ΓΔ: 1423.56 1.17% Τζίρος: 74.76 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Ύφεση της παγκόσμιας οικονομίας «δείχνει» η συνεχής υποχώρηση των ναύλων

Σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global Market Intelligence το παγκόσμιο εμπόριο εμφανίζει συνεχή υποχώρηση, ενώ εκτιμάται ότι ο δείκτης Baltic Dry Index θα υποχωρήσει φέτος έως και 30%.

Οι τιμές των ναύλων συνέχισαν να μειώνονται καθώς ο όγκος του παγκόσμιου εμπορίου επιβραδύνεται λόγω της συρρίκνωσης της ζήτησης για αγαθά, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της S&P Global Market Intelligence

Ενώ οι τιμές των ναύλων μειώθηκαν επίσης λόγω της άμβλυνσης των διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας που είχαν δημιουργηθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας, μεγάλο μέρος της επιβράδυνσης της ζήτησης εμπορευματοκιβωτίων και πλοίων οφείλεται στην ασθενέστερη κίνηση φορτίων, σύμφωνα με τον ερευνητικό όμιλο. 

«Το πολύ μειωμένο επίπεδο συμφόρησης στα λιμάνια, μαζί με τις ασθενέστερες αφίξεις φορτίων, ήταν ένας από τους κύριους λόγους πίσω από τη σημαντική μείωση των ναύλων», ανέφερε η S&P και προσέθεσε ότι «με βάση τις προσδοκίες για ασθενέστερο όγκο εμπορίου, δεν αναμένουμε εξαιρετικά υψηλή συμφόρηση και πάλι τα επόμενα τρίμηνα»

Οι τιμές των ναύλων για τα εμπορευματοκιβώτια και τα ξηρά φορτηγά - ή πλοία που μεταφέρουν πρώτες ύλες και χύδην εμπορεύματα - έχουν μειωθεί τους τελευταίους τρεις μήνες, ανέφερε η S&P, προσθέτοντας ότι οι τιμές κορυφώθηκαν νωρίτερα από το αναμενόμενο το δεύτερο τρίμηνο. «Λόγω της εποχικότητας της αγοράς, οι τιμές των ναύλων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου θα κορυφώνονταν συνήθως το τρίτο τρίμηνο- ωστόσο, σύμφωνα με τις τελευταίες προοπτικές της S&P Global Market Intelligence για την αγορά ξηρού φορτίου, το δεύτερο τρίμηνο θα ήταν πιθανότατα η κορύφωση του 2022», ανέφερε η εταιρεία. 

Τα μοντέλα πρόβλεψης των ναύλων της εταιρείας έχουν επίσης προβλέψει ότι ο δείκτης Baltic Dry Index - ένα βαρόμετρο για την τιμή της διακίνησης σημαντικών πρώτων υλών μέσω θαλάσσης - αναμένεται να μειωθεί περίπου 20% έως 30% φέτος πριν ανακάμψει ελαφρώς το 2024.  Αυτό υπογραμμίζει τους αυξανόμενους κινδύνους μιας παγκόσμιας ύφεσης, καθώς η καταναλωτική ζήτηση υποχωρεί εν μέσω της αύξησης του κόστους ζωής και του πληθωρισμού.

Ένα βασικό σημάδι μιας παγκόσμιας ύφεσης είναι η στασιμότητα της ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου, όπως επισημάνθηκε πρόσφατα από το τελευταίο βαρόμετρο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου για το εμπόριο αγαθών, ένα σημείο αναφοράς που παρέχει πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για την πορεία του εμπορικού εμπορίου. 

Η έκθεση του βαρομέτρου που δημοσιεύθηκε τον Αύγουστο έδειξε ότι ο όγκος του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευμάτων έχει μείνει στάσιμος. Η ετήσια αύξηση για το πρώτο τρίμηνο του έτους επιβραδύνθηκε στο 3,2%, από 5,7% το τελευταίο τρίμηνο του 2021.  Η έκθεση αποδίδει μέρος της επιβράδυνσης στη σύγκρουση στην Ουκρανία και στα πανδημικά λουκέτα στην Κίνα. 

