ΓΔ: 1390.25 -0.88% Τζίρος: 130.99 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 DATA
Φωτο: Shutterstock

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Τα ανοιχτά μέτωπα για την Εγνατία Οδό και τον ΒΟΑΚ

Περιμένοντας από την πολιτεία να κλείσει τα ανοιχτά μέτωπα σε μεγάλους διαγωνισμούς παραχωρήσεων, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διατηρεί ανοιχτή την πόρτα στον τομέα της ενέργειας μέσω συνεπενδύσεων 50-50 με τη Masdar.

Στο γήπεδο του Δημοσίου βρίσκονται οι εκκρεμότητες για της δύο μεγάλες «εν αναμονή» παραχωρήσεις της Εγνατίας Οδού και του ΒΟΑΚ. Όπως εκτίμησε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, εχθές, κατά την έκτακτη γενική συνέλευση που ενέκρινε την πώληση της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ στη Masdar, είναι εφικτή η παράδοση της Εγνατίας Οδού το πρώτο τρίμηνο του 2025, ενώ αναμένει το επόμενο διάστημα τις υπογραφές για τον ΒΟΑΚ.

«Από τη μεριά μας όλα τα προαπαιτούμενα έχουν εκπληρωθεί -και τα χρηματοδοτικά και όλα. Περιμένουμε τώρα να ολοκληρωθούν και από την πλευρά της πολιτείας και του ΤΑΙΠΕΔ. Δεν είναι στο δικό μας χέρι», σημείωσε για την Εγνατία. Αν και επέμεινε στο ορόσημο του πρώτου τριμήνου του 2025, όπως είχε πει στη γενική συνέλευση του καλοκαιριού, φαίνεται πως από τότε τα πράγματα δεν έχουν προχωρήσει με ενθαρρυντικούς ρυθμούς.

Παρότι έχει εξαντληθεί το αρχικό περιθώριο των πέντε μηνών από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης με το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects, που έλαβε χώρα στις 29 Μαρτίου 2024, τα σημαντικά ανοιχτά μέτωπα έχουν φρενάρει την παράδοση του άξονα στον παραχωρησιούχο για περίοδο 35 ετών. Η μεγαλύτερη καθυστέρηση εντοπίζεται στην πιστοποίηση των σηράγγων, που αποτελεί και ευρωπαϊκή επιταγή, όπου κατά πληροφορίες δεν έχουν γίνει βήματα.

Εκκρεμότητες υπάρχουν και ως προς τους υπολειπόμενους σταθμούς διοδίων, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο αποζημίωσης του αναδόχου εφόσον ληφθεί απόφαση να μην υλοποιηθούν. Ένα ακόμα πολιτικό «αγκάθι» αποτελεί το συμμάζεμα των 80.000 καρτών δωρεάν διελεύσεων που έχουν μοιραστεί με διάφορες υπουργικές αποφάσεις. Η δυσκολία έγκειται στο γεγονός ότι θα κοπεί ένα προνόμιο από κατοίκους σε μία περιοχή όπως η Βόρεια Ελλάδα, όπου η κυβέρνηση δοκιμάζεται πολιτικά.

Οι απαλλοτριώσεις στον ΒΟΑΚ και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Θολό είναι το τοπίο και για τον ΒΟΑΚ με κάθε τμήμα του να αντιμετωπίζει μεν διαφορετικές προκλήσεις, αλλά τις απαλλοτριώσεις να αποτελούν το μεγάλο ερωτηματικό σε όλα τα μέτωπα. Είναι ενδεικτικό ότι οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις μόνο για το μικρότερο τμήμα του άξονα «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», που έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ, έχουν οδηγήσει ήδη σε επιμέρους παρατάσεις άνω των δύο ετών!

Αντίστοιχα, το έργο ΣΔΙΤ «Χερσόνησος – Νεάπολη» προχωρά από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Intrakat - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, μόνο στα τμήματα εκείνα όπου έχουν παραδοθεί οι εκτάσεις. Η ιστορία δείχνει ότι δεν αναμένεται κάτι διαφορετικό στο μεγάλο τμήμα «Χανιά – Ηράκλειο», όπου είναι σε αναμονή η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, πηγές της οποίας ρίχνουν και πάλι το μπαλάκι στη μεριά του δημοσίου.

Υπενθυμίζεται ότι εντός Νοεμβρίου αναμένεται η συζήτηση στο ΣτΕ των προσφυγών των δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου για τη χάραξη των παρακάμψεων του ΒΟΑΚ, ώστε να μην χωρίζουν τις πόλεις στα δύο. Πάντως, ο πρωθυπουργός ερωτηθείς στη ΔΕΘ είχε εκφράσει την πεποίθηση ότι οι υπογραφές θα μπορούσαν να πέσουν ως το τέλος του έτους.

