Στο κοντινό, πλέον, 2024 μετατίθεται η απόφαση τόσο για την απόκτηση των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού όσο και για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ. Την ίδια τύχη έχουν και άλλα σημαντικά προγράμματα της Πολεμικής Αεροπορίας αλλά και του Στρατού Ξηράς, σύμφωνα πάντα με τα τελευταία στοιχεία για τα εξοπλιστικά των Ενόπλων Δυνάμεων και τη συμβασιοποίηση προγραμμάτων για τα έτη 2019 έως 2023 που έδωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή και τομεάρχη άμυνας του ΠΑΣΟΚ, Δημήτριου Μπιάγκη.
Στους πίνακες της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ), αναφέρονται αναλυτικά τα προγράμματα και το τι μέλλει γενέσθαι με αυτά. Η σύμβαση για την προμήθεια έως και τεσσάρων κορβετών δεν θα ολοκληρωθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 καθώς όπως αναφέρει η ΓΔΑΕΕ «δεν έχει επί του παρόντος ληφθεί απόφαση για τον τρόπο υλοποίησης του προγράμματος», το συνολικό κόστος του οποίου εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 2.122.880.000 ευρώ.
Για το πρόγραμμα των κορβετών η συζήτηση είχε ξεκινήσει πολύ νωρίς, καθώς είχαν συνδυαστεί με την απόκτηση των τριών φρεγατών FDI Belharra αλλά και με την αναγέννηση των ελληνικών ναυπηγείων. Αφού οι δύο διεκδικητές του προγράμματος Naval Group και Fincantieri έβαλαν στο «παιχνίδι» της διεκδίκησης και φυσικά του «χτισίματος» των κορβετών οι μεν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και οι δε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Και τα δύο ναυπηγεία βρίσκονται σε καίριο σημείο καθώς τόσο ο Γιώργος Προκοπίου στον Σκαραμαγκά όσο και ο Πάνος Ξενοκώστας στην Ελευσίνα έχουν μεγάλα σχέδια για τα δύο μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας που αναμένεται να παίξουν σημαντικό ρόλο στην ευρύτερη περιοχή της Αν. Μεσογείου.
Όσον αφορά τον πολύ σημαντικό εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ, μετατίθεται λόγω «πολυπλοκότητας» για το 2024 με το κόστος του προγράμματος δυστυχώς να ξεπερνά την αρχική εκτίμηση των 500 εκατομμυρίων ευρώ και να φτάνει τα 643 εκατ..
Όπως έγινε πρόσφατα γνωστό, η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ θα γίνει στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά καθώς μέσα στον Αύγουστο υπεγράφη διευρυμένο μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στα γερμανικά ναυπηγεία της TKMS (Thyssen Krupp Marine Systems) με τα NAFS (Ναυπηγεία Σκαραμαγκά), του Γ. Προκοπίου για πλήθος εργασιών μεταξύ αυτών και η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ.
Περισσότεροι από έξι μήνες χρειάζονται για την προμήθεια μη επανδρωμένων αεροσκαφών τύπου MQ-9Β Reaper μέσω διακρατικής συμφωνίας με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Το πρόγραμμα αναμένεται να κοστίσει πάνω από 387 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν στη Βουλή μέσα στο 2023, αναμένεται να συμβασιοποιηθεί η προμήθεια των ισραηλινών συλλογών καθοδήγησης SPICE για τις βόμβες γενικής χρήσης των 1.000 και 2.000 λιβρών για χρήση από τα F-16, ύψους 130 εκατ. ευρώ. Απομένει η απόφαση του ΚΥΣΕΑ ώστε να προχωρήσει η υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας ανάμεσα στην Ελλάδα και το Ισραήλ.
Εντός του 2024 αναμένεται να ολοκληρωθεί και η προμήθεια δεκαέξι πυραύλων επιφανείας ExocetMM-40 Blk3 για τις Πυραυλακάτους «ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ» και «ΡΟΥΣΣΕΝ» αξίας 33,3 εκατ. Επίσης μέχρι το τέλος του χρόνου θα δρομολογηθεί η υποστήριξη των IRIS-T αλλά και των πυραύλων MICA IR/FR. Τον επόμενο χρόνο αναμένεται να δρομολογηθεί και ο εκσυγχρονισμός των συστημάτων MLRS με κόστος πάνω από ένα δισεκατομμύριο μέσω διακρατικής συμφωνίας με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Αυτά που ενώ υπάρχουν άμεσες ανάγκες και μεγάλες ελλείψεις, ωστόσο μένουν πίσω είναι η υποστήριξη πτητικών μέσων όπως είναι τα C-130, τα ελικόπτερα ΝΗ-90 και τα Super Puma. Η υποστήριξη των ελικοπτέρων AS-332C1 Super Puma έχει παγώσει λόγω δικαστικής εμπλοκής μετά από την απόρριψη του προγράμματος στο Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς έχει κατατεθεί αίτημα ανάκλησης από την ανάδοχο εταιρεία.
Επίσης η υποστήριξη των ελικοπτέρων ΝΗ-90, αξίας 50 εκατ. δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023 όπως και η αποστολή των τριών C-130 στο Ισραήλ, καθώς αναμένεται η υποβολή προσφοράς από τη SIBAT για αξιολόγηση και συνέχιση των διαδικασιών.