Οι τουριστικές ροές που καταγράφηκαν μέσα στο καλοκαίρι του 2023, ειδικά στην Ευρώπη, φαίνεται ότι τροφοδότησαν την αύξηση των πωλήσεων για τα πολυτελή αγαθά συνολικά το τρέχον έτος, καθώς το τέταρτο τρίμηνο αναμένεται να κλείσει με οριακή μεταβολή συγκριτικά με πέρσι, σε μία ένδειξη της επίδρασης του πληθωρισμού αλλά και της ανάφλεξης στην Μέση Ανατολή και σε αυτό το συνήθως ανθεκτικό κομμάτι της βιομηχανίας της μόδας.
Πρόσφατη έρευνα της εταιρείας Bain & Co., σε συνεργασία με την ιταλική ομοσπονδία Altagamma, τοποθετεί την αξία της διεθνούς αγοράς πολυτελών αγαθών σε 1,6 τρισ δολάρια φέτος, ποσό αυξημένο κατά 8%-10% συγκριτικά με το 2022. Αν και η ανάπτυξη του τζίρου της συγκεκριμένης κατηγορίας αγαθών ακούγεται εντυπωσιακή, οι αναλυτές κρούουν τον κώδωνα κινδύνου για τα περιθώρια κερδοφορίας των εταιρειών του κλάδου, καθώς αυτά ψαλιδίζονται τόσο φέτος, όσο όμως και μέσα στο 2024.
Επιπλέον, η ίδια μελέτη εκτιμά ότι το τέταρτο τρίμηνο του έτους οι πωλήσεις πολυτελών αγαθών θα παραμείνουν αμετάβλητες συγκριτικά με πέρσι, σε συνέχεια του τρίτου τριμήνου που καταγράφηκε κάμψη 3%, έναντι του 2022. Η ανάφλεξη στο Ισραήλ, σε συνδυασμό με τον πόλεμο που εξακολουθεί να μαίνεται στην Ουκρανία, αλλά και η άνοδος του κόστους διαβίωσης διεθνώς, αναφέρονται ως οι βασικές παράμετροι που ανάγκασαν ακόμη και τους πιο ευκατάστατους καταναλωτές να μετριάσουν τις αγορές τους, κατά το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, προϊδεάζοντας και για πιο μετριοπαθή ανάπτυξη το 2024.
Πιο συγκεκριμένα, για το επόμενο έτος οι αναλυτές της Bain προβλέπουν αύξηση στις πωλήσεις πολυτελών αγαθών μεταξύ 1% και 4% συγκριτικά με το 2023, με το πιο αισιόδοξο σενάριο να αγγίζει το 7%, υπό την προϋπόθεση της επανάκαμψης των τουριστικών ροών από το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Ρόλο-κλειδί σε αυτό το σενάριο μπορούν να διαδραματίσουν οι Κινέζοι τουρίστες, εάν επιστρέψουν μαζικά στην Ευρώπη μέσα στο 2024, καθώς εκτιμάται ότι οι φετινές δαπάνες τους ανήλθαν μόλις στο 40% των αντίστοιχων δαπανών του 2019.
