Σε νέα παράταση είναι πιθανόν να οδηγηθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, ο διαγωνισμός για την πώληση περιουσιακών στοιχείων της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ), για την οποία πρόσφατα είχε δοθεί παράταση για την 1η Ιουνίου, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να εκδηλώσουν ενδιαφέρον. Η νέα καταληκτική ημερομηνία δεν έχει γίνει ακόμη γνωστή,
Εκτός από τον διαγωνισμό με τα κύρια περιουσιακά στοιχεία της ΕΛΒΟ, η ΕΥ, ως ειδικός εκκαθαριστής της κρατικής εταιρείας η οποία έχει τεθεί σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης από το 2014, προωθεί και άλλους τρεις πλειοδοτικούς διαγωνισμούς, μέσω των οποίων πωλούνται δύο ξεχωριστά οικόπεδα, φορτηγά και αποθέματα της εταιρείας. Οι προσφορές θα αξιολογηθούν τόσο για το προσφερόμενο τίμημα όσο και για το επενδυτικό σχέδιο που θα τις συνοδεύει.
Με βάση τον αρχικό προγραμματισμό, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα έπρεπε έως τις 2 Απριλίου να καταθέσουν τις προσφορές τους για την απόκτηση της ΕΛΒΟ, που βρίσκεται σε ειδική εκκαθάριση. Kαταληκτική ημερομηνία, πριν τη πρώτη παράταση, για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών στο πλειοδοτικό διαγωνισμό είχε ορισθεί η 28η Απριλίου, αλλά υπήρξε νέα ημερομηνία υποβολής των προσφορών η 18η Μαΐου, η οποία παρατάθηκε εκ νέου έως 1 Ιουνίου.
Η παράταση της διαδικασίας αποφασίσθηκε διότι έχει καταστεί σχεδόν αδύνατον στα ενδιαφερόμενα σχήματα, τα περισσότερα εκ των οποίων εδρεύουν σε χώρες του εξωτερικού, να αποκτήσουν πρόσβαση σε έγγραφα τα οποία απαιτείται να προσκομίσουν προκειμένου να συμμετάσχουν στη διαδικασία. Παράλληλα κάποια από τα σχήματα επιθυμούν να έχουν πρόσβαση και στις εγκαταστάσεις όμως λόγω του περιορισμού των μετακινήσεων αυτό δεν έχει καταστεί εφικτό.
Αρχικό, άτυπο, ενδιαφέρον για την ΕΛΒΟ έχουν εκδηλώσει επτά επενδυτές ή σχήματα εταιρειών και σε αυτούς περιλαμβάνονται η ισραηλινή Plasan, πιθανώς με ευρύτερο ισχυρό ισραηλινό σχήμα, η ιταλική Ferrovie dello Stato, στον όμιλο της οποίας ανήκει και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η γερμανική Krauss-Maffei Wegmann (KMW), η νοτιοαφρικανική Paramount Group και η ελληνική Kouimtzis Group. Ωστόσο, στην λίστα των ενδιαφερομένων έχουν προστεθεί το τελευταίο διάστημα η Intracom Defence, ο όμιλος Πετρόπουλου και ο ινδικός όμιλος Tata Group, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και από τον πολωνικό όμιλο Solaris.
Πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι έχουν υπάρξει και συζητήσεις μεταξύ κάποιων ενδιαφερομένων για σύμπραξη, κάτι το οποίο μένει να φανεί στην πράξη. Σημειώνεται ότι το Ελληνικό Δημόσιο αναμένεται να διατηρήσει το δικαίωμα να αποκτήσει έναντι τιμήματος το 21% της ΕΛΒΟ μετά από μια τριετία.
Τα περιουσιακά στοιχεία
Σύμφωνα με το τεύχος διακήρυξης, τα περιουσιακά στοιχεία που μεταβιβάζονται με τον κύριο διαγωνισμό πώλησης της ΕΛΒΟ περιλαμβάνουν: ένα οικόπεδο έκτασης 190.206,97 τετραγωνικών μέτρων στο οικοδομικό τετράγωνο (ΟΤ) 25 της βιομηχανικής περιοχής της Σίνδου, ένα οικόπεδο έκτασης 76.957 τ.μ. στο οικοδομικό τετράγωνο (ΟΤ) 26 της βιομηχανικής περιοχής της Σίνδου και ένα οικόπεδο έκτασης 5.322 τ.μ. στο οικοδομικό τετράγωνο (ΟΤ) 26 της βιομηχανικής περιοχής της Σίνδου.
Τα δύο τελευταία ακίνητα αποτελούν ενιαίο οικόπεδο συνολικής έκτασης 82.279 τ.μ., «το οποίο προήλθε από τη συνένωσή τους και μετά τη γενόμενη ανταλλαγή ακινήτων, κατά την οποία ένα διαιρετό τμήμα αυτού έκτασης 6.212 τ.μ. ανταλλάχθηκε με οικόπεδο ίσης έκτασης».
Επίσης, πωλούνται κτιριακές εγκαταστάσεις ευρισκόμενες στη βιομηχανική περιοχή, εξοπλισμός και δικαιώματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας: το σήμα και ο διακριτικός τίτλος «ΕΛΒΟ» και κάθε άλλο δικαίωμα βιομηχανικής και πνευματικής ιδιοκτησίας, όπως τεχνογνωσία, σχέδια, άδειες ΙΤ και πατέντες που έχει κατοχυρώσει η εταιρεία.
Μέσω τριών άλλων πλειοδοτικών διαγωνισμών πωλούνται τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία της ΕΛΒΟ. Πρόκειται για αποθέματα ανταλλακτικών, δύο οικόπεδα στο Καλοχώριο Θεσσαλονίκης και 11 στρατιωτικά φορτηγά κατασκευής του 2013.
Η ΕΛΒΟ βρίσκεται από το 2014 σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης με σωρευμένες ζημίες 170,3 εκατ. ευρώ και συνολικές υποχρεώσεις που έφταναν τα 85,4 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία είχε ιδρυθεί το 1972 ως Στάγιερ Ελλάς με σκοπό την παραγωγή και διάθεση φορτηγών οχημάτων, γεωργικών ελκυστήρων και σταθερών κινητήρων.
Το 1986 η συμμετοχή των Αυστριακών είχε μεταβιβαστεί στο ελληνικό Δημόσιο. Το 2000 ο όμιλος Μυτιληναίου είχε αποκτήσει, μέσω διεθνούς διαγωνισμού, το 43% των μετοχών και το management, και αποχώρησε από την εταιρεία το 2010.