Aνοίγουν τα καταστήματα ΙΚΕΑ από την Τρίτη με τη μέθοδο του click in shop μετά από την ανακοίνωση της άρσης του περιορισμού των 20 ατόμων. Ειδικότερα, ο όμιλος Fourlis αποφάσισε να ανεβάσει τα ρολά σε Αθήνα, Λάρισα και Γιάννενα ενώ το κατάστημα της Θεσσαλονίκης θα λειτουργεί με τη μέθοδο του click away. Συνδυασμός click in shop και μοντέλο click away στο Κέντρο Παραγγελιών και Παραλαβών στην Πάτρα.
Υπενθυμίζεται ότι χθες ανακοινώθηκε ότι αίρεται το πλαφόν των 20 ατόμων και πλέον η αναλογία πληθυσμού/εμβαδού στα καταστήματα διαμορφώνεται ως εξής: Για επιφάνειες έως 500 τμ ένα άτομο ανά 25 τμ, για επιφάνειες άνω των 500 τμ, κάθε 100 τμ πλέον των 500 τμ, επιτρέπεται ένας πελάτης επιπρόσθετα.
Η άρση αυτή ισχύει από την ερχόμενη Δευτέρα, ωστόσο τα ΙΚΕΑ θα χρειαστούν μία ακόμα ημέρα για να ανοίξουν ώστε να διευθετηθούν τα ραντεβού που υπήρχαν με click away. Η διοίκηση υπολογίζει ότι με την αλλαγή αυτή το κάθε κατάστημα θα μπορεί να υποδέχεται συνολικά μέσα στην ημέρα 1.000 έως 1.500 πελάτες, αριθμός που τους δίνει τη δυνατότητα να λειτουργήσουν.
Η άρση του παραπάνω μέτρου των 20 ατόμων φαίνεται ότι θα οδηγήσει και άλλα μεγάλα καταστήματα στο να ανεβάσουν ρολά. Όπως έγραφε το Business Daily, χαρακτηριστικό των προβλημάτων που εντοπίστηκαν στην αγορά είναι το παράδειγμα της εταιρείας Αττικά Πολυκαταστήματα, η οποία αποφάσισε στα μέσα της εβδομάδας τελικώς να ανοίξει μόνο τον ισόγειο χώρο του πολυκαταστήματος attica και μόνο στο Citylink, στο κέντρο της Αθήνας, κρίνοντας μη αποδοτικό οικονομικά το άνοιγμα των υπολοίπων ορόφων.
Το δε άνοιγμα του ισόγειου χώρου, στον οποία διατίθενται καλλυντικά, συνοδεύτηκε από γενναίες προσφορές έως και -50% σε πολλά επώνυμα brands, σε μία πρωτοβουλία των προμηθευτών που ισχύει οριζόντια στην αγορά. Η εταιρεία είχε θετικά αποτελέσματα σε ό,τι αφορά την λειτουργία του ηλεκτρονικού της καταστήματος, καταγράφοντας ποσοστιαία αλλά μη συγκρίσιμη αύξηση του τζίρου της κατά 90% από την αρχή του έτους, συγκριτικά με πέρσι. Σήμερα το atticadps.gr έχει εμπλουτιστεί με αξεσουάρ, τσάντες και γυαλιά ηλίου, πλέον των καλλυντικών και επιλεγμένων ειδών ένδυσης που διέθετε ήδη.
Σε κάθε περίπτωση, το μισάωρο που οι περισσότερες εμπορικές επιχειρήσεις θεσπίζουν ως επιθυμητό χρόνο παραμονής ενός πελάτη μέσα στο κατάστημα κρίνεται ιδιαίτερα περιοριστικό, για πελάτες αλλά και για επιχειρήσεις, με τους πρώτους να καλούνται να είναι πολύ αποφασιστικοί για την γρήγορη διεκπεραίωση των αγορών τους.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της αλυσίδας Jumbo: από τα μεγάφωνα των καταστημάτων ενθαρρύνονται οι πελάτες να «συντομεύουν τις αγορές τους», προκειμένου να εξυπηρετηθούν όσοι περιμένουν στις εισόδους. Ο όμιλος πάντως παρουσίασε βελτίωση των οικονομικών του επιδόσεων από την αρχή του έτους, περιορίζοντας τις απώλειες τζίρου σε 11% το πρώτο τρίμηνο, συγκριτικά με πέρσι, από 19% που είχαν διευθυνθεί το πρώτο δίμηνο. Στην βελτίωση της εικόνας ωστόσο συνέβαλαν σαφώς οι διευρυμένες πωλήσεις της αλυσίδας σε Κύπρο, Βουλγαρία και Ρουμανία καθώς εκεί τα καταστήματα παρέμειναν ανοιχτά το υπό εξέταση διάστημα.
Κοινή ελπίδα των εμπόρων πάντως, μικρών και μεγάλων, είναι να μην υπάρξει πισωγύρισμα και αναγκαστούν να ξανακλείσουν καθώς ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα ήταν καταστροφικό για πολλές επιχειρήσεις. Ήδη χάθηκαν περί τα 10 δισ. ευρώ από το λιανεμπόριο μέσα στο 2020 και πλέον η επιστροφή σε μία “βελτιωμένη κανονικότητα” αποτελεί μονόδρομο για την οικονομία. Σύμφωνα εξάλλου και με πρόσφατη έρευνα του ΙΟΒΕ, σημαντικό ποσοστό των εμπορικών επιχειρήσεων εκτιμά ότι θα απαιτηθούν έως και 3 έτη για την επιστροφή στην κανονικότητα (38% των ερωτηθέντων), ενώ το 53% του δείγματος εκτιμά ότι θα απαιτηθούν τουλάχιστον 2 έτη.
Σχετική αισιοδοξία προκύπτει από την εκτιμώμενη σταδιακή τόνωση της αγοραστικής κίνησης όσο πλησιάζουμε προς την εορταστική περίοδο του Πάσχα, καθώς εκτιμάται ότι, από τις αυξημένες καταθέσεις των καταναλωτών, σημαντική μερίδα θα κατευθυνθεί προς το λιανεμπόριο.