Σε ό,τι αφορά την Ευρώπη, η αγορά πολυτελών αγαθών αναμένεται να αγγίξει σε αξία τα 111 δισ δολάρια φέτος, με θετική ποσοστιαία μεταβολή της τάξης του 7% συγκριτικά με το 2022, χάριν στην επιστροφή των τουριστών μέσα στο καλοκαίρι, και τις συνακόλουθες δαπάνες οι οποίες κάλυψαν την μείωση των αγορών των ίδιων των Ευρωπαίων. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού ωστόσο, οι πωλήσεις πολυτελών αγαθών δεν αναπτύσσονται με ανάλογους ρυθμούς, στην σκιά του πληθωρισμού, των υψηλών προσωπικών οφειλών των Αμερικανών καταναλωτών -πάνω από 1 τρισ δολάρια είναι οι οφειλές σε πιστωτικές κάρτες- αλλά και την μείωση των αποταμιεύσεων μετά την πανδημία, με αποτέλεσμα η αξία της συγκεκριμένης αγοράς να εκτιμάται ότι θα φθάσει τα 110 δισ δολάρια φέτος, από 88 δισ το 2019.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η επίδραση του πληθωρισμού διεθνώς φαίνεται και στα αποτελέσματα μερικών από τους μεγαλύτερους ομίλους μόδας και πολυτελών αγαθών. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της βρετανικής φίρμας Burberry, η οποία ανακοίνωσε ότι δεν θα καταφέρει να επιτύχει τον στόχο της διψήφιας ανάπτυξης μέσα στο 2024, εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης. Έτσι, η εταιρεία αναπροσάρμοσε την εκτίμηση της για την κερδοφορία της, καθώς περιοχές στην Ασία αλλά και η αμερικανική αγορά κατέγραψαν μείωση πωλήσεων έως και 10% το δεύτερο τρίμηνο. Αντίστοιχη κάμψη πωλήσεων παρουσίασε και ο κολοσσός του ηλεκτρονικού εμπορίου ειδών μόδας και πολυτελών αγαθών Yoox Net-a-Porter, με τον τζίρο του να μειώνεται και 10% στο εξάμηνο που ολοκληρώθηκε στο τέλος του Σεπτεμβρίου. Η εξέλιξη αυτή θέτει επίσης ένα ερωτηματικό στο κατά πόσο θα ολοκληρωθεί και η εξαγορά του 47,5% του YNAP από την έτερη πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου Farfetch.
Παρότι η σχετική συμφωνία πήρε τελικώς το πράσινο φως από τις ευρωπαϊκές αρχές ανταγωνισμού μέσα στον Οκτώβριο, η Farfetch φέρεται τώρα να εξετάζει την έξοδό της από την χρηματιστηριακή αγορά της Νέας Υόρκης, με δεδομένο ότι η μετοχή της έχει χάσει το 83% της αξίας της μέσα σε ένα έτος και συνολικά το 92% από την δημόσια εγγραφή της. Η δε κεφαλαιοποίησή της έχει υποχωρήσει σε 740 εκατ δολάρια φέτος, από 26 δισ δολάρια το καλοκαίρι του 2022 οπότε κι ανακοινώθηκε η πρόθεση εξαγοράς του ΥΝΑΡ. Σημειώνεται ότι η Farfetch ανακοίνωσε μείωση πωλήσεων κατά 1,3% το δεύτερο τρίμηνο του 2023, σε συνέχεια ενός έτους “τέλειας καταιγίδας”, που προκλήθηκε από την παύση των εμπορικών δραστηριοτήτων στην ρωσική αγορά, τους περιορισμούς της πανδημίας στην Κίνα αλλά και την επιβράδυνση των δαπανών στισ ΗΠΑ. Ανακοίνωσε δε την αναβολή ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων τρίτου τριμήνου, με τους αναλυτές να εικάζουν ότι η ιδιωτικοποίηση της πλατφόρμας ενδεχομένως είναι προ των πυλών.
Αξίζει να σημειωθεί τέλος ότι, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας EDITED, οι μέσες τιμές των πολυτελών αγαθών έχουν αυξηθεί κατά 29% σε σχέση με το 2019, εξέλιξη που, σύμφωνα με τους αναλυτές, δεν δικαιολογείται από την αύξηση του κόστους παραγωγής ή του πληθωρισμού -όπως διατείνονται οι ίδιες οι εταιρείες- αλλά από στρατηγική απόφαση των εταιρειών να απευθυνθούν στο 1% του πληθυσμού που μπορεί να δαπανήσει τα ποσά αυτά αδιαμαρτύρητα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του γαλλικού οίκου Chanel. Οι τιμές για τις εμβληματικές τσάντες του οίκου έχουν υπερδιπλασιαστεί από το 2016, με την μέση τιμή να εκτοξεύεται φέτος σε 10.200 δολάρια, από 1.650 δολάρια το 2008. Σύμφωνα με τους αναλυτές, εάν οι τιμές ακολουθούσαν την καμπή του πληθωρισμού, η αντίστοιχη τιμή θα έπρεπε να είναι 2.359 δολάρια. Η εξήγηση είναι ωστόσο απλούστερη, καθώς το 5% των αγοραστών πολυτελών αγαθών συνεισφέρει το 40% των πωλήσεων των εταιρειών που τα παράγουν…