ΓΔ: 2623.25 0.38% Τζίρος: 234.99 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01
Ηλεκτρονική απάτη προειδοποίηση

Κολούμπια: Σχεδόν 3.000 επιστημονικές δημοσιεύσεις με ψευδείς πηγές

Έρευνα του Πανεπιστημίου Κολούμπια διαπίστωσε πως σχεδόν 3.000 ιατρικές δημοσιεύσεις είχαν ψευδείς παραπομπές που δεν υπάρχουν στις βάσεις δεδομένων, με αύξηση τέτοιων περιπτώσεων να σχετίζεται με τη χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης.

Σχεδόν 3.000 επιστημονικές ιατρικές δημοσιεύσεις περιέχουν ψευδείς βιβλιογραφικές παραπομπές που δεν υπάρχουν σε επιστημονικές βάσεις δεδομένων, σύμφωνα με έρευνα της Σχολής Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου Κολούμπια, η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «The Lancet».

Η ερευνητική ομάδα ανέπτυξε ένα αυτοματοποιημένο σύστημα επαλήθευσης με χρήση τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο σάρωσε 2,5 εκατομμύρια επιστημονικά άρθρα που είχαν αξιολογηθεί από ομοτίμους και δημοσιεύθηκαν από την 1η Ιανουαρίου 2023 έως τις 18 Φεβρουαρίου 2026 στην πλατφόρμα ανοικτής πρόσβασης του ψηφιακού αποθετηρίου για επιστήμες υγείας «PubMed Central».

Οι ερευνητές εντόπισαν 4.046 ψευδείς παραπομπές σε 2.810 επιστημονικές εργασίες. Το ποσοστό εμφάνισής τους αυξήθηκε πάνω από δώδεκα φορές σε σχέση με το 2023, με τη μεγαλύτερη άνοδο να καταγράφεται από τα μέσα του 2024 και μετά. Η περίοδος αυτή συμπίπτει με τη ραγδαία εξάπλωση εργαλείων συγγραφής με τεχνητή νοημοσύνη.

«Η ανακάλυψη αυτή επηρεάζει άμεσα τους ασθενείς, καθώς οι επαγγελματίες υγείας λαμβάνουν θεραπευτικές αποφάσεις βασισμένοι σε κλινικές οδηγίες», σημειώνει ο Μαξίμ Τοπάζ, αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Νοσηλευτικής και στο Ινστιτούτο Επιστήμης Δεδομένων του Πανεπιστημίου Κολούμπια, ο οποίος ηγήθηκε της μελέτης.

* Το συνοδευτικό γράφημα αποτυπώνει το μηνιαίο ποσοστό ψευδών παραπομπών ανά 10.000 άρθρα στο PubMed Central, από τον Ιανουάριο του 2023 έως τον Φεβρουάριο του 2026. Credit: Topaz et al., 2026, The Lancet.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γυμναστική και διατροφή
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

3 συνήθειες αυξάνουν κατά 13 χρόνια τη ζωή χωρίς άνοια, λέει μελέτη

Μελέτη έδειξε ότι η φυσιολογική πίεση, η απουσία διαβήτη και το μη κάπνισμα χαρίζουν έως 13 χρόνια ζωής χωρίς άνοια. Η έρευνα, σε 12.409 άτομα μέσης ηλικίας 56 ετών, διήρκεσε 26 χρόνια και δημοσιεύτηκε στο Neurology Open Access.
Διαστημόπλοιο στο Διάστημα
ΔΙΕΘΝΗ

Ιαπωνικό σκάφος προσέγγισε αστεροειδή στα 400 μέτρα

Το γιαπωνέζικο διαστημικό σκάφος Hayabusa2 πλησίασε μόλις 400 μέτρα από τον αστεροειδή Τοριφούνε, σημειώνοντας ρεκόρ στην ιστορία τέτοιων αποστολών και δοκιμάζοντας την ικανότητα εκτροπής αστεροειδών που ενδέχεται να απειλήσουν τη Γη.
Φρούτα και λαχανικά
ΔΙΕΘΝΗ

Παραδοσιακές διατροφές: Τα μυστικά τους για καλύτερη υγεία

Παραδοσιακές διατροφές που διαμορφώθηκαν ανά τον κόσμο ενδέχεται να προσφέρουν λύσεις για την υγεία, όμως απειλούνται από δυτικά πρότυπα. Ερευνητές ξεκινούν πρωτοβουλία για την καταγραφή τους πριν χαθούν οριστικά.
Καταγραφή σεισμού όργανο
ΔΙΕΘΝΗ

Ισχυρός σεισμός 6,2 Ρίχτερ συγκλόνισε την ανατολική Ινδονησία

Ισχυρός σεισμός 6,2 Ρίχτερ σημειώθηκε ανοιχτά της ανατολικής Ινδονησίας, σύμφωνα με το USGS. Μέχρι τώρα δεν έχουν αναφερθεί τραυματισμοί ή ζημιές, ενώ κάτοικοι ένιωσαν δονήσεις σε πολλές περιοχές.