Διατηρεί τη σύσταση «overweight» τόσο για τη μετοχή της HelleniQ Energy όσο και γι’ αυτήν την Motor Oil, η Pantelakis Sec., σε έκθεσή της, στην οποία, όμως, προχωρά σε υποβάθμιση των τιμών – στόχων, που για την HelleniQ Energy να είναι στα 8,4 ευρώ και για τη Motor Oil στα 25 ευρώ, δηλαδή και οι δύο μετοχές έχουν περιθώριο ανόδου 20% από τα τρέχοντα επίπεδα.
Σημειώνει ακόμη ότι επερχόμενοι καταλύτες ειδικά για την HelleniQ Energyh είναι μια πιθανή δεύτερη τοποθέτηση από βασικούς μετόχους, η έξοδος ή η πλήρης εξαγορά της Elpedison και η πιθανή πώληση της ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση η αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου επιβραδύνεται απότομα, κυρίως λόγω της οικονομικής ύφεσης της Κίνας, με αποτέλεσμα την ασθενέστερη αύξηση από το δ’ τρίμηνο του 2022. Παρόλο που τα πρόσφατα ανακοινωθέντα κίνητρα θα βοηθήσουν, η ζήτηση ντίζελ και βενζίνης αντιμετωπίζει αντίθετους ανέμους από την άνοδο των ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) και των φορτηγών LNG. Επιπλέον, η ζήτηση πετρελαίου σε ολόκληρο τον ΟΟΣΑ παραμένει υποτονική, με την ευρωπαϊκή κατανάλωση να εξακολουθεί να υπολείπεται κατά 7% από τα προ της πανδημίας επίπεδα, αντανακλώντας την αδύναμη βιομηχανική δραστηριότητα.
Μακροπρόθεσμα, τα περιθώρια διύλισης αναμένεται να μειωθούν λόγω της πτώσης της ζήτησης πετρελαίου κίνησης και βενζίνης στη Δυτική Ευρώπη, που προκαλείται από την υιοθέτηση EVs και την αύξηση των επιβαρύνσεων για τις εκπομπές ρύπων. Επιπλέον, οι αυξημένες εξαγωγές προϊόντων πετρελαίου από την Κίνα και τα έργα μεγάλης κλίμακας, όπως το νέο διυλιστήριο Dangote της Νιγηρίας, ενδέχεται να ασκήσουν περαιτέρω πίεση στα περιθώρια των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων.
Πριν από την πανδημία (μέσος όρος 2015-19), τα περιθώρια κέρδους των HelleniQ Energy – Motor Oil ανέρχονταν σε 10,4 δολάρια/βαρέλι και 8,4 δολάρια/βαρέλι, αντίστοιχα. Η πανδημία προκάλεσε απότομη κατάρρευση, αλλά στη συνέχεια τα περιθώρια εκτοξεύτηκαν σε πρωτοφανή επίπεδα το 2022/23 μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ωστόσο, οι «χρυσές μέρες» έχουν περάσει, καθώς τα περιθώρια θα πρέπει να ομαλοποιηθούν και πάλι προς τα επίπεδα του μέσου κύκλου. Μέχρι το 2025, το περιθώριο της HelleniQ Energy αναμένεται να σταθεροποιηθεί στα 10,6 δολάρια/βαρέλι, με το περιθώριο της Motor Oil να φτάνει τα 11,2 δολάρια/βαρέλι, υποστηριζόμενο από τον αναμορφωτή νάφθας που τέθηκε σε λειτουργία στα τέλη του 2022 (προσθέτοντας 1,5 δολάρια/βαρέλι στο περιθώριο).
Οι εκτιμήσεις για τα EBITDA 2024/25 υποβαθμίστηκαν κατά 5%/13% για τη Motor Oil και κατά 4%/22% για την HelleniQ Energy. Ο αναπτυσσόμενος τομέας των ΑΠΕ λειτουργεί ως «ουρά», αντισταθμίζοντας εν μέρει την πτώση στη διύλιση, και προβλέπεται να συνεισφέρει 20%/13% το 2026 στα EBITDA και των δύο εταιρειών.