Τριάντα δυο κολοσσοί της παγκόσμιας βιομηχανίας μόδας δεσμεύτηκαν στα πλαίσια της πρόσφατης συνόδου του G7 στο Μπιάριτζ της Γαλλίας για την λήψη άμεσων μέτρων με στόχο την προστασία του πλανήτη.
Η Συμφωνία της Μόδας (Fashion Pact) αποσκοπεί στην συλλογική ανάληψη της ευθύνης για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του κλάδου της μόδας, κατόπιν σχετικής παρότρυνσης του Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν προς τον επικεφαλής του ομίλου Kering, Φρανσουά-Ενρί Πινό νωρίτερα μέσα στο έτος.
Η Συμφωνία αφορά σε τρεις τομείς, το κλίμα, την βιοποικιλότητα και τους ωκεανούς και περιλαμβάνει τρεις άξονες δράσεις –διεθνείς δεσμεύσεις, συγκεκριμένες κοινές πρωτοβουλίες και επιταχυντές, δηλαδή δράσεις που διευκολύνουν άμεσα και πρακτικά την επίτευξη των στόχων.
Η μετάβαση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε ποσοστό 100% μέχρι το 2030 αλλά και η εκμηδένιση των εκπομπών άνθρακα αποτελούν τις δύο βασικές προτεραιότητες της Συμφωνίας των 32, σε συνδυασμό με πρωτοβουλίες που αφορούν στην αποκατάσταση των φυσικών οικοσυστημάτων και την προστασία της άγριας ζωής, μεταβάλλοντας εκ βάθρων την προσέγγιση σε ό,τι αφορά την γεωργία, την εξόρυξη αλλά και την διαχείριση των δασών.
Κορυφαίας σημασίας θεωρείται η δέσμευση των εταιρειών για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης, μέσω του σταδιακού περιορισμού των πλαστικών μίας χρήσης σε ό,τι αφορά τις συσκευασίες μέχρι το 2030.
Ποιες εταιρείες υπογράφουν τη συμφωνία
Την Συμφωνία υπογράφουν οι εταιρείες: Adidas, Bestseller, Burberry, Capri Holdings Limited, Carrefour, Chanel, Ermenegildo Zegna, Everybody & Everyone, Fashion3, the Fung Group, Galeries Lafayette, Gap Inc., Giorgio Armani, the H&M Group, Hermes, Inditex, Karl Lagerfeld, Kering, La Redoute, Matchesfashion.com, Moncler, Nike, Nordstrom, the Prada Group, Puma, PVH Corp., Ralph Lauren, Ruyi, Salvatore Ferragamo, the Selfridges Group, Stella McCartney and Tapestry.
Η Συμφωνία της Μόδας προωθεί παράλληλα την βιωσιμότητα και την κυκλικότητα σε όλο τον κλάδο, εστιάζοντας στην ανακύκλωση των υφασμάτων, αλλά και την βελτίωση των συνθηκών στην αγορά εργασίας κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας, λειτουργώντας υποστηρικτικά κυρίως για τους μικρότερους προμηθευτές και τις γυναίκες από χώρες χαμηλού εισοδήματος.
Σχολιάζοντας το ανακοινωθέν των 32, ο διευθύνων σύμβουλος της Puma, μίας εκ των εταιριών στο πορτφόλιο του κολοσσού της Kering, Μπιορν Γκούλντεν, υπογράμμισε την σημασία της συνεργασίας στον χώρο της μόδας, δεδομένης της παγκοσμιοποιημένης εφοδιαστικής αλυσίδας. «Η αλλαγή δεν θα έρθει από έναν μεμονωμένο παίκτη, απαιτείται συνεργασία», επεσήμανε από την πλευρά του και ο διευθύνων σύμβουλος της Burberry, Μάρκο Γκομπέτι.
Σε συνέχεια της υπογραφής της Fashion Pact, τα ενδιαφερόμενα μέρη πρόκειται να ξανασυναντηθούν μέσα στον Οκτώβριο ώστε να συγκεκριμενοποιήσουν περαιτέρω δράσεις αλλά και να ενισχύσουν την διαφάνεια κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η βιομηχανία της μόδας θεωρείται από τους μεγαλύτερους ρυπαντές σε παγκόσμια κλίμακα, καθώς επιβαρύνει το περιβάλλον με ποικίλλλους τρόπους, μεταξύ άλλων εξαιτίας της ανάγκης διαρκούς εφοδιασμού της παγκόσμιας αγοράς αλλά και της τακτικής των εταιρειών να προβαίνουν σε καύση των αδιάθετων εμπορευμάτων τους προκαλώντας το κοινό αίσθημα.
Ειδικά σε ό,τι αφορά το τελευταίο σημείο, μόλις πριν από δύο χρόνια είχαν διαρρεύσει στο Διαδίκτυο βίντεο που παρουσίαζαν την καύση αδιάθετων εμπορευμάτων από εταιρείες όπως η Hermes αλλά και η Burberry. Σύμφωνα με εκτιμήσεις γαλλικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών, μόνο στην Ευρώπη περί τα 4 εκατομμύρια τόννων υφασμάτων καταλήγουν στα σκουπίδια κάθε χρόνο, αναδεικνύοντας εύγλωττα το εύρος του προβλήματος.
Μετά την γενική κατακραυγή, η γαλλική κυβέρνηση προσανατολίζεται στην απαγόρευση της καύσης των αδιάθετων εμπορευμάτων, παροτρύνοντας τις εταιρείες να δωρίσουν τα προϊόντα τους σε φιλανθρωπικούς οργανισμούς ωστόσο, ο δρόμος ειναι μακρύς καθώς ολόκληρος ο κλάδος εμφανίζεται εξαιρετικά διχασμένος σε αυτό το θέμα.