Σε αναζήτηση βιώσιμου σχεδίου ανάπτυξης βρίσκεται η Attica Bank και οι μέτοχοι καλούνται να λάβουν σύντομα αποφάσεις σχετικά με το μέλλον της μη συστημικής τράπεζας. Όπως έχει αναφέρει το Business Daily, η συμβουλευτική εταιρεία Boston Consulting Group έχει προτείνει τρία μοντέλα βιώσιμου μετασχηματισμού, εκ των οποίων το επικρατέστερο θα χρηματοδοτηθεί από την Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου ύψους 365 εκατ. ευρώ που προγραμματίζεται για το επόμενο φθινόπωρο.
Ειδικά ως προς το τελευταίο, η απομάκρυνση του ενδεχομένου πρόωρων εκλογών τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο, ισχυροποιούν την πιθανότητα η ΑΜΚ να υλοποιηθεί αμέσως μετά τον διορισμό νέου CEO στη θέση του μεταβατικού Μιχάλη Ανδρεάδη το προσεχές φθινόπωρο.
Πηγές με γνώση των διαδικασιών αναφέρουν, πάντως, καθυστέρηση στην υλοποίηση της αύξησης-ορόσημο εξαιτίας ισχυρών διαφωνιών μεταξύ των ιδιωτών μετόχων (Ellington - ΤΜΕΔΕ) και Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Πάντως, η τρέχουσα συγκυρία της θεαματικής επανόδου του κατασκευαστικού κλάδου στο προσκήνιο, με ώθηση από το Ταμείο Ανάκαμψης δεν αφήνει περιθώρια για περαιτέρω καθυστερήσεις, καθώς εφόσον υλοποιηθεί το σενάριο η Attica Bank να μετεξελιχθεί σε «τράπεζα των μηχανικών και των κατασκευαστικών», οι ευκαιρίες που δημιουργούνται είναι πολύ ισχυρές και θα μπορούσαν να στηρίξουν το σχέδιο ανάκαμψης της τράπεζας.
Υψηλές ανάγκες χρηματοδότησης στις Κατασκευές
Σύμφωνα με την έρευνα που παρουσίασε πρόσφατα το ΙΟΒΕ με θέμα «Προοπτικές Ανάπτυξης και Ανάγκες Χρηματοδότησης του Τομέα των Κατασκευών», εκτιμάται ότι επιχορηγήσεις ύψους 8 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν μέσω του RRF σε έργα που έχουν άμεση σχέση με τον κατασκευαστικό κλάδο, κινητοποιώντας συνολικούς πόρους ύψους 13,3 δισ. ευρώ.
Τα κατασκευαστικά έργα που θα στηριχθούν με τις εν λόγω επιχορηγήσεις αφορούν κυρίως τους τομείς της Ενέργειας (4,6 δισ. ευρώ), των Μεταφορών (4,1 δισ. ευρώ) και του Περιβάλλοντος (2,9 δισ. ευρώ). Μαζί με τους πόρους από τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης (και τους κινητοποιούμενους από τα δάνεια πόρους χρηματοδότησης) εκτιμάται ότι για έργα με άμεση σχέση με τις Κατασκευές θα μπορούσαν να κινητοποιηθούν συνολικά 27 δισ. ευρώ την περίοδο 2022-2026.
Όπως τονίζεται στη μελέτη του ΙΟΒΕ, η ανάπτυξη των δημόσιων και ιδιωτικών κατασκευαστικών έργων, η συμμετοχή σε δημόσια έργα και ο εκσυγχρονισμός του παραγωγικού δυναμικού του κλάδου θα απαιτήσουν σημαντικά αυξημένους πόρους χρηματοδότησης από το χρηματοπιστωτικό σύστημα, τόσο σε κεφάλαια κίνησης όσο και σε μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα δανειακά κεφάλαια.
Συγκεκριμένα, έως το 2026 εκτιμάται ότι οι καθαρές ροές δανείων στον κατασκευαστικό κλάδο με διάρκεια έως ένα έτος (κεφάλαια κίνησης) θα μπορούσαν να κυμανθούν μεταξύ 363 - 546 εκατ. ευρώ. Για δάνεια άνω του ενός έτους, η εκτίμηση για την ίδια περίοδο διαμορφώνεται μεταξύ 1 και 1,44 δις. ευρώ. Συνολικά εκτιμάται ότι ο συνολικός τραπεζικός δανεισμός των επιχειρήσεων του τομέα την περίοδο 2022-2026 θα αυξηθεί συγκριτικά με το επίπεδο του 2020 κατά 596 εκατ. έως 2,3 δισεκ.
Μετ’ εμποδίων η χρηματοδότηση των κατασκευαστικών
Το 2008 ήταν έτος καμπής για τον κατασκευαστικό κλάδο ο οποίος, από «αγαπημένος κλάδος» των τραπεζών είδε τις χορηγήσεις να μειώνονται δραστικά. Η στασιμότητα των καθαρών ροών τραπεζικής χρηματοδότησης στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, στον κατασκευαστικό τομέα -και συνολικά στην ελληνική οικονομία- υποδεικνύει την υποχρηματοδότηση των ΜμΕ και αφορά όχι μόνο τις ανάγκες τους σε κεφάλαια κίνησης αλλά και στις επενδυτικές τους ανάγκες. Ως εκ τούτου, η οικονομική κρίση και η αδυναμία πρόσβασης σε δανειακά κεφάλαια δημιούργησαν ένα χρηματοδοτικό κενό, το μέγεθος του οποίου προκύπτει από τη διάσταση που υπάρχει μεταξύ προσφοράς και ζήτησης κεφαλαίων από τις ΜμΕ.
Το κενό αυτό είναι που δημιουργεί σημαντικές ευκαιρίες για την Attica Bank και το σενάριο να εξελιχθεί σε τράπεζα του κατασκευαστικού κλάδου. Όπως προκύπτει από τη σχετική έρευνα του ΙΟΒΕ, η προσδοκώμενη άνοδος της κατασκευαστικής δραστηριότητας θα ενισχύσει την ανάγκη των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών του τομέα για χρηματοδότηση τα επόμενα χρόνια. Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε, ωστόσο, ότι οι δυσκολίες στη χρηματοδότηση και το υψηλότερο (συγκριτικά με άλλες χώρες της Ευρωζώνης) κόστος δανεισμού των τεχνικών επιχειρήσεων και επαγγελματιών παραμένουν σημαντικά εμπόδια. Συγχρόνως, το χρηματοδοτικό κενό στην Ελλάδα είναι σταθερά υψηλότερο έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
Οι δυσκολίες στη χρηματοδότηση και το υψηλό χρηματοδοτικό κενό μπορεί να αμβλυνθούν με τη χρήση διάφορων χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως εγγυητικά κεφάλαια, επιδότηση επιτοκίου κ.α., ώστε να υλοποιηθούν απρόσκοπτα οι δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις σε κατασκευαστικά έργα τα επόμενα χρόνια. Πληροφορίες αναφέρουν, μάλιστα, ότι το ΤΜΕΔΕ ζητά ειδικά χρηματοδοτικά εργαλεία με κρατική εγγύηση, η οποία θα καλύπτεται από το έργο, ανοίγοντας έτσι τη συζήτηση για εξατομικευμένα προϊόντα προς τον κλάδο, τα οποία η Attica Bank έχει μια μοναδική ευκαιρία να υλοποιήσει κερδίζοντας σημαντικό μερίδιο στην ειδική αγορά.