Από την 1η Νοεμβρίου έρχονται τα ηλεκτρονικά βιβλία για χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους και επιχειρήσεις, οι οποίοι θα πρέπει να διαβιβάζουν υποχρεωτικά στην πλατφόρμα myDATA όλα τα στοιχεία των τιμολογίων που εκδίδουν. Παράλληλα, όλες οι επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να διασυνδέσουν τους φορολογικούς μηχανισμούς με την εφορία.
Η ΑΑΔΕ έχει ήδη στείλει επιστολή στους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο έως 50.000 ευρώ για τις προθεσμίες εφαρμογής του νέου συστήματος ηλεκτρονικής καταγραφής τιμολογίων, ενημερώνοντας ότι μπορούν να εκδίδουν ψηφιακά τα παραστατικά τους μέσα από την εφαρμογή, όπου ήδη έχουν εγγραφεί περίπου 10.000 και ο αριθμός αυξάνεται καθημερινά.
Λίγες ημέρες πριν την υποχρεωτική διαβίβαση των τιμολογίων τους στην ΑΑΔΕ, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:
- Τα παραστατικά εσόδων που έχουν εκδώσει ή θα εκδώσουν οι επιχειρήσεις μέχρι την ημερομηνία έναρξης υποχρεωτικής διαβίβασης, πρέπει να διαβιβαστούν στην πλατφόρμα του myDATA το αργότερο έως την 31.03.2022. Σημειώνεται ότι ειδικά για το 2021 η υποχρέωση διαβίβασης αφορά μόνο τα παραστατικά εσόδων και όχι τους λογιστικούς χαρακτηρισμούς εξόδων.
- Ειδικά για το 2021 σε περίπτωση μη διαβίβασης των σχετικών στοιχείων δεν επιβάλλονται διοικητικά πρόστιμα και κυρώσεις. Το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται έως το τέλος του έτους να καταθέσει στη Βουλή νομοθετική διάταξη που θα ορίζει τα πρόστιμα για τους παραβάτες.
- Για τη διαβίβαση των παραστατικών μπορεί να γίνει δωρεάν χρήση ειδικής φόρμας καταχώρησης της εφαρμογής των ηλεκτρονικών βιβλίων, που είναι προσβάσιμη μέσω του διαδικτυακού τόπου της Α.Α.Δ.Ε., για τους υπόχρεους που τα ετήσια ακαθάριστα έσοδά τους δεν υπερβαίνουν το ύψος των 50.000 ευρώ ή εκδίδουν έως και πενήντα τιμολόγια πώλησης ετησίως.
- Όσοι έχουν ετήσια ακαθάριστα έσοδά άνω των 50.000 ευρώ και εκδίδουν άνω των 50 τιμολογίων παροχής υπηρεσιών ετησίως οφείλουν να διαβιβάζουν στην ΑΑΔΕ τα εκδιδόμενα παραστατικά μέσω των ειδικών εφαρμογών που διατίθενται στο εμπόριο ή χρησιμοποιούν τα λογιστικά γραφεία.
- Οι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις μπορούν μέσω της εφαρμογής “timologio” να διαμορφώσουν το προφίλ τους, να συνθέσουν το πελατολόγιό τους, να οργανώσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που τιμολογούν και να εκδώσουν και να αποθηκεύσουν σε μορφή αρχείου pdf τα κάθε είδους παραστατικά της (τιμολόγια, αποδείξεις κλπ). Με την έκδοση των παραστατικών μέσα από το «timologio», η εφαρμογή αποστέλλει ταυτόχρονα και αυτόματα τη σύνοψη κάθε συναλλαγής στο myDATA (έσοδα) του επαγγελματία και στο myDATA της επιχείρησης – πελάτη (έξοδα).
- Αποκλειστικά υπεύθυνος για την αλήθεια και την ακρίβεια των εκδιδόμενων παραστατικών παραμένει ο χρήστης της εφαρμογής. Η εφαρμογή timologio δεν αποστέλλει τα εκδιδόμενα παραστατικά στον λήπτη τους καθώς την ευθύνη για την αποστολή τους φέρει ο χρήστης της εφαρμογής.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση το χρονοδιάγραμμα της ΑΑΔΕ από 1.10.2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους, που εκδίδουν από την ημερομηνία αυτή και μετά οι επιχειρήσεις με διπλογραφικά βιβλία και τζίρο άνω των 50.000 ευρώ, καθώς και οι επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία και τζίρο άνω των 100.000 ευρώ, ενώ από την 1.11.2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις.
Πάντως οι λογιστές κάνουν λόγο για πλήθος προβλημάτων στα ηλεκτρονικά βιβλία, τα οποία αν και έχουν επισημανθεί στην ΑΑΔΕ παραμένουν άλυτα, ενώ σημειώνουν ότι η ηλεκτρονική εφαρμογή timologio βρίσκεται συχνά εκτός λειτουργίας.
Υπενθυμίζεται ότι για τις επιχειρήσεις που εφαρμόζουν τα ηλεκτρονικά βιβλία MyDATA:
- μειώνεται στα 3 έτη από 5 για τον εκδότη του τιμολογίου και στα 4 για τον λήπτη ο χρόνος παραγραφής του δικαιώματος της φορολογικής διοίκησης να εκδώσει πράξη προσδιορισμού φόρου.
- περιορίζεται σε 45 ημέρες από 90 το χρονικό διάστημα που η φορολογική διοίκηση εξετάζει τα αιτήματα επιστροφής φόρου με βάση τα ηλεκτρονικά τιμολόγια
- προσαυξάνεται κατά 100% απόσβεση της αρχικής δαπάνης για τεχνικό εξοπλισμό και λογισμικό που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, κατά το έτος πραγματοποίησής της, ως αντιστάθμισμα του κόστους χρήσης της ηλεκτρονικής τιμολόγησης
- παρέχεται υπερέκπτωση κατά 100% της αξίας των δαπανών για τη λήψη υπηρεσιών παρόχου.
Σχετικά με την διασύνδεση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών με την ΑΑΔΕ θα πρέπει σταδιακά μέχρι τον Νοέμβριο του 2021, οι επιχειρήσεις να αναβαθμίσουν τους φορολογικούς μηχανισμούς τους, ώστε να παράγουν αποδείξεις με ενσωματωμένο το QR Code ταυτοποίησης του φορολογικού μηχανισμού και της απόδειξης, να διασυνδεθούν, ώστε να διαβιβάζουν τις συναλλαγές τους ανά συναλλαγή σε πραγματικό χρόνο στην πλατφόρμα myDATA και να αποσύρουν παλαιούς φορολογικούς μηχανισμούς που δεν έχουν τη δυνατότητα διασύνδεσης, τακτοποιώντας την εικόνα τους στο Φορολογικό Μητρώο.
Σημειώνεται ότι από 1.9.2021 διασυνδέουν τους φορολογικούς μηχανισμούς οι επιχειρήσεις που βάσει ΚΑΔ, δεν επλήγησαν από την πανδημία και το 2019 είχαν τζίρο πάνω από 100.000 ευρώ, από 1.10.2021 οι επιχειρήσεις που βάσει ΚΑΔ δεν επλήγησαν από την πανδημία και το 2019 είχαν τζίρο μέχρι 100.000 ευρώ ενώ από 1.11.2021 διασυνδέουν τους φορολογικούς μηχανισμούς τους οι υπόλοιπες επιχειρήσεις.