Με φόντο τις γεωοικονομικές ανακατατάξεις που προκαλεί η αύξηση των αμερικανικών δασμών στις κινεζικές εισαγωγές, ο όμιλος Jumbo διακρίνει πιθανές ευκαιρίες ενίσχυσης της διαπραγματευτικής του θέσης απέναντι στους Κινέζους προμηθευτές.
Όπως επισήμανε χθες, κατά τη διάρκεια του conference call της διοίκησης του ομίλου για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2024, ο κ. Απόστολος Βακάκης, πρόεδρος του ομίλου, βρισκόμαστε στην αυγή μιας παγκόσμιας επανεξισορρόπησης των αγορών, και η εταιρεία επιλέγει να παρακολουθεί τις εξελίξεις χωρίς βιαστικά συμπεράσματα: «Στεκόμαστε πίσω, παρακολουθώντας τη μάχη των ελεφάντων», τόνισε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, όπως εξήγησε, η συγκυρία, προς το παρόν, ευνοεί την Jumbo, καθώς η ενίσχυση του ευρώ και η σταθεροποίηση του κόστους μεταφοράς έχουν ελαχιστοποιήσει πλέον τους κινδύνους για τα μικτά περιθώρια κέρδους. Ωστόσο, η διοίκηση παραμένει φειδωλή ως προς τις προβλέψεις, επισημαίνοντας την ανάγκη προσοχής: «Είναι αλαζονικό να πιστεύουμε ότι βρισκόμαστε στο τέλος της ιστορίας –είμαστε μόνο στην αρχή», τόνισε.
Τα λεφτά «στα ράφια» αντί για τις τσέπες των μετόχων
Αναφορικά με τη μερισματική πολιτική, ο κ. Βακάκης αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να παρακάμψει τη διανομή μερίσματος για το 2024, εφόσον προκύψουν πιο συμφέρουσες ευκαιρίες επένδυσης. «Θα αξιοποιήσουμε τη ρευστότητα για να ενισχύσουμε τη θέση μας. Τα μερίσματα είναι για όταν δεν υπάρχουν άλλες αποδοτικότερες επιλογές», δήλωσε η διοίκηση, δίνοντας έμφαση στη στρατηγική διαχείριση κεφαλαίων.
Και συμπλήρωσε χαρακτηριστικά ο κ. Βακάκης: «Το βασικό στοιχείο της στρατηγικής μας είναι ότι πρέπει να είμαστε επιθετικοί στον τρόπο με τον οποίο θα βγάλουμε χρήματα. Όχι τόσο επιθετικοί στο πώς να ξοδεύουμε χρήματα ή να διανέμουμε χρήματα. Μόλις βγάλουμε χρήματα, τότε το δεύτερο μέρος είναι το εύκολο μέρος».
Αντίστοιχα, το πρόγραμμα επαναγοράς ιδίων μετοχών παραμένει ενεργό, αλλά θα συνεχιστεί μόνο εφόσον η τιμή παραμένει εντός των ορισμένων ορίων. Όπως τόνισαν οι εκπρόσωποι της εταιρείας, προτεραιότητα έχει η διασφάλιση ανταγωνιστικών τιμών για τον καταναλωτή, ώστε να μην δημιουργηθούν «κενά» που θα μπορεί να χωρέσει ο ανταγωνισμός.
Επενδύσεις στη Ρουμανία, franchising στη Μολδαβία
Στρατηγική αγορά στον επενδυτικό χάρτη της Jumbo, παραμένει η Ρουμανία, με την πρόθεση της εταιρείας να συνεχίσει την επέκτασή της με δύο νέα καταστήματα μέσα στον χρόνο, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν. Επίσης το επενδυτικό πρόγραμμα για το 2025 υπολογίζεται μεταξύ 60 και 70 εκατ. ευρώ, με έμφαση στις υποδομές που θα στηρίξουν τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη.
