Παρά την αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα που υποχρεώνει πολλά καράβια να αλλάξουν τα δρομολόγιά τους και να παρακάμψουν το λιμάνι του Πειραιά, ο ΟΛΠ κατάφερε το πρώτο εξάμηνο του 2024 να εμφανίσει νέο ιστορικό ρεκόρ στα μεγέθη του. Όλες οι δραστηριότητες ήταν κερδοφόρες πλην αυτής των εμπορευματοκιβωτίων στην προβλήτα 1 που διαχειρίζεται η εισηγμένη εταιρεία, ενώ η συγκυρία με την παρατεταμένη διαμονή των αυτοκινήτων στους χώρους του λιμανιού αύξησε τα τέλη αποθήκευσης και έδωσε ώθηση στα κέρδη του ΟΛΠ.
Η διοίκηση είναι επιφυλακτική για τη συνέχεια, καθώς όπως αναφέρει: «Ένας σημαντικός αριθμός πλοίων και ιδιαίτερα εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία προς την Ευρώπη επαναδρομολογούνται γύρω από την Αφρική (και αντίστροφα) αντί μέσω της Μεσογείου. Ως αποτέλεσμα, το γεωγραφικό πλεονέκτημα του Πειραιά ως το πρώτο ηπειρωτικό λιμάνι της ΕΕ μετά το πέρασμα του Σουέζ μειώνεται. Ο περίπλους της Αφρικής, ειδικότερα, οδήγησε όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων όχι μόνο να αναδιατάξουν τα δρομολόγια, αλλά και να εξετάσουν εναλλακτικά λιμάνια, με αποτέλεσμα λιμάνια στο δυτικό άκρο της Μεσογείου να γίνονται σημεία μεταφόρτωσης και τροφοδοτούν την ανατολική Μεσόγειο μέσω τροφοδοτικών πλοίων».
Οι επιδόσεις ανά τομέα δραστηριότητας
Στο πρώτο εξάμηνο του 2024 ο τζίρος του ΟΛΠ ανήλθε στα 107 εκατ. ευρώ (+4,6%), τα κέρδη EBITDA έφτασαν τα 61,3 εκατ. ευρώ, από 60,3 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2023 και τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 40,4 εκατ. ευρώ (+4,4%).
Από που προήλθαν όμως αυτές οι επιδόσεις; Το μεγαλύτερο έσοδο για τον ΟΛΠ παραμένει η παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ στη ΣΕΠ της Cosco, η οποία καταβάλλει στον ΟΛΠ ετήσιο μίσθωμα. Τα έσοδα ανήλθαν στα 37,6 εκατ. ευρώ, τα EBITDA στα 32,4 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 30,3 εκατ. ευρώ.
Στον σταθμό των εμπορευματοκιβωτίων -προβλήτα Ι- ο τζίρος έφτασε τα 22,9 εκατ. ευρώ, τα κέρδη EBITDA στα 2,7 εκατ. και το καθαρό αποτέλεσμα ήταν ζημιογόνο κατά 1,2 εκατ. ευρώ. Στον τομέα της ακτοπλοΐας τα έσοδα ήταν 5,39 εκατ. ευρώ, τα κέρδη EBITDA 2,41 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 1,75 εκατ. ευρώ. Στον τομέα της κρουαζιέρας ο τζίρος έφτασε τα 10 εκατ. ευρώ, τα κέρδη EBITDA στα 5 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 4,1 εκατ. ευρώ. Στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής ο τζίρος ανήλθε στα 8,6 εκατ. ευρώ, τα κέρδη EBITDA στα 3,6 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 2,2 εκατ. ευρώ.
Υπερτριπλασιασμός των τελών αποθήκευσης αυτοκινήτων
Οι καλύτερες επιδόσεις προήλθαν από τον σταθμό διακίνησης αυτοκινήτων. Τα έσοδα ανήλθαν στα 16,51 εκατ. ευρώ (10,3 εκατ. πέρσι), τα κέρδη EBITDA στα 10,8 εκατ. ευρώ (5,5 εκατ. πέρσι) και τα καθαρά κέρδη στα 9,7 εκατ. ευρώ (4,81 εκατ. πέρσι).
Εδώ συμβαίνει το εξής παράδοξο: Το πρώτο εξάμηνο οι όγκοι διακίνησης αυτοκινήτων μειώθηκαν. Ο κύριος λόγος για τους μειωμένους όγκους είναι η συμφόρηση του τερματικού σταθμού αυτοκινήτων που δημιουργήθηκε από τις μεγαλύτερες από το συνηθισμένο περιόδους αποθήκευσης φορτίου στις προβλήτες του λιμανιού.
Η έκτακτη αυτή κατάσταση, που οφείλεται κυρίως στη δυσλειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας τόσο σε εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο, προσέφερε σημαντικά αυξημένα τέλη υπηρεσιών αποθήκευσης που ανήλθαν περίπου σε 10,1 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2024 από 3,2 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2023 υπερκαλύπτοντας την απώλεια από τη μείωση των άλλων εσόδων, και κυρίως των μειωμένων επιπέδων διακίνησης, οδηγώντας στη συνολική αύξηση των εσόδων του τομέα.
Στον τομέα των επενδύσεων έως το πρώτο εξάμηνο του 2024 έχουν υλοποιηθεί υποχρεωτικές επενδύσεις 160,2 εκατ. ευρώ επί συνόλου 293,8 εκατ. ευρώ όπως προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης για την πρώτη φάση ενώ για τη δεύτερη επενδυτική περίοδο οι υποχρεωτικές επενδύσεις ανέρχονται στα 56 εκατ. ευρώ. Από τα 160,2 εκατ. ευρώ, τα 96,2 είναι ολοκληρωμένα έργα, τα 54,4 εκατ. έργα υπό εκτέλεση και τα 9,6 εκατ. προκαταβολές. Επίσης, έχουν υλοποιηθεί και πρόσθετες οικειοθελείς επενδύσεις 32,1 εκατ. ευρώ.
Στο τέλος πρώτου εξαμήνου του 2024 ο δανεισμός του ομίλου μαζί με τις χρηματοδοτικές μισθώσεις έφτασε τα 90 εκατ. ευρώ και τα συνολικά διαθέσιμα σε 209 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 59 εκατ. ευρώ βρίσκονται σε καταθέσεις όψεως και τα 150 εκατ. ευρώ σε προθεσμιακές καταθέσεις. Τα έσοδα τόκων από καταθέσεις όψεως και προθεσμίας ανήλθαν το πρώτο εξάμηνο στα 2,7 εκατ. ευρώ. Η μετοχή έκλεισε την Παρασκευή στα 28 ευρώ με κέρδη 20,6% από την αρχή του έτους έναντι απόδοσης 13,6% του Γενικού Δείκτη.