ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φώτο: Shutterstock

«Σύνδρομο της Κίνας» στα είδη πολυτελείας, βυθίζονται οι μετοχές των οίκων

Οι προειδοποιήσεις της Gucci για κάμψη εσόδων το πρώτο τρίμηνο συμπαρέσυραν πτωτικά τις μετοχές των μεγάλων ομίλων πολυτελών αγαθών. Η κάμψη της αγοράς της Κίνας που ήταν ασφαλές καταφύγιο προκαλεί ανησυχία.

Μία εβδομάδα αναταράξεων για τις μετοχές των μεγάλων ομίλων της βιομηχανίας της μόδας ήταν η προηγούμενη, συνέπεια της ανακοίνωσης της ραγδαίας μείωσης πωλήσεων για τον ιστορικό ιταλικό οίκο μόδας Gucci, για το πρώτο τρίμηνο του έτους. Οι μετοχές του ομίλου πολυτελών αγαθών Kering, στον οποίο ανήκει ο γνωστός οίκος συνεισφέροντας πάνω από τα μισά του έσοδα, υποχώρησαν έως και 15%, στον απόηχο της απρόσμενης προειδοποίησης για κάμψη τζίρου σε ποσοστό 20% για την Gucci και 10% για τον όμιλο συνολικά το α' τρίμηνο του 2024, σε σύγκριση με το περσινό διάστημα, συμπαρασύροντας σε πτωτική τροχιά τις μετοχές κι άλλων εταιρειών στον χώρο των πολυτελών αγαθών.

Η πτώση των εσόδων για τον οίκο Gucci φαίνεται να αποδίδεται στην επιβράδυνση της κατανάλωσης πολυτελών ειδών στην αγορά της Κίνας, το τελευταίο ασφαλές καταφύγιο για τον κλάδο ειδών πολυτελείας την τρέχουσα συγκυρία, εξέλιξη που προκάλεσε νευρικότητα και ανησυχία για το μέλλον συνολικά του κλάδου, όπως φάνηκε και από την πορεία των μετοχών κι άλλων μεγάλων ονομάτων της μόδας. Ειδικότερα, κάμψη 3% κατέγραψαν οι μετοχές του ομίλου LVMH, της δεύτερης πολυτιμότερης ευρωπαϊκής εταιρείας κι ιδιοκτήτη μεταξύ άλλων των οίκων Louis Vuitton και Tiffany, ενώ αντίστοιχη πτώση σημειώθηκε και στην μετοχή του ελβετικού ομίλου Richemont, ιδιοκτήτη μεταξύ άλλων των οίκων Cartier, Chloe, και Van Cleef & Arpels. Μεγαλύτερη ήταν η κάμψη για τον βρετανικό οίκο Burberry, της τάξης του 6%, με δεδομένο  ότι η εταιρεία είχε ήδη προειδοποιήσει από τις αρχές του έτους για σημαντικά μειωμένη κερδοφορία.

Έχοντας ήδη ολοκληρώσει ένα έτος με σημαντικά χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης -κατά 8% συγκριτικά με το 2022, έναντι 20% την προηγούμενη τριετία- ο κλάδος πολυτελών αγαθών βάλλεται ήδη από τις αρχές του χρόνου από τον σημαντικό περιορισμό του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών διεθνώς, με λίγες ορατές αχτίδες αισιοδοξίας για φέτος. Ήδη, σχετικές αναλύσεις τοποθετούν τον πήχυ αρκετά χαμηλότερα για το 2024, με την Bain & Co. να προβλέπει ανάπτυξη κατά 4% έως 6%, ποσοστό που απλώς θα καλύψει την σημαντική αύξηση του λειτουργικού κόστους για τις ίδιες τις εταιρείες του κλάδου, εξαιτίας του πληθωρισμού.

Αυτό που καταγράφεται τώρα είναι η κατάσταση εντός της κινεζικής αγοράς, όπου ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος κινείται πτωτικά, εξαιτίας σειράς εξελίξεων που αφορούν μεταξύ άλλων στην εγχώρια αγορά ακινήτων, αλλά και την κατάσταση της οικονομίας που εδώ και καιρό βρίσκεται αντιμέτωπη με τον αποπληθωρισμό. Έτσι, η αναμενόμενη ανάκαμψη της ζήτησης για πολυτελή αγαθά στην αγορά της Κίνας, μετά τους περιορισμούς της πανδημίας, επί της ουσίας ουδέποτε πραγματοποιήθηκε. Περαιτέρω, στο παζλ της ευρύτερης εικόνας για τον κλάδο πολυτελών αγαθών, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η αμερικανική αγορά, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με τα δικά της σημαντικά προβλήματα που επηρεάζουν επίσης την κατανάλωση εδώ και καιρό.

