Ζωηρεύει η εγχώρια γαλακτοβιομηχανία, καθώς η «πίτα» της αγοράς διευρύνεται με νέες προτάσεις που αφορούν φυτικά ή λειτουργικά προϊόντα, τη στιγμή που η δυναμική της κατηγορίας παραμένει ισχυρή, αποτελώντας το 17% του συνολικού τζίρου των προϊόντων που βγαίνουν από τα σούπερ μάρκετ.
Δηλαδή, σχεδόν ένα στα πέντε προϊόντα στο καλάθι της νοικοκυράς ανήκει στην κατηγορία των γαλακτοκομικών, οι συνολικές πωλήσεις της οποίας προσεγγίζουν τα 1,4 δισ. ευρώ.
Μολονότι εφέτος καταγράφεται μια σταθεροποιητική πορεία συνολικά στα γαλακτοκομικά με την αύξηση των εσόδων να κυμαίνεται στο οριακό +0,3% στο δεκάμηνο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen που παρουσιάστηκαν σε πρόσφατο συνέδριο για τα γαλακτοκομικά Dairy Conference, που διοργάνωσε η Boussias Communications, σε σχέση με το 2017 οι πωλήσεις αυξήθηκαν το 2018 κατά 2,8%.
Την κατηγορία «τραβάει» το τυρί, το οποίο συμμετέχει με ποσοστό 54,5% εμφανίζοντας τζίρο 753,4 εκατ. ευρώ, ενώ ακολουθεί το λευκό γάλα που εμφανίζει έσοδα 329 εκατ. ευρώ. Σε ό,τι αφορά στο γιαούρτι αποτελεί μια αγορά της τάξεως των 231 εκατ. ευρώ, ενώ μικρότερη συμμετοχή εμφανίζουν το γάλα με γεύση, το βούτυρο και οι κρέμες γάλακτος, με τα ποσοστά τους να διαμορφώνεται σε 1,5%,2,5% και 1,8% αντίστοιχα επί της συνολικής αξίας των πωλήσεων της αγοράς.
Σε ο,τι αφορά στις προοπτικές παραμένουν ισχυρές ενώ στο επίκεντρο τίθεται η νέα τάση για τα λεγόμενα «φυτικά γαλακτοκομικά», οι πωλήσεις των οποίων «τρέχουν» με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης με τον τζίρο του φετινού δεκαμήνου να ξεπερνά τον τζίρο ολόκληρης της περσινής χρονιάς.
Εκτιμάται ότι τα έσοδα από τα φυτικά γαλακτοκομικά διαμορφώνονται σε περίπου 24 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, και τα «λειτουργικά» γαλακτοκομικά, καταγράφουν σημαντικούς ρυθμούς, με το γιαούρτι χωρίς λακτόζη να κινείται στο +22,5% , το κεφίρ στο +10,1% και το γάλα χωρίς λακτόζη στα +7,6%.
Την ίδια στιγμή η στροφή στην κατανάλωση κατσικίσιου γάλακτος, τυριού, γιαούρτης αποτελεί ακόμα ένα σημαντικό πεδίο επέκτασης, ενώ και οι βιολογικές πρώτες ύλες αποτελούν το next big think της αγοράς.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο ευρωπαϊκός γαλακτοκομικός τομέας αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο παραγωγικό παίχτη, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 12% της συνολικής γεωργικής παραγωγής. Ωστόσο σε ευρωπαϊκό επίπεδο η βιολογική κτηνοτροφία αποτελεί μόνο το 3%.
Σε εγχώριο επίπεδο, σύμφωνα με τα στοιχεία για την εικόνα των μεριδίων το 2018, στο σύνολο των γαλακτοκομικών, την πρώτη θέση κατέχει η FrieslandCampina Hellas με το μερίδιό της σε αξία να διαμορφώνεται το 2018 σε 11,2%, στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Optima (της οικογένειας Παντελιάδη) με 8% και στην τρίτη η Δέλτα με 7,6%. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εμφανίζουν σημαντικό μερίδιο, της τάξεως του 9,6%
Πώς θα αυξηθούν τα έσοδα
Σε αυτό το πλαίσιο, η «συνταγή» αύξησης των εσόδων για τις γαλακτοβιομηχανίες περιλαμβάνει το συστατικό της δημιουργίας στοχευμένων προτάσεων που φέρουν ποιοτικότερο διατροφικά αποτύπωμα και καλύπτουν τις νέες ανάγκες των καταναλωτών.
Περίπου επτά στους δέκα Έλληνες δηλώνουν ότι επιθυμούν νέα προϊόντα και νέες προτάσεις στις κατηγορίες γάλακτος και άλλων γαλακτοκομικών που αγοράζουν, ενώ μία από τις τελευταίες έντονα αυξανόμενες τάσεις της εποχής αφορά στα προϊόντα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη. Παράλληλα, ένας στους δύο Έλληνες καταναλωτές εμφανίζεται πρόθυμο να δαπανήσει περισσότερα για να αγοράσει ένα βιολογικό προϊόν.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι θετικές προοπτικές εντείνουν τον ανταγωνισμό, καθώς η διεύρυνση της κατηγορίας σε «φυτικές» επιλογές «ανοίγει» την αγορά και σε νέους παίχτες που δεν έχουν παρουσία στην «παραδοσιακή» γαλακτοβιομηχανία οι οποίοι επιδιώκουν να κατακτήσουν σημαντικά μερίδια αγοράς.