Αρκετά βήματα υλοποίησης του σχεδίου των διασυνδέσεων των νησιών με την ηπειρωτική χώρα αλλά και με τις γειτονικές χώρες έχει στα πλάνα του ο ΑΔΜΗΕ για το προσεχές διάστημα.
Όπως τόνισε ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, Γιάννης Μάργαρης σε συνέντευξη Τύπου για τα οικονομικά αποτελέσματα του 2020, ο Διαχειριστής σταδιακά «χτίζει» το σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας ώστε να γίνει κόμβος για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, με τον ΑΔΜΗΕ να αναλαμβάνει το ρόλο ενός από τους μεγαλύτερους επενδυτές στη χώρα. Είναι ενδεικτικό ότι μέσα στο 2020 οι επενδύσεις του Διαχειριστή έφτασαν τα 456,91 εκατ. ευρώ σημειώνοντας άνοδο 81,5% από το 2019, ενώ προβλέπονται επενδύσεις που θα ξεπεράσουν τα 2 δισ. ευρώ την τετραετία 2022-2025.
Στόχος του ΑΔΜΗΕ είναι μέχρι το καλοκαίρι να έχουν αναδειχθεί οι ανάδοχοι για τους δύο διαγωνισμούς για τη διασύνδεση της Σαντορίνης στο πλαίσιο της Δ’ φάσης διασύνδεσης των Κυκλάδων. Μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να ξεκινήσουν και οι διαγωνισμοί για Φολέγανδρο, Μήλο και Σέριφο. Στόχος είναι να ξεκινήσουν τα έργα ήδη μέσα στο 2021 ενώ η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ υπολογίζει ότι η Σαντορίνη θα έχει ολοκληρωθεί έως το 2023 και την επόμενη χρονιά θα ολοκληρωθούν και τα υπόλοιπα.
Το «στοίχημα» της Κρήτης
Μέχρι τον Ιούλιο το αργότερα θα ξεκινήσει και η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης -Πελοποννήσου που σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη θα οδηγήσει στο κλείσιμο των πετρελαϊκών μονάδων και θα οδηγήσει στην αύξηση των μονάδων ΑΠΕ κατά συνολικά 200 MW.
Ωστόσο το μεγάλο βάρος δίνεται στο τεράστιο πρότζεκτ διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική με προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ και στόχο να έχει ολοκληρωθεί μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Η διοίκηση του Διαχειριστή εμφανίστηκε καθησυχαστική αναφορικά με την μη ένταξή του στο Ταμείο Ανάκαμψης καθώς η χρηματοδότησή του θεωρείται εξασφαλισμένη. Ειδικότερα, όπως αναφέρθηκε, 200 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από ίδια κεφάλαια του ΑΔΜΗΕ, 400 εκ. ευρώ με δάνεια από τη Eurobank και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τα υπόλοιπα από προγράμματα του ΕΣΠΑ.
Με το «βλέμμα» στους γείτονες
Μέσα στον μήνα πρόκειται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τη δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας για το ελληνικό τμήμα της σύνδεσης Νέα Σάντα-Maritsa. Το έργο έχει αρχίσει να κατασκευάζεται στη Βουλγαρία και έχει επισπευστεί κατά ένα εξάμηνο, με στόχο ολοκλήρωσης το καλοκαίρι του 2022.Υπενθυμίζεται ότι η σύζευξη των δύο αγορών θα γίνει φέτος στις 11 Μαΐου.
Παράλληλα, σύμφωνα με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ κοντά βρίσκεται και η υπογραφή συμφώνου Συνεργασίας για μελέτη σκοπιμότητας ενισχυτικής διασύνδεσης Ελλάδας – Ιταλίας ενώ σύντομα προβλέπουν από τον ΑΔΜΗΕ ότι θα έρθει και η υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας για την κατασκευή ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας - Αιγύπτου.
Σύμφωνα με τα όσα ειπώθηκαν στη συνέντευξη Τύπου ωριμάζουν τα σχέδια για την αναβάθμιση τής διασύνδεσης Ελλάδας – Τουρκίας ενώ πρόκειται να διερευνηθεί και η σκοπιμότητα υλοποίησης νέων διασυνδέσεων με την Αλβανία και την Β. Μακεδονία.
Η σύνδεση με τις γειτονικές αγορές κρίνεται κρίσιμη ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει το ανταγωνιστικό μοντέλο του Τarget Μodel με σύγκλιση των τιμών των τοπικών και γειτονικών παικτών ενέργειας που θα οδηγήσει σε πτώση των τιμών για τον τελικό καταναλωτή.