαθέτει 3 dark stores και συνεργάζεται με την Wolt– καθώς και την ανάπτυξη νέων μοντέλων καταστημάτων όπως τα pop up που στήνονται σε τουριστικές περιοχές, παραλίες και camping.