Σε μια χρονιά που η αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων βρίσκεται σε διαρκή αναστάτωση, η Ήπειρος ΑΕΒΕ, της οικογένειας Παντελιάδη, κατόρθωσε να κινηθεί με υψηλούς ρυθμούς αύξησης πωλήσεων τόσο στην εσωτερική αγορά, όσο και στις εξαγωγικές της επιδόσεις. Παράλληλα συνεχίζεται η εξέλιξη της επενδυτικής της δραστηριότητας, στην ενίσχυση του μηχανολογικού της εξοπλισμού, αλλά και στη δημιουργία ενός «δικτύου» από φάρμες αιγοπροβάτων.
Στην εταιρεία, στην οποία ανήκε αρχικά μόνο η τυροκομική μονάδα της Άρτας, από το 2019 έχουν απορροφηθεί η εταιρεία στην οποία ανήκε το εργοστάσιο στην περιοχή της Λάρισας, όπου παράγεται το κασέρι «Λεβέτι» και η μονάδα του Δομοκού, όπου παράγεται το «Κατίκι».
Μιλώντας προς το BD, ο κ. Στέφανος Παντελιάδης, επικεφαλής της Ήπειρος ΑΕΒΕ, και δίνοντας την ένταση των ανατροπών που έχουν συμβεί ευρύτερα στον κλάδο της γαλακτοκομίας, ανέφερε χαρακτηριστικά «φέτος το γάλα έχει παρουσιάσει τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις μετά από την ... ενέργεια»!
Και βέβαια, όπως έγραψε προσφάτως το BD, η μέση τιμή του πρόβειου γάλακτος σε διάστημα τριών χρόνων έχει διπλασιαστεί, Ο κ. Παντελιάδης ευελπιστεί πάντως ότι από τον ερχόμενο Μάρτιο θα υπάρξει αποκλιμάκωση των τιμών της πρώτης ύλης, βοηθούσης και της αύξησης της κατανάλωσης του «λευκού τυριού».
Αναφορικά με την Ήπειρος ΑΕΒΕ αξίζει να σημειωθεί ότι επεξεργάζεται ετησίως περί τους 45.000 τόνους αιγοπρόβειου γάλακτος και στη διάρκεια του 2021 οι πωλήσεις της ανήλθαν στα 66,123 εκατ. ευρώ, ενώ φέτος με βάση τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, όπως επισημαίνει ο κ. Παντελιάδης, θα διαμορφωθούν στα 84,5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 28%.
Βέβαια ένα σημαντικό μέρος αυτή της αύξησης είναι πληθωριστικό, αφορά δηλαδή στις ανατιμήσεις που έχουν ενσωματωθεί στις τιμές των προϊόντων, όμως υπάρχει και αύξηση του όγκου παραγωγής. Και φυσικά η αύξηση των πωλήσεων ως προς την αξία τους σε μία τόσο δύσκολη χρονιά φαίνεται ότι τελικώς θα επηρεάσει και την κερδοφορία της. Στη διάρκεια του 2021 τα κέρδη της εταιρείας ανήλθαν στα 3,171 εκατ. ευρώ, ενώ στη διάρκεια του 2022 εκτιμάται ότι θα κυμανθούν περί τα 1,5 εκατ. ευρώ.
Αλλά το γεγονός ότι η φέτα, μετά από το γιαούρτι, έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια σε βασικό εξαγώγιμο γαλακτοκομικό προϊόν, λειτούργησε φέτος σαν μηχανισμός «αποσυμπίεσης» της εσωτερικής αγοράς, στην οποία γενικότερα το προϊόν έχει μείωση της κατανάλωσης.
Όμως, είναι τόσο υψηλή η εξαγωγική ζήτηση που πλέον «η παραγωγή της φέτας δεν επαρκή για την εσωτερική αγορά», όπως σημειώνει ο κ. Παντελιάδης. Πέρυσι η Ήπειρος είχε αύξηση εξαγωγών κατά 40% και πλέον οι εξαγωγές της αντιστοιχούν στο 13% των συνολικών της πωλήσεων, ενώ στόχος, όπως λέει ο ίδιος, είναι να φτάσουν στο 25%. Οι καλύτερες αγορές της είναι η Γαλλία, η Βρετανία και η Ιταλία.
Πάντως, η εταιρεία συνεχίζει κανονικά την εκτέλεση των επενδυτικών της προγραμμάτων. Η οικογένεια Παντελιάδη από το 1997 που απέκτησε την Ηπειρο ΑΕΒΕ έχει επενδύσει για την αναβάθμιση της πάνω από 50 εκατ. ευρώ. Εφέτος η εταιρεία επένδυσε 9,5 εκατ. ευρώ και για το 2023 σχεδιάζει να επενδύσει περί τα 14 εκατ. ευρώ ακόμη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι εκτός από την τεχνολογική αναβάθμιση των τυροκομικών μονάδων σκοπεύει να δημιουργήσει ακόμη τρεις φάρμες –διαθέτει ήδη μία δίπλα από το εργοστάσιο της Άρτας με 2.500 πρόβατα. Η δεύτερη θα δημιουργηθεί στον Δομοκό με 2.000 αίγες για να ενισχύσει την παραγωγή του «Κατίκι Δομοκού» διότι είναι ΠΟΠ προϊόν και άλλες δύο με 3.000 ζώα η κάθε μία θα δημιουργηθούν στην Άρτα. Πρόκειται συνολικά για τέσσερις φάρμες.