Στην τελική ευθεία βρίσκεται η είσοδος της Starlink του Έλον Μασκ στην Ελλάδα, που θα φέρει νέες υπερυψηλές ταχύτητες μέσω δορυφορικής σύνδεσης και αναμένεται να βάλει δύσκολα στους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους.
Η υπηρεσία αναμένεται να λειτουργήσει από τα μέσα του 2022 στη χώρα μας, ωστόσο πηγές από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναφέρουν πως βάσει της σχετικής εισήγησης που είχε καταθέσει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) έχει ήδη υπογραφεί η ΚΥΑ που θα δημιουργήσει το ρυθμιστικό πλαίσιο για τις κεραίες που θα χρησιμοποιεί η εταιρεία στη χώρα μας. Η ΚΥΑ, που τις επόμενες ημέρες αναμένεται να δημοσιευτεί και στο ΦΕΚ, ήταν απαραίτητη καθώς τα δορυφορικά πιάτα που χρησιμοποιεί η Starlink εκτός από δέκτες σήματος είναι και πομποί.
Οι μικροδορυφόροι θα συμβάλουν σημαντικά στην αλλαγή του τοπίου στις τηλεπικοινωνίες, όπως υπογράμμισε σε συνέντευξή του στο Business Daily ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης. «Συνδυαστικά με τους μικροδορυφόρους, οι οποίοι θα ανταγωνιστούν σε ευρεία κλίμακα την παροχή ίντερνετ στη σταθερή τηλεφωνία, θα διαμορφωθεί ένα νέο τοπίο στις τηλεπικοινωνίες», τόνισε. «Στους μικροδορυφόρους δραστηριοποιούνται εταιρείες όπως η Starlink του Έλον Μασκ, παρέχοντας δορυφορικό ίντερνετ, που είναι εναλλακτικός τρόπος σύνδεσης στο διαδίκτυο. Από τη μεριά μας, και με εισήγηση της ΕΕΤΤ, προχώρησε η ΚΥΑ για τη διαδικασία αδειοδότησης πρότυπων κεραιών, ούτως ώστε οι ανάλογες εταιρείες να μπορούν να ξεκινήσουν άμεσα να παρέχουν τις υπηρεσίες τους στην Ελλάδα».
Στα τέλη Νοεμβρίου με αρχές Δεκεμβρίου του 2021, αναμένεται να ξεκινήσει από την Starlink και η αποστολή του εξοπλισμού σε όσους έχουν πραγματοποιήσει προπαραγγελία, ώστε να ξεκινήσουν και οι δοκιμές στις συνδέσεις. Από τον Φεβρουάριο η εταιρεία δεχόταν αιτήσεις στη σελίδα της. Πάντως ακόμα παραμένουν ανοιχτά ζητήματα, όπως το καθεστώς με το οποίο θα προσφέρεται η υπηρεσία στον χρήστη.
Η Starlink στην αρχή θα χρησιμοποιεί επίγειους δορυφορικούς σταθμούς που διαθέτει σε γειτονικές μας χώρες για να παρέχει τις υπηρεσίες της, ενώ στα άμεσα σχέδιά της είναι και η κατασκευή ενός επίγειου σταθμού και στην Ελλάδα. Η Starlink έχει δημιουργήσει ήδη στη χώρα μας θυγατρική εταιρεία με το όνομα STARLINK GREECE,με διαχειριστή τον Σάμιουλ Τσάντγουικ Γκιμπς. Το αρχικό κεφάλαιο της εταιρείας είναι ύψους 1.000 ευρώ, τα οποία προέρχονται από την STARLINK HOLDINGS NETHERLANDS B.V..
Υψηλό κόστος για υψηλές ταχύτητες
Το κόστος για τους χρήστες ωστόσο αναμένεται να είναι υψηλό. Ο εξοπλισμός που απαιτούν οι συνδέσεις με τους δορυφόρους χαμηλής τροχιάς (Low Earth Orbit-LEO) της Starlink απαιτεί δαπάνη από τον συνδρομητή 499 ευρώ, με τα έξοδα αποστολής να φτάνουν τα 61 ευρώ. Η μηνιαία συνδρομή είναι στα 99 ευρώ. Αυτά τα κόστη φαίνονται υψηλά για τον μέσο χρήστη μιας αστικής περιοχής, όχι όμως και για έναν επαγγελματία που μπορεί να χρειάζεται γρήγορη σύνδεση σε μια απομακρυσμένη περιοχή (π.χ.: έναν ψηφιακό νομάδα). Σημειώνεται ότι οι παραγγελίες, ικανοποιούνται με σειρά προτεραιότητας, ενώ αν για οποιονδήποτε λόγο δεν προχωρήσει η παραγγελία, το ποσό επιστρέφεται πλήρως.
Ο πρόεδρος της SpaceX,, Γκουίν Σότγουελ είχε αναφέρει νωρίτερα φέτος, πως ο εξοπλισμός αναμένεται να γίνει πολύ φθηνότερος μετά το τέλος του 2021 αν και τα προβλήματα που καταγράφονται στην παγκόσμια αγορά ημιαγωγών μπορεί να καθυστερήσουν την υλοποίηση αυτής της εκτίμησης.
