Παρακολουθώντας τις προεκλογικές τηλεμαχίες είναι εύκολο να διαπιστώσει κανείς πόση άγνοια υπάρχει στα κομματικά επιτελεία περί της φορολογίας και της αγοράς γενικότερα. Ακούμε για πολλές μεγάλες εταιρείες που παρουσιάζουν υπερκέρδη και θα πρέπει ετσιθελικά να φορολογηθούν. Όταν όμως φτάνει η συζήτηση στο δια ταύτα και πέφτει στο τραπέζι η ερώτηση «ποιες είναι αυτές οι εταιρείες και ποσά είναι αυτά τα κέρδη;», οι απαντήσεις εκτός από διασκεδαστικές είναι και ποικιλόμορφες.
Αυτές τις ημέρες ακούσαμε από υποψήφια σε τηλεοπτικό πάνελ ότι πρέπει να φορολογηθούν τα μερίσματα οπωσδήποτε, αφού για να πάρει κάποιος 150.000 ευρώ μέρισμα έχει μετοχές αξίας 1,5 εκατομμυρίου ευρώ -εδώ θα κόλλαγε το σουρεαλιστικό ποίημα του Δημήτρη Κουτσούμπα… Ακούμε για φορολόγηση των υπερκερδών των εταιρειών ενέργειας, η οποία δεν έγινε και δεν έχει εισπραχθεί ούτε ένα ευρώ. Μικρής σημασίας λεπτομέρεια το γεγονός ότι δεν έχουν υποβληθεί ακόμα οι δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος (ναι τώρα είναι, όχι στο τέλος του χρόνου…).
Ακούμε για την αύξηση στον φόρο μερισμάτων και τη μείωση των έμμεσων φόρων. Το παράδοξο εδώ είναι ότι οι προτάσεις παρατίθενται λες και είναι άσχετοι οι άμεσοι από τους έμμεσους φόρους. Η αλήθεια είναι ότι δεν είναι. Η επιβολή των άμεσων φόρων επηρεάζει την είσπραξη των έμμεσων φόρων. Και αυτό γιατί οι έμμεσοι φόροι εισπράττονται, ως επί το πλείστον, από την κατανάλωση. Κατανάλωση η οποία καθορίζεται από τα διαθέσιμα εισοδήματα των φορολογουμένων. Έχουμε ήδη αρχίσει να αντιλαμβανόμαστε τον φαύλο κύκλο εδώ.
Η ιστορία έχει δείξει ότι ο υψηλός συντελεστής φόρου μερισμάτων οδηγεί και στη φοροδιαφυγή αλλά και στη μείωση της κατανάλωσης. Για παράδειγμα, το 2009 που είχαμε 40% (!) φόρο στα μερίσματα είχε παρατηρηθεί ότι πολλές προσωπικές καταναλωτικές δαπάνες των επιχειρηματιών «περνούσαν» μέσα από τις εταιρείες, αφού ο συλλογισμός ήταν ο εξής: «Γιατί να πάρω μέρισμα και να πληρώσω τα μισά σε φόρο; Θα κόψω τιμολόγια στην εταιρεία και αν τα βρουν τα βρήκανε (σ.σ. ο έλεγχος)». Ποιος κερδίζει, λοιπόν; Κανείς.
Είναι επιτακτική η ανάγκη τα κόμματα που διεκδικούν την εξουσία και κατ’ επέκταση οι υποψήφιοι τους να κατανοήσουν την πραγματικότητα πριν την ανακοίνωση διαφόρων φορολογικών πολιτικών. Και αυτό γιατί το αποτέλεσμα των εκλογών της 21ης Μαΐου δεν ήταν (μόνο) νίκη της ΝΔ και ήττα του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ. Ήταν απαίτηση για συγκεκριμένα προγράμματα και συγκεκριμένες πολιτικές και όχι για λαϊκισμό και γλώσσα της δεκαετίας του ’80.
*Ο Νίκος Φραγκιαδάκης είναι Λογιστής – Φοροτεχνικός, CEO της NAF Accounting.tax.consulting