Μεγάλα σχέδια έχει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας τόσο για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) όσο και για την ελληνική αμυντική βιομηχανία συνολικά.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η απόφαση του πρωθυπουργού να μεταφέρει στον Νίκο Δένδια την ευθύνη για την ΕΑΒ είναι ειλημμένη, αν και δεν έχουν γίνει επίσημες ανακοινώσεις. Προκειμένου να προχωρήσει επιτέλους ο εκσυγχρονισμός της, που τόσα χρόνια δεν έχει γίνει, αλλά και να «ξεκλειδώσει» ο τρόπος λειτουργίας της, ώστε να προχωρήσει η συντήρηση και αναβάθμιση των μεταγωγικών αεροσκαφών C-130, που τόσο καιρό παραμένουν στα υπόστεγα της εταιρείας.
Όπως προφανώς κατάλαβαν πολύ καλά οι ιθύνοντες, οι αρμοδιότητες για την ΕΑΒ, που ανήκει μέχρι σήμερα σε τρία υπουργεία, στο Εθνικής Άμυνας, στο Ανάπτυξης και βασικά και κύρια στο Οικονομικών, δεν βοηθούν ώστε να προχωρήσει το έργο της, έτσι πρέπει να βρεθεί μία φόρμουλα ώστε κάποιος να έχει τον πρώτο λόγο. Έτσι υπάρχει η ελπίδα να σταματήσει επιτέλους το γνωστό «γαϊτανάκι» των ευθυνών και οι αποφάσεις θα παίρνονται πλέον στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Όπως μάλιστα ανέφεραν στο BD πηγές του υπουργείου Εθνικής Άμυνας πρέπει να υπάρξει αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας της ΕΑΒ ώστε να προχωρήσουν τα ζητήματα που κυριολεκτικά χρονίζουν και να μπορεί να παραχθεί εντατικά και απρόσκοπτα το πολύ σημαντικό έργο της.
Ο Νίκος Δένδια είναι ο πρώτος υπουργός που παίρνει «πάνω» του την ευθύνη συνολικά για την ελληνική αμυντική βιομηχανία και σχεδιάζει να ενοποιηθεί με ένα οικοσύστημα καινοτομίας που θα δημιουργηθεί με τεχνογνωσία και από ξένους εταίρους, με τους οποίους έχουμε πλαίσιο αμυντικής συνεργασίας. Για το συγκεκριμένο θέμα προγραμματίζονται και νομοθετικές πρωτοβουλίες.
Όπως δήλωσε μάλιστα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας σε συνέντευξή του, «τις επόμενες μέρες, ίσως εβδομάδες, θα υπάρχει μία ανακοίνωση ενός νομοθετήματος το οποίο έρχεται, και έχει τεράστια φιλοδοξία να δημιουργήσει ένα οικοσύστημα καινοτομίας και ενίσχυση της αμυντικής ελληνικής βιομηχανίας. Ακολουθώντας παραδείγματα που υπάρχουν, το Ισραήλ είναι το πιο γνωστό από αυτά, όχι το μόνο όμως, μπορεί κανείς να δει τα Εμιράτα, για να πάμε και στον αραβικό κόσμο, μπορεί να δει τη Βρετανία, μπορεί να δει τη Γαλλία. Με όλες αυτές τις χώρες είμαστε σε συνεργασία γι’ αυτό. Όλο αυτό θα εξασφαλίσει ελπίζω ένα οικοσύστημα, το οποίο θα επιτρέψει στην ελληνική αμυντική βιομηχανία και στις ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά και στους Έλληνες ερευνητές - και συμπεριλαμβάνω τους σπουδαστές των ανωτάτων σχολών των Ενόπλων Δυνάμεων που έχουν ενδιαφέρον γι’ αυτό - να δημιουργήσουν μία τελείως νέα πραγματικότητα».
Και συμπλήρωσε ο υπουργός: «Δεν μπορεί η χώρα να είναι μόνον αγοραστής και καταναλωτής οπλικών συστημάτων από το εξωτερικό. Πρέπει να υπάρχει ελληνική υπεραξία και ελληνική παραγωγή. Δεν μπορεί η Τουρκία να παράγει drones και η Ελλάδα να τα κοιτάει, δε γίνεται αυτό».
Υπενθυμίζουμε ότι η ΕΑΒ έχει αναλάβει το πολυσυζητημένο πρόγραμμα «Αρχύτας» για την παραγωγή ελληνικού μη επανδρωμένου, το οποίο όμως ακόμα δεν έχει πετάξει, ενώ ο πρώην υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας δήλωνε ότι περί το τέλος του τρέχοντος έτους (2023), με το πέρας των ελέγχων, ότι η ΕΑΒ θα είναι έτοιμη να αναλάβει παραγγελίες κατασκευής αεροχημάτων, για διάφορες χρήσεις. Κάτι τέτοιο φυσικά δεν είναι εφικτό ως τώρα, αφού ο Αρχύτας δεν έχει καταφέρει να «ανοίξει» ακόμα τα φτερά του.
Η ΕΑΒ και ο στρατηγικός επενδυτής
Ένα άλλο θέμα που πρέπει επίσης να τρέξει και αφορά την ΕΑΒ είναι η εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή, η αναζήτηση του οποίου ξεκίνησε στις αρχές του 2023 από το υπουργείο Ανάπτυξης. Αυτό που γνωρίζουμε μέχρι στιγμής είναι ότι ο στρατηγικός επενδυτής της ΕΑΒ θα μετάσχει σε ποσοστό έως 49% στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας ΕΑΒ ΑΕ (αυτή θα είναι η εταιρεία παραγωγής, καθώς οι υποδομές θα μείνουν σε άλλη εταιρεία, υπό τον έλεγχο του Δημοσίου).
Για το θέμα αυτό μπορεί να έχει γίνει ενημέρωση σε αεροδιαστημικούς και αεροναυπηγικούς κολοσσούς όπως η Dassault Aviation, η Airbus, η BAE και η Lockheed Martin, αλλά η εταιρεία που έχει προβάδισμα όπως είναι γνωστό είναι η αμερικανική Lockheed Martin. Και αυτό γιατί η συγκεκριμένη εταιρεία είναι ήδη μέσα στην ΕΑΒ, από το 1975, αφού είναι η εταιρεία που ουσιαστικά έστησε την ΕΑΒ, ενώ σήμερα εκεί ολοκληρώνεται η αναβάθμιση των 83 ελληνικών F-16 Block 52 σε έκδοση Viper.
Το τελευταίο σχέδιο της κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση της ΕΑΒ προέβλεπε τον μετασχηματισμό της εταιρείας με το «σπάσιμο» της σε δύο οικονομικές οντότητες την Asset Co (πάγια και τις υποδομές) και την Commercial Co με την είσοδο στην τελευταία στρατηγικού επενδυτή. Όλα αυτά όμως δεν ξέρουμε με ποιον τρόπο θα ισχύσουν και πως θα εφαρμοστούν.