Οι αναλυτές αναφέρουν χαρακτηριστικά την κατάρρευση της Silicon Valley Bank, την περικοπή θέσεων εργασίας στον κλάδο της τεχνολογίας αλλά και τα αυξανόμενα επιτόκια που φρενάρουν τις καταναλωτικές δαπάνες. Το 2024 είναι παράλληλα έτος εκλογών για τις Ηνωμένες Πολιτείες, παράγοντας που προσθέτει στην αβεβαιότητα, ενώ και η διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι φαίνεται να επιβαρύνει το ήδη περίπλοκο περιβάλλον για τον τουρισμό υψηλών εισοδημάτων.

Επιστρέφοντας πάντως στον ιταλικό οίκο Gucci, η ανάληψη των καθηκόντων του καλλιτεχνικού διευθυντή από ένα νέο πρόσωπο, τον Sabato De Sarno, εκτιμάται ότι θα σημάνει την σταδιακή ανάκαμψη και των εσόδων του οίκου φέτος, με εκπροσώπους του ομίλου Kering να σημειώνουν ότι η πρώτη του συλλογή βρίσκεται στα καταστήματα μόλις από τον Φεβρουάριο. Πρόκειται για στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί καθώς, εκτός όλων των άλλων, το ζήτημα των αδιάθετων εμπορευμάτων έχει αναδειχθεί σε κεντρικό πρόβλημα πλέον και για τις εταιρείες πολυτελών αγαθών.

Πρόσφατη ανάλυση του Business of Fashion επισημαίνει τον διπλασιαμό της αξίας των αδιάθετων ειδών των δύο μεγαλύτερων ομίλων πολυτελών ειδών την τελευταία δεκαετία, σε 4,7 δισ ευρώ. Πιο συγκεκριμένα, ο όμιλος LVMH ανακοίνωσε αδιάθετα αγαθά αξίας 3,2 δισ ευρώ το 2023, ή ποσοστό 4% των εσόδων του, ενώ η Kering ανέφερε 1,5 δισ ευρώ ααδιάθετα εμπορεύματα, ή ποσοστό 8% των εσόδων της. Είναι προφανές ότι απαιτείται η εκ νέου προσαρμογή της δυναμικής προσφοράς και ζήτησης και για τις εταιρείες πολυτελών αγαθών, σε μία εποχή αυξημένης διεθνούς πολυπλοκότητας και γεωπολιτικών προκλήσεων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Πώς η «δημοκρατία του TikTok» χτυπάει τους οίκους των πολυτελών ειδών

Απογοητευτικά οικονομικά αποτελέσματα για τους κολοσσούς των ειδών πολυτελείας, την ώρα που βίντεο σε κοινωνικά δίκτυα αποκαλύπτουν ότι ακόμη και πανάκριβες τσάντες κατασκευάζονται πρόχειρα και με ευτελή υλικά.
ΔΙΕΘΝΗ

Έσπασε το 2023 η φούσκα στην παγκόσμια αγορά πολυτελών αγαθών

Οι ρυθμοί ανάπτυξης της αγοράς πολυτελών αγαθών «προσγειώθηκαν» σε μονοψήφιο ποσοστό, μετά από τριετές ράλι ετήσιας αύξησης περί το 20%. Ακόμη χαμηλότερα εκτιμάται το ποσοστό ανάπτυξης για φέτος.
ΔΙΕΘΝΗ

«Τρέχουν» για νέο ρεκόρ οι πωλήσεις πολυτελών αγαθών το 2023

Οι μεγάλοι όμιλοι παρουσιάζουν αξιοζήλευτες επιδόσεις εστιάζοντας στους ευκατάστατους πελάτες κι ανεβάζοντας τις τιμές των ειδών τους. Προβληματίζει ο πληθωρισμός καθώς περιορίζει την αγοραστική δύναμη των μεσαίων στρωμάτων.
ΔΙΕΘΝΗ

Σπάνε ρεκόρ οι εταιρείες πολυτελών ειδών παρά την οικονομική επιβράδυνση

Η ζήτηση για πολυτελή αγαθά παραμένει ισχυρή, ανακάμπτοντας σημαντικά και στην Ευρώπη, ενώ για μεγάλο μέρος της βιομηχανίας της μόδας η αύξηση του κόστους διαβίωσης συνεπάγεται μείωση των περιθωρίων κέρδους τους.