Μια δραματική χρονιά για την αγορά της βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων σκιαγραφούν οι αριθμοί για το 2020. Η πτώση των τουριστικών εισπράξεων και των διεθνών αφίξεων που έφτασε έως και το 80% σαν απόρροια των μέτρων περιορισμού της πανδημίας δημιούργησε χιονοστιβάδα στην αγορά Airbnb και προσγείωσε απότομα πληρότητες, έσοδα και καταχωρήσεις των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Τα πρώτα στοιχεία να δείχνουν ότι, τουλάχιστον στην Αθήνα, υπήρξε πτώση κατά 30% στις ενεργές καταχωρήσεις, κατά 50 - 60% στη Μέση Ημερήσια Χρέωση και κατά 80% στο εισόδημα των ιδιοκτητών.
Η μεγάλη κάμψη της περασμένης χρονιάς αποτυπώνεται στα στοιχεία που παρουσιάζει ο διευθύνων σύμβουλος της MINT – διαχείριση ακινήτων bnb (βραχυχρόνια μίσθωση) και πρόεδρος του νεοσύστατου Συνδέσμου Εταιρειών Βραχυχρόνιας Διαχείρισης Ακινήτων, Νάσος Γαβαλάς.
Όπως σημειώνει, μιλώντας στο Business Daily, η πλειονότητα των περιοχών περιφερειακά του εμπορικού τριγώνου, όπως η Ακρόπολη, η Πλάκα και το Μοναστηράκι καταγράφουν την μεγαλύτερη πτώση σε καταχωρήσεις. Ενδεικτικά, στο Παγκράτι η μείωση ήταν της τάξεως του 50%, στην Πλατεία Αττικής 46%, στο Κολωνάκι 36%, στο Θησείο 28,5%, στον Νέο Κόσμο 25% και στα Εξάρχεια 31%. Από την άλλη, οι περιοχές εντός του εμπορικού τριγώνου, αλλά και το Κουκάκι, που θεωρείται «παραδοσιακή» περιοχή για βραχυχρόνιες μισθώσεις, φαίνεται ότι άντεξαν στην πίεση της πανδημίας, υποχωρώντας κατά 11% και 18%, αντίστοιχα.
Ωστόσο υπήρξαν και οι ευκαιρίες και οι εκπλήξεις που προέκυψαν στη διάρκεια αυτού του διαφορετικού έτους. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Γαβαλάς, «αυτό που έκανε εντύπωση ακόμη και σε εμάς είναι ότι ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές πλησίον νοσοκομείων ή μεγάλων επιχειρήσεων, όχι μόνο δεν παρουσίασαν πτώση αλλά μπορούμε να πούμε ότι σε πολλές περιπτώσεις οι πληρότητες τους ήταν υψηλότερες του 2019. Σχεδόν παρόμοια εικόνα παρουσίασαν και πολλά ακίνητα στα νότια προάστια. Επίσης εξαιρετικές αποδόσεις έδωσαν τα ακίνητα που προσφέρονταν για μεσοχρόνιες κρατήσεις (κυρίως εταιρικών πελατών μας) οι οποίες ήταν κατά κύριο λόγο για τηλεργασία».
Ωστόσο, παρά την παραπάνω άνοδο τα ποσοστά απόσυρσης ακινήτων από τις πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης ήταν επίσης πολύ υψηλά. Σύμφωνα με τον κ. Γαβαλά, κατά το τρίτο τρίμηνο του 2019 στην Αθήνα υπήρχαν 12.700 ενεργές καταχωρήσεις, ενώ κατά τα τέλη του 2020 είχαν φτάσει στις 7.100, μία μείωση κατά 44%. Το αντίστοιχο ποσοστό για τη Θεσσαλονίκη κυμαίνεται γύρω στο 35%, με τις ενεργές καταχωρήσεις να μειώνονται από 2.700 σε 1.700.
Νέα δεδομένα στην αγορά και ένα αισιόδοξο σενάριο για το 2021
Σύμφωνα με τον κ. Γαβαλά, μπορεί να υπήρξε μία μαζική έξοδος ιδιοκτητών ακινήτων από τη βραχυχρόνια μίσθωση, ωστόσο αυτή δεν μπορεί να εκτιμηθεί απαραίτητα ως αρνητική εξέλιξη για την αγορά. Όπως σημειώνει, η αποχώρηση αυτή «βοήθησε την αγορά να αυτορρυθμιστεί με αποτέλεσμα όσοι παρέμειναν στο χώρο να έχουν βάσιμες ελπίδες για υψηλότερες αποδόσεις και αφετέρου -και αυτό το βλέπουμε ήδη στην πράξη- ότι πολλοί από αυτούς που επέλεξαν τη μακροχρόνια μίσθωση και δεν τους απέδωσε τα αναμενόμενα (πχ υψηλές απαιτήσεις σε μίσθωμα χωρίς ουσιαστικά ανταπόκριση, κακοπληρωτές ένοικοι, «κουρεμένα» ενοίκια λόγω αναστολών, κ.α) να σπεύδουν να ξαναγυρίσουν στη βραχυχρόνια μίσθωση, ελπίζοντας σε ένα καλό ξεκίνημα την φετινή άνοιξη και το καλοκαίρι».
