Μία μεγάλη ευκαιρία για τον εμπορικό κόσμο αποτελεί η αύξηση του τουριστικού ρεύματος στην Αθήνα το τελευταίο διάστημα.
Με περισσότερους από 5 εκατομμύρια επισκέπτες στην πόλη, η περιφέρεια Αττικής αναδεικνύεται, με βάση τα στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων για το 2018, σε τρίτη σε επισκεψιμότητα περιφέρεια, μετά την Κεντρική Μακεδονία και το Νότιο Αιγαίο. Εντούτοις, για 9 στους 10 εμπόρους το στοιχείο αυτό δεν μεταφράζεται σε ενισχυμένα έσοδα καθώς η Αθήνα παραμένει μία πόλη που προσελκύει επισκέπτες κυρίως για τα αξιοθέατά της.
Πρόκειται για μία μεγάλη ευκαιρία, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, κ. Σταύρος Καφούνης, αναλύοντας τα πρόσφατα στοιχεία σχετικά με την πορεία της αγοράς στην διάρκεια των θερινών εκπτώσεων. Για την πλειονότητα των εμπόρων, η περίοδος κινήθηκε πτωτικά σε σχέση με πέρσι, παρά την αύξηση του τουριστικού ρεύματος. Η αιτία βρίσκεται στην απώλεια διαθεσίμου εισοδήματος εκ μέρους των ελληνικών νοικοκυριών η οποία, ιδανικά θα μπορούσε να καλυφθεί από τις δαπάνες των τουριστών. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συνέβη.
Τι δείχνει η έρευνα του ΕΣΑ
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του ΕΣΑ, το 67% των εμπόρων δήλωσε ότι ο τζίρος τους δεν επηρεάζεται από τον τουρισμό, έναντι 25% που κρίνουν πως οι δαπάνες των τουριστών της Αθήνας ενίσχυσαν έως 10% τις πωλήσεις τους. Εν αντιθέσει, η παράμετρος που επηρεάζει τις πωλήσεις του 94,6% των εμπόρων είναι το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.
«Η Αθήνα διαθέτει εξαιρετικά οργανωμένη αγορά που πρέπει να προβληθεί», σημειώνει ο κ. Καφούνης, υπογραμμίζοντας ότι στην παρούσα φάση το shopping δεν αποτελεί προτεραιότητα των ξένων επισκεπτών. «Εάν διπλασιαστεί το ποσό που δαπανούν οι επισκέπτες κι ενισχυθεί το διαθέσιμο εισόδημα του Έλληνα μπορεί να δημιουργηθεί ένα ισχυρό θετικό σοκ στον εμπορικό κόσμο της Αθήνας», σημειώνει ο ίδιος.
Προς αυτή την κατεύθυνση ο ΕΣΑ αναλαμβάνει πρωτοβουλία σε συνεννόηση με τον Υπουργείο Τουρισμού, τον Δήμο Αθήνας αλλά και την Περιφέρεια Αττικής ώστε ο εμπορικός κόσμος της πρωτεύουσας να αποκτήσει παρουσία και φωνή στις διεθνείς εκθέσεις προβολής της Ελλάδας. «Χρειάζονται συντονισμένες ενέργειες της τοπικής αυτοδιοίκησης και του ΕΣΑ για τη δημιουργία ταυτότητας της αγοράς (market branding), με σκοπό την αύξηση της κατά κεφαλήν κατανάλωσης των επισκεπτών της χώρας μας», υπογραμμίζει ο κ. Καφούνης.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τους Κινέζους επισκέπτες, η συμβολή τους είναι κομβικής σημασίας, δεδομένου ότι το μερίδιό τους στην ελληνική αγορά tax free ανήλθε σε 42% το 2018, με μέση δαπάνη τα 1.400 ευρώ. Το στοιχείο αυτό σε συνδυασμό με την εκτίμηση του γραφείου του ΕΟΤ στην Κίνα, για αύξηση των Κινέζων επισκεπτών από 9% έως και 40% φέτος, αναδεικνύει ανάγλυφα την σημασία της κινεζικής αγοράς για τον ελληνικό εμπορικό κόσμο.
Στο πλαίσιο μάλιστα της συνεργασίας με το Επιμελητήριο Ελληνο-Κινεζικής Οικονομικής Συνεργασίας, ο πρόεδρος και τα μέλη του ΕΣΑ υποδέχτηκαν την Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου τον Γενικό Διευθυντή Εμπορίου του Shenzen κ. Wang Youming και συνεργάτες του. Θέματα που αφορούν την επιστημονική τεχνολογία, τον τουρισμό, τις επιχειρηματικές επενδύσεις στην Ελλάδα, την προβολή των Ελληνικών προϊόντων αλλά και τους κλάδους μόδας και κλωστ/γίας βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης.
Ο κ. Wang Youming ανακοίνωσε την έναρξη διαλόγου με σκοπό την δημιουργία ενός Ελληνικού επιχειρηματικού κέντρου στην Shenzen ενώ ο κ. Καφούνης επεσήμανε ότι είναι προς το συμφέρον και των δύο χωρών να επενδύσουν στην επιχειρηματική συνεργασία για την προώθηση στην ευρωπαϊκή αγορά προϊόντων υηλής προστιθέμενης αξίας κι αναφέρθηκε στην ανάγκη δημιουργίας στην Ελλάδα Ελεύθερης Οικονομικής Ζώνης για την διευκόλυνση των ξένων επενδύσεων και την εισαγωγή τεχνογνωσίας.