Στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης μπαίνει το Ελληνικό Δημόσιο με ένα έργο πρωτοπόρο για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, τον ψηφιακό βοηθό mAIgov.gr. Ο ψηφιακός βοηθός τεχνητής νοημοσύνης του gov.gr έχει σκοπό να κάνει πιο εύκολη την επικοινωνία του πολίτη με τη δημόσια διοίκηση, παρέχοντας καθοδήγηση για τη διεκπεραίωση των περισσότερων συναλλαγών.
Όπως σημείωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δ. Παπαστεργίου στην παρουσίαση του νέου βοηθού Τεχνητής Νοημοσύνης, «το “mAIgov.gr” ήρθε για να δώσει ακόμη μεγαλύτερη ευελιξία στο gov.gr». Ο υπουργός κάλεσε τους πολίτες να χρησιμοποιήσουν όσο περισσότερο μπορούν τον νέο βοηθό με σκοπό να τον εκπαιδεύσουν και να καταστεί πιο γρήγορος και αποτελεσματικός.
Η Ελλάδα αποτελεί την πρώτη χώρα στην Ευρώπη που εισάγει την παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη (Generative AI) στο Δημόσιο και στην εξυπηρέτηση των πολιτών, με τον κ. Παπαστεργίου να υπογραμμίζει ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη αποτελεί μια τεράστια πρόκληση.
«Η τεχνητή νοημοσύνη μπαίνει για πρώτη φορά στο Δημόσιο. Πρόκειται για μια τεράστια ευκαιρία. Αυτή η εφαρμογή είναι πρωτοποριακή και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο πανευρωπαϊκά», σχολίασε από την πλευρά του κατά την τελετή παρουσίασης της νέας υπηρεσίας ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος.
Η εφαρμογή του ψηφιακού βοηθού mAIgov.gr βασίζεται στην πλατφόρμα της Open AI και έχει αναπτυχθεί από τη Microsoft, ενώ ο ΟΤΕ έχει αναλάβει την υποστήριξη της υποδομής και της εφαρμογής και το τεχνικό help desk για τη λειτουργία της. Για την υλοποίηση του έργου έχουν αξιοποιηθεί πόροι από τα προγράμματα ψηφιακού μετασχηματισμού του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Πώς θα λειτουργεί ο ψηφιακός βοηθός
Το mAIgov.gr θα μπορεί να απαντήσει κάθε ερώτηση του πολίτη που αφορά τη δημόσια διοίκηση αλλά και σε πιο ελεύθερες ερωτήσεις που μπορούν να απασχολήσουν τις δημόσιες υπηρεσίες. Σύμφωνα με τον κ. Παπαστεργίου, «το mΑΙgov.gr θα μπορέσει να αντικαταστήσει κάποια σημεία διεπαφής του κράτους με τον πολίτη». Οι πολίτες μπορούν να συνομιλήσουν με τον «Ψηφιακό Βοηθό» από το κινητό τους τηλέφωνο ή τον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Ειδικότερα, ο πολίτης ή η επιχείρηση θα μπορεί να κάνει μια ερώτηση, ακόμα και ανορθρόγραφα ή γραμμένη με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish) και ο ψηφιακός βοηθός θα απαντάει βασιζόμενος στις πληροφορίες που αντλεί από τις 1.608 υπηρεσίες που έχουν ενταχθεί στο gov.gr και τις 3.270 διοικητικές διαδικασίες που υπάρχουν στο μητρώο ΜΙΤΟΣ. Οι συνομιλίες έχουν χρονική διάρκεια τα 5 λεπτά, όπου στη συνέχεια ο χρήστης θα πρέπει απλά να ανανεώσει τη σελίδα ώστε να συνεχίσει τις ερωτήσεις.
Ο βοηθός θα δίνει την απάντηση αναλυτικά, καθοδηγώντας όποιον ρωτάει, βήμα βήμα, για τις απαραίτητες διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθήσει, όπως π.χ. τι απαιτείται για να εκδώσει μια ταυτότητα, ή και πιο ειδικές ως προς το πού μπορεί να βγάλει τη φωτογραφία. Θα αποτελεί ένα «σούπερ» δημόσιο υπάλληλο που θα είναι διαθέσιμος όλες τις ώρες και ημέρες του χρόνου.