Σχετικά με το νέο franchise στη Μολδαβία, η διοίκηση δηλώνει ανοιχτή, αλλά επιφυλακτική. Χαρακτηριστικό είναι αυτό που είπε ο κ. Απ. Βακάκης ότι «δεν ήξερα πού βρισκόταν η Μολδαβία. Το έμαθα όταν ένας από τους δικαιοδόχους μας ζήτησε την άδεια για να επεκτείνει τη λειτουργία του εκεί με ένα νέο κατάστημα». Το σχέδιο περιορίζεται προς το παρόν σε ένα κατάστημα, χωρίς πρόθεση περαιτέρω διείσδυσης, καθώς η Jumbo δεν επιθυμεί να εμπλακεί ενεργά σε χώρες εκτός ΕΕ.
Η πρόκληση και η επιτυχία στο Ισραήλ
Στον αντίποδα της Μολδαβίας είναι το Ισραήλ, όπου παρά τις αντίξοες συνθήκες λόγω του πολέμου οι επιδόσεις ξεπερνούν τις προσδοκίες. Η διοίκηση χαρακτήρισε την παρουσία της εταιρείας εκεί «ιστορία επιτυχίας», ενώ τόνισε ότι τυχόν αποκλιμάκωση των συγκρούσεων θα μπορούσε να ενισχύσει περαιτέρω τα αποτελέσματα.
Υπενθυμίζεται ότι αρχές Απριλίου ξεκίνησε το τρίτο υπέρ-κατάστημα Jumbo στο Ισραήλ. Μέχρι το τέλος του 2025 αναμένεται να λειτουργήσουν ακόμα δύο υπερ-καταστήματα στη χώρα, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε πέντε.
Ενώ, όπως έχει αναφέρει στο παρελθόν ο κ. Βακάκης, η αγοραστική δύναμη των Ισραηλινών είναι πολλαπλάσια εκείνης των Ελλήνων, γεγονός που προδίδει η αξία του μέσου καλαθιού αγορών στα καταστήματα της αλυσίδας είναι τριπλάσια έναντι του αντίστοιχου ελληνικού.
Ηλεκτρονικές πωλήσεις και στρατηγικά αποθέματα
Η συνεισφορά των ηλεκτρονικών πωλήσεων στη συνολική δραστηριότητα της Jumbo κυμαίνεται μεταξύ 3%-4%, και εκτιμάται πως θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα, λειτουργώντας συμπληρωματικά.
Η στρατηγική της εταιρείας επικεντρώνεται στην ενίσχυση των αποθεμάτων αντί της ρευστότητας, ώστε να προστατευτεί από ενδεχόμενο πληθωρισμό. Η πρόθεση του κ. Απ. Βακάκη είναι: «Προτιμούμε να έχουμε ζεστό προϊόν, παρά πληθωριστικό χρήμα».
Η εταιρεία αποφεύγει οποιαδήποτε guidance για το σύνολο του 2025, θεωρώντας ότι είναι πρόωρες οι προβλέψεις εν μέσω της παγκόσμιας αστάθειας που επικρατεί. «Μπορούμε θεωρητικά να δώσουμε μια θετική εικόνα, αλλά αυτό μπορεί να αποδειχθεί παραπλανητικό», ανέφερε η διοίκηση, δηλώνοντας πως ουσιαστικές εκτιμήσεις θα γίνουν μόνο μετά την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του πρώτου εξαμήνου.
Καταλήγοντας ο πρόεδρος του ομίλου Jumbo έδωσε το στίγμα της κατάστασης που επικρατεί διεθνώς τονίζοντας: «Όλη μου τη ζωή, με κυνηγούσε ο δράκος. Και ο δράκος είναι κάπου εκεί! Αν κάποιος πιστεύει ότι το πρόβλημα είναι μόνο μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας, μπορεί να αφυπνιστεί βίαια από τις έμμεσες συνέπειες που ποτέ δεν είχε σκεφτεί ως αποτέλεσμα του ότι κάτι δεν πάει καλά εκεί».