Οι ταχύτητες που θα πετυχαίνει ο χρήστης των υπηρεσιών της Starlink θα φτάνουν μέχρι και τα 150 Mbps, δηλαδή περίπου όσο δίνουν οι γρήγορες συνδέσεις οπτικής ίνας με τα σημερινά δεδομένα της ελληνικής αγοράς (100 - 200 Mbps). Ωστόσο οι μεταβλητές που απαιτούνται για τη διαμόρφωση υψηλής ταχύτητας (καλές καιρικές συνθήκες, σταθερότητα δορυφορικού σήματος) ενδέχεται να προβληματίσουν τους χρήστες. Σύμφωνα με την εταιρεία, οι ταχύτητες σύνδεσης θα φτάσουν ακόμα και τα 300 Mbps, ενώ υπόσχονται ακόμα χαμηλότερο latency από τα 31ms που ισχύουν σήμερα.
Ωστόσο η Starlink δείχνει πως μπορεί να αποτελέσει μια πολύ καλή εναλλακτική που προσφέρει υπερυψηλές ταχύτητες σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, εκεί που ακόμα οι ταχύτητες σύνδεσης στο διαδίκτυο (αν υπάρχουν) είναι εξαιρετικά χαμηλές. Όπως είχε αναφέρει και ο ίδιος ο Έλον Μάσκ, η Starlink στοχεύει ουσιαστικά στις «λευκές» περιοχές, εκείνες δηλαδή που μένουν εκτός της κάλυψης των δικτύων σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, δηλαδή ένα ποσοστό 3-5% της επιφάνειας του πλανήτη.
Επίσης, όπως αναφέρει άνθρωπος της αγοράς με τεχνικές γνώσεις, μέσω της δορυφορικής σύνδεσης θα μπορούν να εξυπηρετηθούν περισσότερα από ένα νοικοκυριά και θα μπορούν να μοιραστούν το κόστος και να γίνει πιο προσιτό. Ο Έλον Μασκ είχε αναφέρει επίσης το καλοκαίρι, ότι το Starlink θα είναι σε θέση να έχει και mobile χαρακτήρα, καθώς ο εξοπλισμός θα μπορούσε να τοποθετηθεί επίσης σε τροχοκινούμενα και φορτηγά.
Η υπηρεσία της Starlink είναι ήδη διαθέσιμη σε Αυστρία, Βέλγιο, Γερμανία, Βρετανία, Ολλανδία, Γαλλία, ενώ στην Ιταλία το beta πρόγραμμα της εταιρείας που ξεκίνησε πριν από ένα χρόνο αριθμεί μέχρι σήμερα περί τους 10.000 χρήστες.
Η μάχη των εταιρειών στο διάστημα
Η Starlink ξεκίνησε το περασμένο φθινόπωρο να λειτουργεί δοκιμαστικά στις βόρειες πολιτείες των ΗΠΑ και τον Καναδά ενώ έχει ήδη επεκταθεί σε 12 χώρες με τους χρήστες της τον Ιούλιο του 2021 να φτάνουν τους 90.000. Η εταιρεία έχει εκτοξεύσει περισσότερους από 1.500 δορυφόρους και σκοπεύει να τους αυξήσει μέχρι και 30.000 όπως είχε αναφέρει το καλοκαίρι ο Έλον Μασκ στο συνέδριο Mobile World Congress.
Οι συστοιχίες δορυφόρων επιτρέπουν την ανταλλαγή δεδομένων πιο γρήγορα από τους δορυφόρους που βρίσκονται μακρύτερα σε τροχιά από τη Γη, γι' αυτό και η Starlink υπόσχεται σταθερή σύνδεση με υψηλές ταχύτητες αλλά και εξαιρετικά χαμηλό χρόνο απόκρισης Μια επένδυση με υψηλό κόστος καθώς σύμφωνα με τον Έλον Μάσκ το ύψος της φτάνει τα 10 δισ. δολάρια προτού καταφέρει να εξασφαλίσει θετικές ροές εσόδων, ενώ μακροπρόθεσμα μπορεί να χρειαστεί μέχρι και 30 δισ. δολάρια για να διατηρήσει την ανταγωνιστική της θέση.
Αντίστοιχο σύστημα δορυφορικής πρόσβασης αναπτύσσει επίσης και η Amazon, με τον Τζεφ Μπέζος να συνεχίζει την μάχη του με τον Έλον Μασκ για την κατάκτηση του διαστήματος. Η Amazon έχει λάβει άδεια για 3.236 δορυφόρους, χωρίς όμως να έχει εκτοξεύσει κανέναν μέχρι σήμερα, ενώ και η OneWeb που έχει θέσει ως τώρα σε τροχιά 182 δορυφόρους από τους σχεδιαζόμενους 648 θέλει να αποτελέσει ακόμα έναν παίκτη στην αγορά.