Τα τελευταία χρόνια τα αυτοκίνητα έχουν γίνει πιο βαριά, ψηλότερα και πιο δυνατά. Όμως σε μια σύγκρουση δύο αυτοκινήτων, όταν το ένα ζυγίζει τουλάχιστον το διπλάσιο βάρος από το άλλο, οι επιβάτες του οχήματος που είναι πιο ελαφρύ έχουν 3 φορές περισσότερες πιθανότητες να υποστούν σοβαρούς τραυματισμούς, από την περίπτωση που τα δύο οχήματα έχουν το ίδιο βάρος. Αυξημένη κατά 30% είναι πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού για έναν πεζό ή ποδηλάτη που χτυπιέται από αυτοκίνητο του οποίου το καπό είναι 10 εκατοστά υψηλότερο από τον μέσο όρο των αυτοκινήτων. Αυτά είναι τα συμπεράσματα μιας νέας μελέτης του ινστιτούτου Vias που εξέτασε όλα τα ατυχήματα που συνέβησαν μεταξύ 2017 και 2021.
Για αυτήν τη μεγάλης κλίμακας μελέτη, αναλύθηκαν όλα τα ατυχήματα της συγκεκριμένης περιόδου. Αυτή η μελέτη ανέλυσε την επίδραση των χαρακτηριστικών ενός αυτοκινήτου (μάζα, ύψος, ηλικία, κ.λπ.), αλλά και τη σοβαρότητα των τραυματισμών που υπέστησαν οι επιβάτες του και οι επιβάτες του άλλου αυτοκινήτου, τη σοβαρότητα των τραυματισμών μεταξύ των ευάλωτων χρηστών του δρόμου και τα χαρακτηριστικά οχήματος που επηρεάζουν τη σοβαρότητα των τραυματισμών σε περίπτωση ατυχήματος.
Η μάζα του οχήματος έχει τόσο προστατευτική όσο και «επιθετική» επίδραση. Οι επιβάτες βαρύτερων οχημάτων είναι λιγότερο πιθανό να τραυματιστούν σοβαρά ή θανάσιμα, ενώ οι επιβάτες που βρίσκονται σε ένα μικρότερο και ελαφρύτερο όχημα είναι πιο πιθανό να υποστούν σοβαρούς ή θανατηφόρους τραυματισμούς. Ας πάρουμε το παράδειγμα μιας σύγκρουσης ενός αυτοκινήτου 1600 κιλών και ενός ελαφρύτερου αυτοκινήτου 1300 κιλών. Ο κίνδυνος θανατηφόρων τραυματισμών μειώνεται κατά 50% για τους επιβάτες του βαρύτερου αυτοκινήτου και αυξάνεται κατά σχεδόν 80% για τους επιβάτες του ελαφρύτερου αυτοκινήτου.
Σε περίπτωση αύξησης της μάζας κατά 300 κιλά ο κίνδυνος θανατηφόρων τραυματισμών είναι επίσης 30% υψηλότερος για τους ευάλωτους χρήστες. Αν πάρουμε δύο αυτοκίνητα με διαφορετικά χαρακτηριστικά, δηλαδή ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης βάρους περίπου 1000 κιλών και ένα μεγάλο σεντάν βάρους 2000 κιλών. Οι επιβάτες του ελαφρού οχήματος είναι περίπου 3 φορές πιο πιθανό να υποστούν σοβαρούς τραυματισμούς από την περίπτωση που και τα δύο οχήματα έχουν παρόμοια μάζα και κιλά.
Οι επιβάτες ενός αυτοκινήτου με 50 kW περισσότερη ισχύ από ένα άλλο όχημα έχουν 65% λιγότερες πιθανότητες να υποστούν θανατηφόρο τραυματισμό από τους επιβάτες μικρότερου οχήματος. Από την άλλη πλευρά, οι επιβάτες ενός αυτοκινήτου που χτυπιέται από όχημα με ισχύ 50 kW υψηλότερη από τον μέσο όρο της ισχύς έχουν 125% περισσότερες πιθανότητες να υποστούν θανατηφόρο τραυματισμό.
Αυτό το αποτέλεσμα εξηγείται από το γεγονός ότι η ισχύς και η μάζα του οχήματος συνδέονται στενά (τα βαρύτερα οχήματα είναι κατά μέσο όρο πιο ισχυρά) και από το γεγονός ότι η υψηλότερη ισχύς συχνά συμβαδίζει με ένα πιο επιθετικό στυλ οδήγησης. σπορ.
Ο κίνδυνος θανατηφόρου τραυματισμού μεταξύ των ευάλωτων χρηστών του δρόμου αυξάνεται καθώς αυξάνεται το ύψος του καπό του οχήματος που τους χτυπά. Έτσι, ένας πεζός ή ποδηλάτης που χτυπηθεί από ψηλό αυτοκίνητο που βρίσκεται κοντά στα 90 εκατοστά διατρέχει 30% υψηλότερο κίνδυνο θανατηφόρου τραυματισμού από ότι εάν χτυπηθεί από όχημα με καπό που είναι 10 εκατοστά χαμηλότερα.
Η μεγάλη ηλικία ενός οχήματος αυξάνει τις πιθανότητες σοβαρού ατυχήματος. Έτσι, σε σύγκριση με ένα καινούριο αυτοκίνητο (0-3 ετών), ο κίνδυνος σοβαρών τραυματισμών αυξάνεται κατά 60% για τους επιβάτες ενός παλιού αυτοκινήτου.
Οι επιβάτες ενός φορτηγού ή ψηλού pick-up είναι λιγότερο πιθανό να τραυματιστούν σοβαρά ή να σκοτωθούν από τους επιβάτες ενός αυτοκινήτου. Ο κίνδυνος σοβαρού τραυματισμού μειώνεται κατά 65% για τους επιβάτες ενός pick-up, αυξάνεται κατά 50% για τους επιβάτες αυτοκινήτου που εμπλέκονται σε ατύχημα με pick-up, ενώ για έναν πεζό ή ποδηλάτη που χτυπιέται από pick-up, ο κίνδυνος σοβαρού τραυματισμού αυξάνεται κατά 90%.
Οι επιβάτες των SUV διατρέχουν λιγότερο κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού ή θανάτου από τους επιβάτες που βρίσκονται μέσα σε αυτοκίνητα. Οι επιβάτες ενός αυτοκινήτου που εμπλέκονται σε ατύχημα με ένα SUV έχουν υψηλότερο κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού. Επομένως, ο κίνδυνος σοβαρού τραυματισμού μειώνεται κατά 25% για τους επιβάτες SUV και αυξάνεται κατά 20% για τους επιβάτες αυτοκινήτου που εμπλέκονται σε ατύχημα με SUV.
Τα τελευταία 20 χρόνια, τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου εξελίσσονται όλο και περισσότερο προς όφελος των επιβατών και εις βάρος των αντιπάλων. Έτσι η μέση μάζα των αυτοκινήτων έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 30% (από 1186 κιλά το 2000 σε 1521 κιλά το 2021), η μέση ισχύς των αυτοκινήτων έχει αυξηθεί κατά 60% (από 65 kW το 2000 σε 103 kW το 2021) και το μέσο ύψος των καπό αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 15% (από 73 εκ. σε 83 εκ.).