Προσπαθώντας να κάνει μία πρόβλεψη για το 2021, ο κ. Γαβαλάς υπογραμμίζει ότι το βλέμμα όλων τώρα είναι στραμμένο στην ταχύτητα των μαζικών εμβολιασμών του πληθυσμού της χώρας, αλλά και των τουριστών, μέσα στους πρώτους μήνες του έτους, ώστε «από το καλοκαίρι, το αργότερο, να μπορούμε να ελπίζουμε σε ελεύθερη μετακίνηση των ταξιδιωτών και μία νέα πραγματικότητα στον τουρισμό, που ευχόμαστε να πλησιάσει, στο αισιόδοξο πάντα σενάριο, ακόμη και τα νούμερα του 2019» τονίζει.
Άνοιγμα σε νέες αγορές για τη MINT
Η MINT - διαχείριση ακινήτων bnb - αποτελεί τη μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα και διαχειρίζεται αποκλειστικά πάνω από 350 ακίνητα σε όλη την Ελλάδα, φιλοξενώντας 14.000 επισκέπτες σε ετήσια βάση. «Έχουμε φυσική παρουσία με γραφεία σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική και Πιερία, Πάρο, Κρήτη και αλλού και φιλοδοξούμε να ενισχύσουμε το χαρτοφυλάκιο των ακινήτων μας παρέχοντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες διαχείρισης» σημειώνει ο κ. Γαβαλάς και τονίζει ότι μέσα στο έτος που διανύουμε η εταιρεία σκοπεύει να προχωρήσει στο άνοιγμα νέων αγορών, όπως π.χ. το Πόρτο Χέλι, αλλά και άλλους νησιωτικούς προορισμούς, παράλληλα με την προγραμματισμένη επέκταση στους περισσότερους νομούς της Κρήτης.
Στα σχέδια της εταιρείας είναι επίσης και η ανάπτυξη σε παραθαλάσσιες περιοχές της Αττικής, δηλαδή αθηναϊκή Ριβιέρα και ανατολική Αττική, στις οποίες όπως επισημαίνει ο κ. Γαβαλάς, παρατηρείται μία εξαιρετική υψηλή αύξηση ζήτησης. «Επιπλέον, προσβλέπουμε σε περαιτέρω ενίσχυση των υπό διαχείριση ακινήτων στις υπάρχουσες αγορές ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να προσφέρουμε περισσότερες επιλογές διαμονής, τόσο σε επισκέπτες αναψυχής όσο και επαγγελματικού τουρισμού» υπογραμμίζει.
Σύμφωνα με τον κ. Γαβαλά, αυτό που ξεχωρίζει την MINT από τις υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου, και την καθιστά καινοτόμο, είναι το ολοκληρωμένο πακέτο προς τους πελάτες της, που περιλαμβάνει πλήθος παρεχόμενων υπηρεσιών όπως η εκτίμηση εσόδων (δωρεάν αξιολόγηση του ακινήτου και προτάσεις για μεγαλύτερη απόδοση), η επαγγελματική φωτογράφιση και η σωστή προβολή και άρτια τιμολόγηση του ακινήτου σε πλατφόρμες όπως Airbnb, Booking.com, Expedia.com καθώς και κανάλια προώθησης μέσω δικτύου συνεργατών για off-line κρατήσεις.
«Επιπλέον», τονίζει, «παρέχουμε και υπηρεσίες υποδοχής και εξυπηρέτησης των επισκεπτών μαζί με επαγγελματικό καθαρισμό των ακινήτων. Επί της ουσίας, ο ιδιοκτήτης παραδίδει στην αρχή το κλειδί του ακινήτου στην MINT και μετά δεν ασχολείται ξανά με τη διαχείρισή του. Το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα δεν έγκειται μόνο στο ότι έχουμε ανοίξει γραφεία σε πολλές περιοχές στην Ελλάδα και παρέχουμε εκεί ολοκληρωμένες υπηρεσίες αλλά και ότι έχουμε φτιάξει -και συνεχίζουμε να αναπτύσσουμε- ένα δίκτυο συνεργασιών με εταιρείες, οργανισμούς, πρεσβείες, κλινικές, κ.α το οποίο εξασφαλίζει στους πελάτες μας έσοδα που δεν επηρεάζονται από τη γενικότερη πορεία του τουρισμού στη χώρα μας».
«Με βάση τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τα ποσά που έχουμε επενδύσει σε εργαλεία και εξειδικευμένο προσωπικό στη δυναμική τιμολόγηση για βελτιστοποίηση των εσόδων, κάτι που καμία άλλη εταιρεία αυτή τη στιγμή στον κλάδο δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει, μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι η αμοιβή για τις υπηρεσίες μας είναι σχεδόν μηδενική για τους πελάτες μας, αν συνυπολογίσουμε την αύξηση των εσόδων που μπορούμε να προσφέρουμε», καταλήγει ο κ. Γαβαλάς.