Σε θετικό έδαφος αναμένεται να παραμείνουν οι πωλήσεις καλλυντικών και προϊόντων ομορφιάς στην Ελλάδα και το 2023, σύμφωνα με προβλέψεις του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Καλλυντικών και Αρωμάτων (ΠΣΒΑΚ), ενώ εξίσου ενθαρρυντικές είναι οι προοπτικές και για τις ελληνικές εξαγωγές καλλυντικών, μέσα στο επόμενο έτος.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που υπέβαλε ο ΠΣΒΑΚ στην Euromonitor, στο πλαίσιο διεξαγωγής της διεθνούς έρευνας Beauty & Personal Care 2023, οι συνολικές πωλήσεις καλλυντικών στην χώρα μας αναμένεται να αυξηθούν κατά 3,5% το 2023, με την κατηγορία των αρωμάτων να καταγράφει την πιο σημαντική αύξηση, σε ποσοστό 7,5%. Αγκάθι για τον κλάδο φαίνεται να αποτελεί το θέμα των πρώτων υλών, οι οποίες στην πλειονότητα τους είναι εισαγόμενες, με αποτέλεσμα να έχουν καταστεί ακριβότερες και σε κάποιες περιπτώσεις σπανιότερες. Αυτό το στοιχείο δύναται εν πολλοίς να καθορίσει και συνολικά την δυναμική του τρέχοντος έτους για τον κλάδο των καλλυντικών στην χώρα μας.
Κατά τα άλλα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου, οι τάσεις που αναμένεται να κυριαρχήσουν μέσα στην χρονιά περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την βιωσιμότητα και την διαχείριση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των εταιρειών, συνολικά στην αγορά, καθώς και την διαφάνεια κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας. Με θετικό πρόσημο αναμένεται να κινηθούν επίσης οι πωλήσεις των προϊόντων που ανήκουν στην ευρύτερη κατηγορία της ευεξίας, καθώς οι καταναλωτές διεθνώς έχουν υιοθετήσει μία πιο ολιστική προσέγγιση ως προς την φροντίδα σώματος και πνεύματος, μετά την δοκιμασία της πανδημίας.
Στα ενδιαφέροντα ευρήματα της έρευνας της Euromonitor συμπεριλαμβάνεται επίσης η επιστροφή των φυσικών καταστημάτων στο προσκήνιο, καθώς οι καταναλωτές εμφανίζονται πιο θετικοί στην επίσκεψη σε ένα κατάστημα, την άμεση επικοινωνία με το εξειδικευμένο προσωπικό και την δοκιμή των προϊόντων, σε σχέση με το ψηφιακό κανάλι. Σαφώς οι ηλεκτρονικές πωλήσεις διατηρούν ένα σημαντικό μερίδιο καθώς έχουν σταθεροποιηθεί στις προτιμήσεις των καταναλωτών, ωστόσο η φυσική παρουσία διαθέτει σαφή πλεονεκτήματα, ειδικά σε ότι αφορά αρώματα και τα νέα προϊόντα περιποίησης, που μπορούν να δοκιμαστούν.
Θετικά είναι επίσης τα μηνύματα σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές ελληνικών καλλυντικών το 2022. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η Enterprise Greece, το εννεάμηνο η συνολική αξία των εξαγωγών καλλυντικών διαμορφώθηκε σε 493,2 εκατ. ευρώ, ενισχυόμενη κατά 26,5% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, οπότε οι εξαγωγές είχαν αγγίξει τα 389,6 εκατ ευρώ.