Ο ψηφιακός βοηθός μπορεί να απαντήσει σε ξεκάθαρες ερωτήσεις που αφορούν τη δημόσια διοίκηση, αλλά έχει εκπαιδευτεί να απαντάει και σε πιο ελεύθερες ερωτήσεις που μπορεί να αφορούν ενδοοικογενειακή βία ή κακοποίηση ζώων.
Η έκδοση που βγήκε το απόγευμα της Τρίτης στον αέρα, μπορεί να υποστηρίξει έως 250 χρήστες το λεπτό, και αποτελεί τη δοκιμαστική έκδοση (beta) του ψηφιακού βοηθού, με τον κ. Παπαστεργίου να καλεί του πολίτες να τον χρησιμοποιήσουν όσο περισσότερο μπορούν και, στο τέλος της «συνομιλίας», να αξιολογήσουν την εφαρμογή. Ήδη στις πρώτες 2,5 ώρες λειτουργίας του, ο Ψηφιακός Βοηθός είχε δεχθεί 4.000 ερωτήσεις.
«Χρειαζόμαστε τη βοήθεια των πολιτών να εκπαιδεύσουμε το μοντέλο. Όσο περισσότερο το χρησιμοποιούμε τόσο περισσότερο βελτιώνεται. Θέλουμε βοήθεια από τους πολίτες, να το δουν να το δουλέψουν, και να κρίνουν αν οι απαντήσεις που δίνει είναι σωστές ή λάθος με σκοπό να το κάνουμε πιο γρήγορο και σωστό με τις απαντήσεις» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η πιλοτική λειτουργία είναι απαραίτητη καθώς, όπως συμβαίνει με όλες τις εφαρμογές ΤΝ, τα υπολογιστικά συστήματα χρειάζονται χρόνο για να μαθαίνουν και να εξελίσσονται με βάση τα δεδομένα που εισάγουν οι χρήστες. Η περίοδος αυτή επιτρέπει τη βελτίωση της εφαρμογής με βάση τις ανάγκες και την ανταπόκριση των χρηστών.
Παράλληλα μεγάλο βάρος έχει δοθεί και στην ασφάλεια των δεδομένων των πολιτών, καθώς η πλατφόρμα δεν μπορεί να δεχθεί την αποστολή ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων και καλεί τους πολίτες να μην μοιράζονται τα προσωπικά τους στοιχεία. Κάθε συνομιλία θα παραμένει στο cloud για 20 μέρες και μετά θα διαγράφεται.
«Σήμερα γίνεται ένα πρώτο, αλλά πολύ σημαντικό βήμα, για την επόμενη γενιά επικοινωνίας των πολιτών με τις υπηρεσίες του Δημοσίου. Ο ψηφιακός βοηθός «mAΙgov» είναι μια καινοτόμα εφαρμογή, που δείχνει στην πράξη πώς οι τεχνολογίες αιχμής, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη, μπορούν να διευκολύνουν την καθημερινότητα των πολιτών. Είμαστε χαρούμενοι που ο Όμιλος ΟΤΕ έχει την ευκαιρία να συμβάλλει σε ένα ακόμη μεγάλο έργο που επιταχύνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό του δημόσιου τομέα» σχολίασε ο Γρηγόρης Χριστόπουλος, Chief Commercial Officer Business Segment ΟΤΕ.
Από την πλευρά της, η CEΟ της Microsoft Ελλάδας, Κύπρου, Μάλτας. Γιάννα Ανδρονοπούλου τόνισε πως «η χώρα αλλάζει σελίδα και περνάει στην εποχή της Τεχνητής νοημοσύνης. Η κυβέρνηση αγκαλιάζει τη νέα τεχνολογία. Είμαστε συν-πλοηγός σε αυτή την προσπάθεια».
Ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κ. Κυρανάκης σημείωσε πως «η μεγάλη πρόκληση ήταν η Τεχνητή Νοημοσύνη. Δεχθήκαμε αυτή την πρόκληση και βάλαμε προσωπικό στοίχημα όλο το υπουργείο και οι συνεργάτες και οι άνθρωποι των ταιρειών ώστε να παραδώσουμε κάτι το οποίο θα εξυπηρετεί πραγματικά τον πολίτη. Γιατί το μεγάλο στοίχημα για όλους μας είναι να κάνουμε το κράτος πιο φιλικό. Αυτό ήταν που έκανε και το gov.gr τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια και αυτό θέλουμε να εξελίξουμε ώστε η εξυπηρέτηση του πολίτη να είναι όσο πιο εύχρηστη, όσο πιο φιλική, όσο πιο άμεση και όσο πιο ολοκληρωμένη γίνεται».