ΓΔ: 2606.95 -0.31% Τζίρος: 194.18 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Μοριακή βιολογία εργαστήριο

Οι πρόγονοι του ανθρώπου εκτέθηκαν σε μόλυβδο πριν 2 εκατομμύρια χρόνια

Μελέτη αποκαλύπτει ότι οι πρόγονοι του ανθρώπου εκτέθηκαν σε μόλυβδο ήδη πριν από 2 εκατ. χρόνια, πολύ πριν την εξόρυξή του, πιθανώς επηρεάζοντας την εξέλιξη του εγκεφάλου και τη συμπεριφορά, σύμφωνα με απολιθωμένα δόντια από διάφορες ηπείρους.

Σύμφωνα με πρόσφατη διεθνή μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Science Advances», οι πρόγονοι του ανθρώπου εκτέθηκαν σε μόλυβδο έως και δύο εκατομμύρια χρόνια πριν την έναρξη της εξόρυξης του μετάλλου από τον σύγχρονο άνθρωπο. Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι το τοξικό μέταλλο ενδέχεται να έχει επηρεάσει την εξέλιξη του εγκεφάλου, τη συμπεριφορά και την ανάπτυξη της γλώσσας στους πρώιμους ανθρωπίδες.

Μέχρι πρόσφατα, η επιστημονική κοινότητα θεωρούσε πως η έκθεση σε μόλυβδο ήταν κυρίως αποτέλεσμα σύγχρονων ανθρώπινων δραστηριοτήτων, όπως η εξόρυξη, η χρήση βενζίνης με μόλυβδο και τα χρώματα. Ωστόσο, η ανάλυση 51 απολιθωμένων δοντιών από ανθρωπίδες σε Αφρική, Ασία, Ευρώπη και Ωκεανία, συμπεριλαμβανομένων ειδών όπως οι Νεάντερταλ και οι Homo sapiens, αποκάλυψε χημικές ενδείξεις έκθεσης σε μόλυβδο στο 73% των δειγμάτων.

Ιδιαίτερα αξιοσημείωτα είναι τα ευρήματα από τα απολιθώματα του γιγαντοπίθηκου G.blacki, που χρονολογούνται πριν από 1,8 εκατομμύρια χρόνια και εμφάνισαν συχνότερη οξεία έκθεση σε μόλυβδο. Οι ερευνητές εντόπισαν "ζώνες μολύβδου" στα δόντια, που σχηματίστηκαν κατά την παιδική ηλικία καθώς αναπτυσσόταν το σμάλτο και η οδοντίνη.

Τα στοιχεία δείχνουν επαναλαμβανόμενα επεισόδια πρόσληψης μολύβδου, πιθανόν λόγω της αναζήτησης νερού σε σπηλιές πλούσιες σε αυτό το μέταλλο. Όπως σημειώνει ο γενετιστής και καθηγητής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου UC San Diego, 'Αλισον Μουότρι, «μια πιθανότητα είναι ότι έψαχναν για σπηλιές με τρεχούμενο νερό μέσα. Οι σπηλιές περιέχουν μόλυβδο, επομένως ήταν όλες μολυσμένες».

Η ερευνητική ομάδα εξέτασε επίσης την επίδραση του μολύβδου σε δύο εκδοχές ενός βασικού αναπτυξιακού γονιδίου μέσω οργανοειδών ανθρώπινου εγκεφάλου. Διαπιστώθηκε πως η σύγχρονη παραλλαγή του γονιδίου προσφέρει μεγαλύτερη προστασία έναντι των νευρολογικών επιπτώσεων του μολύβδου, σε αντίθεση με την αρχαιότερη εκδοχή που βρέθηκε στους Νεάντερταλ και άλλους εξαφανισμένους ανθρωπίδες.

Πηγή φωτογραφίας: Kyle Dykes/UC San Diego Health Sciences

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γυμναστική και διατροφή
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

3 συνήθειες αυξάνουν κατά 13 χρόνια τη ζωή χωρίς άνοια, λέει μελέτη

Μελέτη έδειξε ότι η φυσιολογική πίεση, η απουσία διαβήτη και το μη κάπνισμα χαρίζουν έως 13 χρόνια ζωής χωρίς άνοια. Η έρευνα, σε 12.409 άτομα μέσης ηλικίας 56 ετών, διήρκεσε 26 χρόνια και δημοσιεύτηκε στο Neurology Open Access.
Διαστημόπλοιο στο Διάστημα
ΔΙΕΘΝΗ

Ιαπωνικό σκάφος προσέγγισε αστεροειδή στα 400 μέτρα

Το γιαπωνέζικο διαστημικό σκάφος Hayabusa2 πλησίασε μόλις 400 μέτρα από τον αστεροειδή Τοριφούνε, σημειώνοντας ρεκόρ στην ιστορία τέτοιων αποστολών και δοκιμάζοντας την ικανότητα εκτροπής αστεροειδών που ενδέχεται να απειλήσουν τη Γη.
Φρούτα και λαχανικά
ΔΙΕΘΝΗ

Παραδοσιακές διατροφές: Τα μυστικά τους για καλύτερη υγεία

Παραδοσιακές διατροφές που διαμορφώθηκαν ανά τον κόσμο ενδέχεται να προσφέρουν λύσεις για την υγεία, όμως απειλούνται από δυτικά πρότυπα. Ερευνητές ξεκινούν πρωτοβουλία για την καταγραφή τους πριν χαθούν οριστικά.
Καταγραφή σεισμού όργανο
ΔΙΕΘΝΗ

Ισχυρός σεισμός 6,2 Ρίχτερ συγκλόνισε την ανατολική Ινδονησία

Ισχυρός σεισμός 6,2 Ρίχτερ σημειώθηκε ανοιχτά της ανατολικής Ινδονησίας, σύμφωνα με το USGS. Μέχρι τώρα δεν έχουν αναφερθεί τραυματισμοί ή ζημιές, ενώ κάτοικοι ένιωσαν δονήσεις σε πολλές περιοχές.