Ενώ ο ΠΟΕ είχε προβλέψει ότι το παγκόσμιο εμπόριο θα αυξηθεί φέτος, η αβεβαιότητα γύρω από αυτή την πρόβλεψη έχει αυξηθεί λόγω "της συνεχιζόμενης σύγκρουσης στην Ουκρανία, των αυξανόμενων πληθωριστικών πιέσεων και της αναμενόμενης σύσφιξης της νομισματικής πολιτικής στις προηγμένες οικονομίες", αναφέρει η έκθεση του βαρομέτρου. 

Η S&P Global Market Intelligence συμμερίζεται αυτές τις ανησυχίες και τονίζει ότι «αν και αναμένουμε κάποιες εποχικές βελτιώσεις στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου τους επόμενους μήνες, αναμένεται ασταθής πορεία προς χαμηλότερους ναύλους βραχυπρόθεσμα λόγω της βραδύτερης από την αναμενόμενη οικονομικής ανάπτυξης με συνεχιζόμενη αδυναμία στον τομέα των ακινήτων της ηπειρωτικής Κίνας, καθώς και της απουσίας υψηλής συμφόρησης». 

Κατά συνέπεια, τυχόν αλλαγές στην πολιτική μηδενικού Covid της Κίνας ή οι συμφωνίες κατάπαυσης του πυρός στον πόλεμο Ρωσίας - Ουκρανίας θα μπορούσαν να ανεβάσουν και πάλι τις τιμές των ναύλων ξηρού φορτίου χύδην, αλλά οποιαδήποτε περαιτέρω επιβράδυνση της ζήτησης αγαθών και της κατανάλωσης θα ωθούσε τις τιμές χαμηλότερα, δήλωσε η S&P. 
 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ploio-Ship
ΔΙΕΘΝΗ

Νέα δεδομένα για τη διεθνή ναυτιλία μετά τη βύθιση του Tutor από τους Χούθι

Το επόμενο διάστημα δεν αποκλείεται τόσο οι σημαίες όσο και οι ναυτασφαλιστικές εταιρείες να θέσουν νέο πλαίσιο λειτουργίας μπροστά στο ενδεχόμενο συνεχούς κλιμάκωσης των επιθέσεων των Χούθι εναντίον εμπορικών πλοίων.
naytilia, ploio, conteiner
ΔΙΕΘΝΗ

Στο Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στρέφονται οι ναυτιλιακές λόγω των Χούθι

Οι επιθέσεις σε πλοία στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας μείωσαν την κυκλοφορία μέσω της διώρυγας του Σουέζ, μέσω της οποίας περνάει κανονικά περίπου το 15% του παγκόσμιου όγκου του θαλάσσιου εμπορίου.
ΔΙΕΘΝΗ

Διπλασιασμό θέσεων απασχόλησης μπορεί να επιφέρει η πράσινη μετάβαση στη Ναυτιλία

Όπως τονίζεται σε μελέτη του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Φόρουμ, η πλειονότητα των θέσεων εργασίας θα προέλθουν κυρίως από τις επενδύσεις στην κατασκευή μονάδων παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές που θα δημιουργηθούν κυρίως στη δεκαετία του 2030.
Logistics, Exagoges, Exports, Limani, Port, Emporio, Trade
ΔΙΕΘΝΗ

ESPO: Τα ευρωπαϊκά λιμάνια χρειάζονται 80 δισ. ευρώ επενδύσεις τα επόμενα 10 έτη

Οι επενδύσεις για τη βιωσιμότητα και την ενεργειακή μετάβαση είναι η δεύτερη σημαντικότερη για τις λιμενικές αρχές. Ενώ η κατηγορία αυτή αντιπροσώπευε λιγότερο από 10% το 2018, το μερίδιο έχει αυξηθεί σε σχεδόν 25% το 2023.
ΔΙΕΘΝΗ

Οι Χούθι επιτέθηκαν κατά ελληνόκτητου πλοίου στην Ερυθρά Θάλασσα

Η Κεντρική Διοίκηση των ΗΠΑ είπε ότι οι Χούθι είχαν βάλει στο στόχαστρο το MV Cyclades, ένα ελληνικό εμπορικό σκάφος που φέρει τη σημαία της Μάλτας, με τρεις βαλλιστικούς πυραύλους κατά πλοίων και τρεις επιθέσεις με drone.