Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της ευρωπαϊκής έρευνας Euro-commerce, σε σχέση με τις δαπάνες των Ευρωπαίων πολιτών σε ηλεκτρονικά καταστήματα, το 2022 αλλά και το τρέχον έτος. Πληθωρισμός και πόλεμος στην Ουκρανία φαίνεται να καθορίζουν την εξέλιξη των εν λόγω δαπανών, περιορίζοντας την ανοδική τους πορεία που ενισχύθηκε την περίοδο των περιορισμών λόγω της πανδημίας και προκαλώντας για πρώτη φορά σημάδια επιβράδυνσης.
Ειδικότερα, οι δαπάνες στο ηλεκτρονικό εμπόριο άγγιξαν τα 899 δισ ευρώ το 2022 στις 37 συνολικά χώρες της ευρωπαϊκής ηπείρου, έναντι 849 δισ ευρώ το 2021, καταγράφοντας ποσοστιαία αύξηση της τάξης του 6%. Είχε προηγηθεί ωστόσο ενίσχυση των ηλεκτρονικών δαπανών κατά 12% το 2021 συγκριτικά με το 2022, με τις σχετικές συναλλαγές να παρουσιάζουν κάμψη το περσινό έτος, συνέπεια της επιστροφής στην κανονικότητα -και στα φυσικά καταστήματα. Υπολογίζοντας ωστόσο τον παράγοντα του πληθωρισμού, η έρευνα της Euro-commerce διαπιστώνει κάμψη της αξίας του ηλεκτρονικού εμπορίου το 2022, σε ποσοστό 2%, ενώ και για το 2021 η ανάπτυξη περιορίζεται σε 9%. Οι χώρες της Νότιας και της Ανατολικής Ευρώπης, στις οποίες ο πληθωρισμός ήταν μειωμένος την χρονιά που πέρασε, είναι οι μόνες όπου ο σχετικός δείκτης παραμένει θετικός, με την -αναθεωρημένη- ποσοστιαία μεταβολή να υπολογίζεται σε 13% και 5% αντίστοιχα για το 2022.
Ως προς το 2023, η ίδια έρευνα εκτιμά την αύξηση των ηλεκτρονικών δαπανών πανευρωπαϊκά σε 8%, όμως υπολογίζοντας τον πληθωρισμό η αντίστοιχη τιμή περιορίζεται σε 2%. Οι χώρες της Δυτικής Ευρώπης ηγούνται ως προς το ύψος των ηλεκτρονικών συναλλαγών, με την αξία τους να διαμορφώνεται σε 603 δισ ευρώ πέρσι, ενώ ακολουθούν η Νότια Ευρώπη, με συναλλαγές ύψους 146 δισ ευρώ, η Κεντρική Ευρώπη με 72 δισ ευρώ, η Βόρεια Ευρώπη με 65 δισ ευρώ και τέλος η Ανατολική Ευρώπη με σύνολο ηλεκτρονικών συναλλαγών ύψους 14 δισ ευρώ την περσινή χρονιά. Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία και Ισπανία ηγούνται ως προς το ύψος του online τζίρου, ωστόσο τα μεγαλύτερα ετήσια ποσοστά ανάπτυξης διαπιστώνονται στην Εσθονία, με 106%, την Ρουμανία με 51%, τη Βουλγαρία με 31%, την Ισπανία με 31% και το Βέλγιο με 22%.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η συνακόλουθη εκτόξευση των τιμών ενέργειας και βασικών αγαθών αποτέλεσαν πάντως την βασική πρόκληση για τις πλατφόρμες ηλεκτρονικών αγορών το περασμένο έτος, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις η καταγραφόμενη αύξηση στον τζίρο οφείλεται αποκλειστικά στην αύξηση των τιμών και όχι στον όγκο αγαθών. Συμπληρωματικά λειτούργησε επίσης η αύξηση των δαπανών για ταξίδια το περασμένο έτος, καλύπτοντας έτσι εν μέρει τις απώλειες από την αγορά λιγότερων αγαθών σε σχέση με το 2021.