Όσον αφορά στη Νέα Αττική Οδό, που πρωταγωνίστησε το 2024 στα νέα του κλάδου, εχθές ο κ. Περιστέρης ξεκαθάρισε ότι δεν έχει γίνει καμία συζήτηση, πόσο μάλλον πρόταση, είτε από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είτε από το αρμόδιο υπουργείο για να ενταχθεί στη νέα παραχώρηση η επέκταση της λεωφόρου Κύμης.

Ενέργεια και αποθήκευση

Πάντως, η ενέργεια με έμφαση στην αποθήκευση και στα πλωτά αιολικά πάρκα, παραμένει στα ραντάρ του ομίλου, παρά την εξαγορά της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ από τη Masdar. Εχθές, ο κ. Περιστέρης ανέδειξε μία σημαντική πτυχή της συμφωνίας με την εταιρεία από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ως προς τα ενεργειακά έργα με εξαίρεση την αντλησιοταμίευση της Αμφιλοχίας, που διέπεται από ειδικούς όρους της συμφωνίας.

Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διατηρεί το δικαίωμα να ζητήσει να είναι κατά 50% συνεπενδυτής στα επόμενα αντλησιοταμιευτικά έργα της Masdar και στα υπεράκτια αιολικά πάρκα, που προς το παρόν πρόκειται μόνο για το θαλάσσιο πάρκο, ισχύος 200MW, έξω από την Αλεξανδρούπολη. Εφόσον επιλέξει να ασκήσει αυτό το δικαίωμα, είναι δεσμευτικό για τη Masdar και η ΤΕΡΝΑ θα είναι ο κυρίως ανάδοχος κατασκευής των εν λόγω έργων.

Ο επικεφαλής του ομίλου εστίασε στην αποθήκευση ενέργειας ως προϋπόθεση για την ανάπτυξη των ΑΠΕ, τις οποίες χαρακτήρισε πολύτιμες για την οικονομία και τις χαμηλές τιμές ηλεκτρικού ρεύματος. «Θεωρούμε τα έργα αντλησιοταμίευσης απαραίτητα για την ισορροπία του ενεργειακού ισοζυγίου της Ελλάδας και της περιοχής γενικά», σχολίασε, κάνοντας λόγο για μία τεχνολογία επιβεβαιωμένη εδώ και 150 χρόνια, που δημιουργεί εγχώρια προστιθέμενη αξία η οποία υπερβαίνει το 70%.

Απαντώντας σε ερώτημα για τα πλωτά αιολικά πάρκα, ο κ. Περιστέρσης σημείωσε ότι δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα. «Έχει αναλάβει το κράτος να χωροθετήσει και να προσδιορίσει πού θα γίνουν. Δεν έχουν οριστικοποιηθεί ακόμα οι περιοχές, τι ισχύει σε κάθε περιοχή και με τι τρόπο θα γίνει η επιλογή των εταιρειών που θα τα αναπτύξουν», ανέφερε.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

GEK TERNA, Peristeris
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τι είπε ο Γ. Περιστέρης για Αττική Οδό, Εγνατία, ΒΟΑΚ και Ελληνικό

Έτος ορόσημο το 2025 για τις παραχωρήσεις που απέκτησε ο όμιλος. Ο επικεφαλής της ΓΕΚ Τέρνα σημείωσε ότι μετά τη συμφωνία με τους Άραβες ο όμιλος αποκτά επενδυτική ισχύ ύψους 3 δισ. ενώ εκτίμησε ότι το EBITDA θα φτάσουν τα 700 εκατ. μέχρι το 2028.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Το ισχυρό χαρτί των παραχωρήσεων και οι παθογένειες στα έργα

Εναλλακτικά σενάρια εξετάζονται για τη μεγιστοποίηση του αποτυπώματος των παραχωρήσεων στο χαρτοφυλάκιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ δεν αποκλείονται οι συνέργειες με άλλους ομίλους σε Αττική Οδό και ΒΟΑΚ.
GEK TERNA, TERNA ENERGIAKI, George Peristeris, Giorgos Peristeris
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γ. Περιστέρης: Δεν σχεδιάζουμε έκδοση ομολόγου ή αύξηση κεφαλαίου

Εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση των επενδύσεων υποστηρίζει ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ο ρόλος της νέας θυγατρικής για τις δραστηριότητες στις παραχωρήσεις και το διευρυμένο κατασκευαστικό αντικείμενο της ΤΕΡΝΑ.