Μια ισχυρή ένεση ρευστότητας που υπολογίζεται σε 600 εκατ. ευρώ θα λάβει η Ελλάκτωρ από την πώληση των δραστηριοτήτων ΑΠΕ στη Motor Oil, αντιμετωπίζοντας από καλύτερη θέση το βάρος του δανείου των 670 εκατ. ευρώ με «αλμυρό» επιτόκιο, ταυτόχρονα όμως θα στερηθεί σημαντικά λειτουργικά κέρδη, κάτι που θα κάνει ακόμη πιο αναγκαία τη διατήρηση της παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Ειδικότερα, η καταρχήν συμφωνία της Ελλάκτωρ με τη Motor Oil για την πώληση των δραστηριοτήτων ΑΠΕ της πρώτης (Άνεμος) προβλέπει enterprise value (ανάληψη καθαρού δανεισμού και τίμημα) περί το 1 δισ. ευρώ για το 100% των μετοχών. Η Άνεμος στο τέλος του 2021 είχε δάνεια 280 εκατ και διαθέσιμα 82 εκατ ευρώ.
Άρα, ο καθαρός δανεισμός του κλάδου (δάνεια μείον διαθέσιμα) που σήμερα είναι κομμάτι της «Ελλάκτωρ» υπολογίζεται σε 198 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα 800 εκατ αποτελούν το τίμημα για το 100% της νομικής οντότητας που θα σχηματιστεί από την απόσχιση του κλάδου ώστε να γίνει η συναλλαγή. Δεδομένου ότι η Motor Oil θα εξαγοράσει το 75% της νέας εταιρείας προκύπτει ότι στα ταμεία της «Ελλάκτωρ» θα εισρεύσουν περί τα 600 εκατ. ευρώ.
Ο όμιλος Ελλάκτωρ είχε στο τέλος του 2021 δάνεια 1,035 δισ. ευρώ (δεν συμπεριλαμβάνεται το δάνειο χωρίς αναγωγή 426 εκατ. ευρώ του Μορέα που έχει εξασφαλίσεις από τη συγκεκριμένη παραχώρηση) και διαθέσιμα 470 εκατ. ευρώ. Έτσι με το τίμημα των 600 εκατ. ευρώ η διοίκηση του ομίλου θεωρητικά έχει τη δυνατότητα να αποπληρώσει το ομολογιακό δάνειο των 670 εκατ. ευρώ με το αλμυρό επιτόκιο 6,4% και να μηδενίσει το δανεισμό του ομίλου εξοικονομώντας περίπου 100 εκατ. ευρώ για τόκους σε ετήσια βάση.
Το πιο πιθανό είναι να αποπληρώσει το ακριβό ομόλογο των 670 εκατ. ευρώ και να γλιτώσει ετήσιους τόκους 43 εκατ. ευρώ αλλά θα κρατήσει και διαθέσιμα περί τα 400 εκατ. ευρώ ώστε να χρηματοδοτήσει τις αυξημένες ανάγκες που προκύπτουν από το τεράστιο ανεκτέλεστο που έχει σχηματίσει ο όμιλος ύψους 2,5 δισ. ευρώ.
Χωρίς τον Άνεμο, όμως, η Ελλάκτωρ χάνει 85 εκατ. ευρώ κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (ebitda) σε ετήσια βάση επί συνόλου 191 εκατ. ευρώ το 2021, αφού ο Άνεμος θα ενοποιείται πλήρως από τη Motor Oil, αλλά θα εξοικονομήσει 43 εκατ. ευρώ από τους τόκους του ομολογιακού και θα διατηρήσει και ικανοποιητική ρευστότητα.
Τα δύσκολα βεβαίως για τον όμιλο θα έρθουν αν χάσει τον διαγωνισμό της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού. Η σύμβαση λήγει τον Οκτώβριο του 2024, αλλά ο διαγωνισμός ήδη τρέχει, με την Ελλάκτωρ να μετέχει σε μία από τις οκτώ διεκδικήτριες κοινοπραξίες μαζί με την Αvax και τη γαλλική Adrian. Tα ebitda της Αττικής Οδού κυμαίνονται στα 120-125 εκατ. ευρώ το 2021 και αν λείψουν από την Ελλάκτωρ ουσιαστικά του μηδενίζουν τα ενοποιημένα ebitda. Και αυτό γιατί τα εναπομείναντα ebitda των 40 εκατ. ευρώ από τις υπόλοιπες παραχωρήσεις (Μορέας, Ολυμπία Οδός κ.α.) την Ηλέκτωρ και τη Reds «σβήνονται» από τις κακές επιδόσεις της Άκτωρ στις κατασκευές που κατέγραψε το 2021 αρνητικό ebitda 49 εκατ ευρώ.
Οι Ολλανδοί της Reggeborgh έχουν 2,5 χρόνια μπροστά τους ώστε να «αναστήσουν» τις κατασκευές, να ενισχύσουν την Ηλεκτώρ και να χρηματοδοτήσουν τα φιλόδοξα projects της Reds (Γούρνες, Καμπάς, Μαρίνα Αλίμου), ώστε σε συνδυασμό με την ωρίμανση των αποδόσεων στις άλλες παραχωρήσεις να δημιουργήσουν πάλι έναν εύρωστο όμιλο. Αν καταφέρουν και διατηρήσουν την Αττική Οδό, ο όμιλος θα αλλάξει επίπεδο. Τα περίπου 220 εκατ. ευρώ διαθέσιμα της Αττικής Οδού θα ριχτούν και αυτά στη «μάχη» της διεκδίκησης του δρόμου, όταν έρθει η ώρα των δεσμευτικών προσφορών.