Τα τετράδια «University» είναι γνωστά σε πολλές ελληνικές οικογένειες εδώ και σχεδόν τέσσερις δεκαετίες. Από το 2016, όμως, βρίσκονται στο επίκεντρο μιας δικαστικής διένεξης επιχειρήσεων, που ήδη έκλεισε τον πρώτο της κύκλο, αλλά φαίνεται ότι θα έχει και νέα επεισόδια στις δικαστικές αίθουσες.
Το εμπορικό προϊόν και το σήμα «University» έχουν κατοχυρωθεί από το 1980 από την SKAG, την ελληνική βιομηχανία χαρτικών και σχολικών και αποτελεί ένα προϊόν, στο οποίο στήριξε σε μεγάλο βαθμό την ανάπτυξη των πωλήσεών της. Ταυτόχρονα, όμως, βρίσκεται και στο επίκεντρο μιας διαμάχης με τον εμπορικό κολοσσό Jumbo.
Η SKAG προσέφυγε στη Δικαιοσύνη, κατηγορώντας την Jumbo ότι αντέγραψε το προϊόν και το σήμα για να διαθέσει φθηνές απομιμήσεις τετραδίων, που μιμούνται προϊόντα που η SKAG έχει κατοχυρώσει, όπως το University, προκαλώντας σύγχυση στον καταναλωτή, αθέμιτο ανταγωνισμό και οικονομική ζημία στην εταιρεία.
Μιλώντας στο BusinessDaily, η διευθύνουσα σύμβουλος της SKAG, Πόπη Σκαγιά, εξηγεί τη σημασία που έχει για την εταιρεία το συγκεκριμένο σήμα. Όπως λέει, είναι ισχυρό brand της εταιρείας με 220 κωδικούς, το οποίο συμβάλλει σημαντικά στο συνολικό τζίρο.
Αυτός ήταν και ο λόγος, προσθέτει, που η εταιρεία αποφάσισε να κινηθεί δικαστικά, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Jumbo, παρά το γεγονός ότι ενημερώθηκε και της ζητήθηκε να αποσύρει από τα ράφια της τα σχετικά προϊόντα, δεν έπραξε αναλόγως και διατήρησε για την επόμενη διετία τα συγκεκριμένα προϊόντα προς πώληση.
Η κ. Σκαγιά τονίζει ότι η πρακτική της κυκλοφορίας απομιμήσεων δεν αντιμετωπίζεται πρώτη φορά από την SKAG. Είναι κάτι, σημειώνει, που έχει συμβεί σε τουλάχιστον άλλες τρεις, αντίστοιχες περιπτώσεις. Όμως, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις υπήρξε συμμόρφωση και τα προϊόντα αποσύρθηκαν, κάτι που δεν συνέβη στην περίπτωση της Jumbo.
Η SKAG διαπίστωσε την αντιγραφή προϊόντων και σήματος το 2016, έχοντας ήδη συνεργασία 13 χρόνων με την Jumbo.
Υπάλληλοί της είδαν στα ράφια της Jumbo, δίπλα στα τετράδια της SKAG, φθηνές απομιμήσεις από την Κίνα και την Τουρκία, που εισήγαγε η εμπορική αλυσίδα. Η συνεργασία των δύο εταιρειών, όπως ήταν αναμενόμενο, διεκόπη το 2016 και από το φθινόπωρο εκείνης της χρονιάς η διαμάχη έχει μεταφερθεί στα δικαστήρια.
Η πρωτόδικη απόφαση
Η δικαστική διαμάχη έληξε πρωτόδικα στις αρχές του μήνα. Το Πρωτοδικείο Αθηνών δικαίωσε εν μέρει την SKAG, αλλά η απόφαση δεν αποκαθιστά τη βλάβη που ισχυρίζεται ότι έχει υποστεί. Γι' αυτό το λόγο, η διοίκηση της SKAG είναι αποφασισμένη να φέρει το θέμα σε ανώτερη δικαστική βαθμίδα.
Η πρόσφατη απόφαση του Πρωτοδικείου έκανε, εν μέρει, δεκτή την αγωγή που είχε καταθέσει κατά της Jumbo η SKAG και υποχρεώνει την εναγομένη να αποσύρει από την ελληνική αγορά όλα τα σπιράλ, τετράδια πολλαπλών θεμάτων που φέρουν τη σύνθετη λεκτική ένδειξη «University Book».
Επίσης υποχρεώνει την Jumbo να παραλείπει στο μέλλον τη χρήση της σύνθετης λεκτικής ένδειξης «University Book» ή οιασδήποτε άλλης ένδειξης περιέχει ως κυρίαρχο στοιχείο το λεκτικό όρο «University» σε προϊόντα χαρτοπωλείου και δη σε τετράδια, μπλοκ και κλασέρ.
Το δικαστήριο απειλεί, μάλιστα, την εναγομένη με χρηματική ποινή ύψους 3.000 ευρώ υπέρ της ενάγουσας για κάθε παράβαση της υποχρέωσης της που απορρέει από την ανωτέρω διάταξη.
Τέλος, υποχρεώνει την εναγομένη να καταβάλει στην ενάγουσα το ποσό των 6.815,25 ευρώ με το νόμιμο τόκο από την επίδοση της αγωγής και μέχρι την πλήρη εξόφληση.
Εδώ βρίσκεται και το σημείο, στο οποίο η διοίκηση της SKAG διαφωνεί με την απόφαση. Υπολογίζοντας τις ζημιές που έχει υποστεί, η SKAG διεκδικεί αποζημίωση άνω των 2 εκατ. ευρώ, για την επί δύο έτη παράνομη χρήση του σήματος με πωλήσεις πολλών εκατοντάδων χιλιάδων τεμαχίων.
«Πρακτικά αυτό που αναγνωρίζει το δικαστήριο είναι δύο παραβάσεις, μία για κάθε έτος και άρα δύο πρόστιμα των 3.000 ευρώ, αγνοώντας την οικονομική ζημιά που η εταιρεία υπέστη», σημειώνει η κ. Σκαγιά.