Με το «δεξί» μπήκε το 2024 για την Παπουτσάνης, η οποία έκλεισε συμφωνία με πολυεθνικό πελάτη για την παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο εργοστάσιό της στη Ριτσώνα.
Η συμφωνία αυτή θα συνεισφέρει σε πρώτη φάση τζίρο 6 εκατ ευρώ ετησίως. Όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Παπουτσάνης, Μενέλαος Τασσόπουλος κατά την παρουσίαση της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, η παραγωγή θα αρχίσει από τον επόμενο μήνα και τότε θα αποκαλυφθεί και το όνομα του πελάτη.
Όπως έγινε γνωστό, το εργοστάσιο στη Ριτσώνα λειτουργεί στο 50% της παραγωγικής δυναμικότητας, οπότε χωρίς σημαντικές επενδύσεις η εταιρεία μπορεί ανά πάσα στιγμή να διπλασιάσει την παραγωγή της.
Το 2023 έκλεισε με μείωση εσόδων για την εταιρεία σαπουνιών και υγρών καλλυντικών αλλά με αύξηση των λειτουργικών κερδών EBITDA. Οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα 62,3 εκατ. ευρώ από 70,7 εκατ. ευρώ το 2022 και τα κέρδη EBITDA στα 9 εκατ. ευρώ από 7,4 εκατ. ευρώ το 2022.
Η εταιρεία, που φέτος συμπληρώνει 154 χρόνια ζωής, είναι η μεγαλύτερη παραγωγός στερεών σαπουνιών στην Ευρώπη και τα τελευταία πέντε χρόνια έχει καταφέρει να αυξήσει 2,5 φορές τις πωλήσεις της (από 24 εκατ. ευρώ το 2028 σε 62 εκατ. ευρώ το 2023). Δραστηριοποιείται στα σαπούνια και τα υγρά καλλυντικά αλλά με την εξαγορά της εταιρείας Αρκάδι το 2023 εισήλθε και στο Homecare, με την παραγωγή απορρυπαντικών προϊόντων κουζίνας και πλυντηρίου.
Τι σημαίνει για την εταιρεία η εξαγορά της Αρκάδι
Μέχρι τώρα, η αγορά στην οποία απευθυνόταν η Παπουτσάνης στην Ελλάδα ήταν της τάξης των 100 εκατ. ευρώ. Τώρα, με τα προϊόντα της «Αρκάδι» εισέρχεται σε μια μεγαλύτερη αγορά της τάξης των 180 εκατ. ευρώ, με στόχο την επόμενη τριετία να κατακτήσει στην κατηγορία αυτή μερίδιο αγοράς 2% - 5%. Το 45% των πωλήσεων του 2023 ήταν εγχώριες και το 55% στο εξωτερικό (44% στην Ευρώπη, 6% στις ΗΠΑ και 5% στην Ασία).
Η εταιρεία δραστηριοποιείται σε τέσσερις τομείς: Στα επώνυμα δικά της προϊόντα, στην πώληση προϊόντων στην ξενοδοχειακή αγορά, στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για τρίτους και στη σαπωνόμαζα (πρώτη ύλη για σαπούνια).
Οι τέσσερις αυτές κατηγορίες συνεισέφεραν πέρσι το 27%, 17%, 40% και 16% αντίστοιχα των συνολικών πωλήσεων.
Η πρώτη κατηγορία αναπτύχθηκε πέρσι κατά 36% σε σχέση με το 2022 λόγω της οργανικής ανάπτυξης αλλά και της συμμετοχής των προϊόντων της Αρκάδι.
Η δεύτερη κατηγορία υποχώρησε κατά 32%, κυρίως επειδή το 2022, μετά πανδημία ο χώρος της φιλοξενίας σημείωσε μεγάλη ζήτηση. Στην τρίτη κατηγορία οι πωλήσεις υποχώρησαν κατά 11% επειδή ορισμένοι πολυεθνικοί πελάτες προχώρησαν στην κατάργηση κάποιων κωδικών.
Τέλος, στην τέταρτη κατηγορία των σαπωνωμαζών η μείωση κατά 32% οφείλεται στην ομαλοποίηση της ζήτησης μετά τις πολύ αυξημένες ανάγκες που παρατηρήθηκαν κατά το έτος 2022, απόρροια των καθυστερήσεων και αυξημένων μεταφορικών από τρίτες χώρες, κενό που είχε εκμεταλλευτεί η ελληνική εταιρεία.
Οι προβλέψεις για το 2024 και το μέρισμα
Σύμφωνα με τον κ. Τασσόπουλο, η εξομάλυνση των τιμών πρώτων υλών και ενέργειας, η νέα συμφωνία με τον μεγάλο πελάτη, η αύξηση της ζήτησης λόγω του τουριστικού ρεύματος, τα μειωμένα κόστη από το μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα των τελευταίων ετών, οι νέοι κωδικοί της εξαγορασθείσας εταιρείας Αρκάδι και το οικολογικό αποτύπωμα των προϊόντων της εταιρείας είναι παράγοντες που θα ενισχύσουν το τρέχον έτος τις πωλήσεις της Παπουτσάνης.
Από την άλλη πλευρά, οι πληθωριστικές πιέσεις, το κόστος των επιτοκίων, οι τριγμοί στην εφοδιαστική αλυσίδα και ενδεχομένως οι εκλογές στις ΗΠΑ είναι παράγοντες που σύμφωνα με τον κύριο Τασσόπουλο μπορεί να επηρεάσουν δυσμενώς την πορεία του ομίλου.
Οι προγραμματισμένες επενδύσεις για φέτος θα ανέλθουν σε 5,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 1 εκατ. ευρώ θα δαπανηθεί για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών για τις ανάγκες ρεύματος του εργοστασίου. Γενικότερα, το 37% των επενδύσεων θα κατευθυνθούν σε δράσεις για την εξοικονόμηση ενέργειας.
Σύμφωνα με τη διοίκηση, το μέρισμα που θα δοθεί για τη χρήση του 2023 και θα μοιραστεί εντός του 2024 θα γίνει προσπάθεια να είναι το ίδιο με το μέρισμα της χρήσης του 2022 (0,05 ευρώ). Ήδη η εταιρεία έχει μοιράσει προμέρισμα 0,03 ευρώ για τα κέρδη του 2023.
Το 2023, η εταιρεία διατήρησε τον καθαρό δανεισμό της στα επίπεδα του 2022 αλλά επιβαρύνθηκε από την αύξηση του spread δανεισμού στο 4%. Στόχος για το 2024 είναι να «κλειδώσει» χαμηλότερο spread με τις τράπεζες και να μειώσει τον καθαρό της δανεισμό.
Η αποτίμηση της εταιρείας στα 62 εκατ. ευρώ είναι απαιτητική όσο τα καθαρά της κέρδη δεν ξεπερνούν το «φράγμα» των 5 εκατ. ευρώ. Σχεδόν μηδενική η μεταβολή της μετοχής από την αρχή του έτους.