Η επέκταση σε αγορές του εξωτερικού αποτελεί τη βασική προτεραιότητα της Coffe Island. Όπως τόνισε ο κ. Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος CEO της Coffee Island, κατά την παρουσίαση της Έκθεσης Βιώσιμης Ανάπτυξης, το 2023 η εταιρεία παρουσίασε κύκλο εργασιών στα 36,9 εκατ. ευρώ, 8% πάνω από το 2022, ενώ ο συστημικός κύκλος εργασιών για την Coffee Island (δηλαδή της Σαπλάι Γιουνίκ και των franchisees) ανέρχεται στα 130 εκατ..
Η εταιρεία έχει παρουσία στην Ελλάδα με 430 καταστήματα – εκ των οποίων ο μεγαλύτερος αριθμός, το 40% του δικτύου, βρίσκεται στην ελληνική περιφέρεια, σε συνολικά 100 πόλεις, ενώ έχει και 65 καταστήματα στο εξωτερικό (τα 49 βρίσκονται στην Κύπρο) σε τέσσερις ηπείρους.
Διατηρεί πάνω από 4.600 θέσεις εργασίας (franchisees, barista delivery μητρική) και συνεργάζεται με 1.180 Έλληνες προμηθευτές. Παράλληλα «τρέχει» επενδυτικό πρόγραμμα 8,4 εκατ., ενώ το 85% των προϊόντων που υπάρχουν στα καταστήματα Coffee Island παράγονται στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις τους.
Όσον αφορά το 2024, «στόχος ήταν να διορθώσουμε κινήσεις και να δώσουμε έμφαση στο εξωτερικό ώστε το 2025 να κεφαλαιοποιήσουμε την επιτυχία», όπως είπε ο κ. Κ. Κωνσταντινόπουλος.
Καταστήματα στην Αίγυπτο και στην Ινδία
Τα πλάνα επέκτασης του δικτύου της Coffee Island στο εξωτερικό είναι φιλόδοξα. Όπως είπε ο CEO της εταιρείας, αυτήν την στιγμή υπάρχουν πέντε καταστήματα στην Αίγυπτο, το ένα μάλιστα με θέα τις πυραμίδες της Γκίζας, ενώ πριν 25 ημέρες άρχισε να λειτουργεί ένα μικρό εργοστάσιο διαχείρισης καφέ μέσω joint venture στο οποίο η ελληνική εταιρεία έχει συμμετοχή 30% και αυτό γιατί στην Πάτρα είναι το ευρωπαϊκό hub της εταιρείας από όπου τροφοδοτούνται τα καταστήματα σε όλο τον κόσμο.
Παράλληλα μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, η Coffee Island, θα είναι η πρώτη ευρωπαϊκή αλυσίδα, της οποίας κατάστημα θα ανοίξει στο Νέο Δελχί στην Ινδία. Στο συγκεκριμένο κατάστημα θα πωλούνται καφέδες από την τοπική αγορά (ποικιλία Robusta) η οποία όπως σχολίασε ο κ. Κων. Κωνσταντινόπουλος έχει εξαιρετικούς καφέδες αν και είναι χαμηλότερης ποιότητας από τους arabica.
Οι ανατιμήσεις και η εφαρμογή του κανονισμού EUDR
Όσον αφορά τις ανατιμήσεις που έχουν γίνει συνολικά στον κλάδο ο κ. Κων. Κωνσταντινόπουλος τόνισε ότι μετά την πανδημία ο κλάδος έχει υποστεί τρομακτικές αλλαγές, με αύξηση τιμών της πρώτης ύλης που ξεπερνά το 60% και σε κάποιες περιπτώσεις και σε κάποιες ποικιλίες η αύξηση φτάνει μέχρι και 100%.
«Προσπαθούμε να εξασφαλίζουμε μεγαλύτερη ασφάλεια με τα μακροχρόνια συμβόλαια που έχουμε με τους παραγωγούς», τόνισε ο κ. Κων. Κωνσταντινόπουλος και επισήμανε ότι οι ανατιμήσεις που έχουν γίνει είναι της τάξεως των 0,20 ευρώ σε ένα ρόφημα, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και ειδικού φόρου.
Για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός EUDR για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη βιομηχανία του καφέ μίλησε ο κ. Κωνστ. Κωνσταντινόπουλος τονίζοντας ότι «η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει καμία συναίσθηση της πραγματικότητας σε αυτές τις χώρες. Όταν βάζεις τόσο αυστηρά πρότυπα σε αυτές τις χώρες, αυτό που καταφέρνεις να κάνεις είναι να πετάξεις όλους τους μικροκαλλιεργητές εκτός του εμπορίου».
Όπως εξήγησε, αν ισχύσει ο κανονισμός EUDR «αυτό που θα δούμε είναι ότι δεν θα μπορέσουμε να υλοποιήσουμε το direct trade που κάνουμε με παραγωγούς θα πρέπει να απευθυνθούμε σε μεγάλους εισαγωγείς με τεράστιο επιπλέον κόστος. Μιλάμε για αυξήσεις 0,50 ευρώ στο κιλό».
Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός για την Αποψίλωση των Δασών (EUDR – European Union Deforestation Regulation) είναι ένας νέος κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης που στοχεύει στη μείωση της αποψίλωσης και στην προστασία των δασών. Ο κανονισμός απαιτεί από τις εταιρείες που εισάγουν κυρίως γεωργικά προϊόντα στην ΕΕ να διασφαλίζουν ότι αυτά δεν προέρχονται από περιοχές που έχουν αποψιλωθεί μετά το 2020. Για τον πράσινο καφέ, αυτό σημαίνει ότι οι εισαγωγείς πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι προμηθευτές τους εφαρμόζουν βιώσιμες πρακτικές και ότι η καλλιέργεια του καφέ δεν έχει συμβάλει στην αποψίλωση δασών.
Οι εισαγωγείς οφείλουν να παρέχουν αποδείξεις για την προέλευση του καφέ, καθώς και μια σειρά εγγράφων και δεδομένων, όπως αξιολογήσεις κινδύνου, χάρτες περιοχών, δορυφορικές απεικονίσεις, διαδικασίες δέουσας επιμέλειας και σχέδια δράσης για τη μείωση των κινδύνων.
Όπως επισήμανε ο κ. Παναγιώτης Κωνσταντινόπουλος, Managing Director της Coffee Island: «Η Ρουάντα αυτή τη στιγμή δεν έχει χαρτογραφήσει τα δάση της, ούτε η Αιθιοπία, είναι πολλές χώρες που δεν θα μπορέσουν να βγάλουν πιστοποιητικό, άρα η πρόσβαση που θα έχει ο Ευρωπαίος σε καφέδες θα μειωθεί πάρα πολύ. Με ταυτόχρονη αύξηση του χρηματιστηρίου, με ταυτόχρονη αλλαγή των ποσοτήτων παραγωγής, νομοτελειακά θα αλλάξει η τιμή αγοράς γιατί όλη η αγορά θα στραφεί σε συγκεκριμένους προμηθευτές. Πολλοί επίσης προμηθευτές θα βγουν εκτός αγοράς γιατί η ευρωπαϊκή αγορά συντηρεί ένα μεγάλο κομμάτι μικρών φαρμών οπότε η μικρή φάρμα θα ξηλώσει τον καφέ και θα βάλει άλλη καλλιέργεια».