Την πιο σημαντική μεταβολή το υπό εξέταση διάστημα κατέγραψε η κατηγορία των σαπουνιών και των προϊόντων καθαρισμού, ενισχύοντας τις εξαγωγές της κατά 40,8%, στα 201,9 εκατ ευρώ στο εννεάμηνο από 143,4 εκατ ευρώ το προηγούμενο έτος. Ακολουθεί η κατηγορία προϊόντων αρωματοποιίας, καθώς και τα καλλυντικά ή καλλωπιστικά παρασκευάσματα, η οποία παρουσίασε αύξηση εξαγωγών κατά 19,9% στο εννεάμηνο του 2022 συγκριτικά με το 2021, αγγίζοντας τα 278,7 εκατ. ευρώ, από 232 εκατ ευρώ. Αντίθετα, κάμψη κατά 9,4% παρουσίασαν οι ελληνικές εξαγωγές αιθέριων ελαίων, αρωμάτων κι αρωματικών υλών την ίδια περίοδο, διαμορφούμενες σε 12,5 εκατ ευρώ, έναντι 13,8 εκατ ευρώ το εννεάμηνο του 2021.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Enterprise Greece, τις σημαντικότερες προοπτικές για το νέο έτος παρουσιάζουν οι κατηγορίες μακιγιάζ και προϊόντων περιποίησης της επιδερμίδας, με κυριότερες αγορές-στόχους την Κίνα, την Γαλλία και την Κύπρο. Εκτιμάται δε ότι η Γαλλία παρουσιάζει το μεγαλύτερο ανεκμετάλλευτο δυναμικό για τις ελληνικές εξαγωγές. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η αξία των ελληνικών εξαγωγών μόνο στην κατηγορία προϊόντων μακιγιάζ και περιποίησης ανήλθε σε 177 εκατ δολάρια στο εννεάμηνο του 2022, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για δυναμική που μπορεί να αγγίξει σε 241 εκατ δολάρια. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνα της Future Market Insights, η παγκόσμια αγορά προϊόντων μακιγιάζ αναπτύσσεται με μέσο ρυθμό 5% έως το 2032, με την προβλεπόμενη αξία της να αγγίζει τα 85,52 δισ δολάρια, από 52,5 δισ το 2022.
Ενδιαφέροντα είναι και τα συμπεράσματα της πιο πρόσφατης τριμηνιαίας έκθεσης της Convert Group για την κινητικότητα των online φαρμακείων, πιστοποιώντας την ανθεκτικότητα του συγκεκριμένου μέσου στις πληθωριστικές πιέσεις. Πιο συγκεκριμένα, οι πωλήσεις στο συγκεκριμένο κανάλι αυξήθηκαν καρά 18% το τρίτο τρίμηνο του 2022, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, ενώ στο εννεάμηνο του 2022 οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται ότι έχουν κάνει αγορές αξίας 201 εκατ ευρώ, με μέσο όρο εκπτώσεων 39%. Τα προϊόντα ομορφιάς και φροντίδας κατέγραψαν αύξηση 7% το εννεάμηνο, διατηρώντας την πρώτη θέση στο κανάλι του online φαρμακείου και συνεισφέροντας ποσοστό 46% των συνολικών τους πωλήσεων. Αν και εντοπίζεται μικρή μείωση της μέσης αξίας του καλαθιού αγορών, στα 43,70 ευρώ, από 44,90 ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021, η έκθεση της Convert πιστοποιεί την αύξηση κατά 7% των τεμαχίων ανά καλάθι αγοράς, σε 4,9 τεμάχια, εκ των οποίων τα 1,9 κατά μέσο όρο είναι προϊόντα περιποίησης και προσωπικής φροντίδας.
Αξίζει να σημειωθεί τέλος η σημασία που δίνουν συνολικά οι Ευρωπαίοι καταναλωτές στα καλλυντικά. Σύμφωνα με την Έρευνα Αντίληψης Ευρωπαίων Καταναλωτών 2022 της Cosmetics Europe, το 74% των καταναλωτών ηλικίας 25-54 ετών θεωρεί τα καλλυντικά σημαντικά ή πολύ σημαντικά για την καθημερινή ζωή, ενώ τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων ανέφεραν ότι τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας βελτιώνουν την ποιότητα ζωής τους, βοηθούν στην ανάπτυξη της αυτοεκτίμησής τους κι είναι σημαντικά για τον τρόπο με τον οποίο τους βλέπουν οι άλλοι. Σύμφωνα μάλιστα με την ίδια έρευνα, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές χρησιμοποιούν περίπου 13 διαφορετικά καλλυντικά κάθε εβδομάδα, τόσο για την προσωπική τους υγιεινή όσο και για να αισθανθούν καλά με τον εαυτό τους. Η έρευνα με τίτλο “Καλλυντικά: τα Απαραίτητα για την Καθημερινή Ζωή”, πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά σε 6.000 καταναλωτές από 10 ευρωπαϊκές χώρες, για λογαριασμό της Cosmetics Europe και δημοσιεύτηκε ταυτόχρονα σε όλη την Ευρώπη.