Λίγο πριν το τέλος, όπως όλα δείχνουν, βρίσκεται η «ναυμαχία» για τις κορβέτες, ενώ οι δύο διεκδικητές, η γαλλική Naval Group και η ιταλική Fincantieri, έχουν ρίξει πλέον όλα τους το «όπλα» προκειμένου να πάρουν το πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού.
Οι δύο ευρωπαϊκοί, ναυπηγικοί κολοσσοί διεκδικούν με αξιώσεις τις ελληνικές κορβέτες που θα ενισχύσουν πολύ σημαντικά στο μέλλον το Πολεμικό Ναυτικό στα «ταραγμένα» νερά του Αιγαίου και της Αν. Μεσογείου, προσφέροντας, σύμφωνα με πληροφορίες, ιδιαίτερα δελεαστικές προτάσεις. Για τον λόγο αυτό, όπως είπε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, «η απόφαση θα κριθεί στις υπολεπτομέρειες».
Η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει στις δύο εταιρείες ότι βασικό κριτήριο, εκτός από την τιμή είναι τα τρία από τα τέσσερα πλοία, να «χτιστούν» σε ελληνικά ναυπηγεία. Άλλωστε Naval Group και Fincantieri έχουν επιλέξει ναυπηγείο για να συνεργαστούν, οι μεν Γάλλοι τον Σκαραμαγκά και οι δε Ιταλοί την Ελευσίνα.
Ένας άλλος πολύ σημαντικός παράγοντας που θα έχει μεγάλη βαρύτητα είναι ο χρόνος αποπληρωμής του προγράμματος, λόγω των στενών δημοσιονομικών της χώρας. Να σημειωθεί ότι η διαφορά του προγράμματος των κορβετών με το πρόγραμμα των φρεγατών είναι ότι το δεύτερο είναι «εμπροσθοβαρές», δηλαδή έχει αποπληρωμή σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Σε αντίθεση με το πρόγραμμα των κορβετών που, όπως όλα δείχνουν, θα έχει μεγάλη ευελιξία στην αποπληρωμή.
Και τελευταίο αλλά... «καυτό» είναι το ζήτημα της τιμής, καθώς όπως λένε καλά πληροφορημένες πηγές οι εντολές Μαξίμου είναι το κόστος να μην ξεπεράσει τα 1,7 δισ. ευρώ, καθώς πρέπει να εξοικονομηθούν χρήματα, ώστε να ολοκληρωθεί και η αναβάθμιση των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ. Στην περίπτωση που τα χρήματα δεν «βγαίνουν», υπάρχει και το ενδεχόμενο της προσαρμογής του προγράμματος και αντί για τέσσερις κορβέτες να πάρουμε 3 με option για μία ακόμη -όπως ακριβώς έγινε και με τις φρεγάτες FDI. Κάτι που σημαίνει ότι η αρχική παραγγελία θα είναι για τρεις κορβέτες, ωστόσο υπάρχει η δυνατότητα παραγγελίας και τέταρτης -με την ενεργοποίηση της option- στην ίδια τιμή εφόσον το επιτρέπουν τα δημοσιονομικά της χώρας.
Οι «μονομάχοι» έβαλαν μπροστά τα μεγάλα «μέσα»
Το τελευταίο διάστημα ωστόσο οι δύο «μονομάχοι» Naval Group και Fincantieri έχουν βάλει μπροστά τα μεγάλα «μέσα» και έχουν ρίξει στο τραπέζι της διεκδίκησης ό,τι κρυφούς επικοινωνιακούς άσσους είχαν, προκειμένου να αναλάβουν το πρόγραμμα των κορβετών του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο δεν είναι απλώς ένα ακόμα πρόγραμμα εξοπλισμών, αφού πίσω από αυτό κρύβεται η αναγέννηση του ναυπηγικού κλάδου στη χώρα.
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, που ήταν για χρόνια μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, έρχονται να παίξουν πολύ σημαντικό ρόλο, καθώς τα τρία από τα τέσσερα –ή τα δύο από τα τρία- πλοία θα χτιστούν σε αυτά, ενώ θα παίξουν και ρόλο στην αναβάθμιση των ΜΕΚΟ και στη μελλοντική συντήρηση των νέων κορβετών αλλά και φρεγατών. Ωστόσο οι κορβέτες θα είναι ουσιαστικά η αρχή, αφού τα σχέδια του Γιώργου Προκοπίου και Πάνου Ξενοκώστα αντίστοιχα είναι μεγάλα για το μέλλον των ναυπηγείων που θα κληθούν να παίξουν ρόλο σε όλη την Αν. Μεσόγειο.
Η πρόταση της Naval Group που δημοσιοποιήθηκε και θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με τον Σκαραμαγκά περιλαμβάνει: 30% της αξίας της σύμβασης με ελληνική συμμετοχή και προστιθέμενη αξία, πρόβλεψη για εκατοντάδες θέσεις εργασίας μακροχρόνια, καθώς και μια μακροχρόνια συνεργασία με την ελληνική βιομηχανία και το εθνικό αμυντικό οικοσύστημα στη συνέχεια του προγράμματος FDI HN για τη δημιουργία και τη διατήρηση θέσεων εργασίας υψηλής αξίας. Επίσης ο γαλλικός κολοσσός με στόχο την ενίσχυση και επέκταση των δραστηριοτήτων της στην ελληνική αγορά ανακοίνωσε την ίδρυση θυγατρικής εταιρείας της Naval Group Hellas, στην Ελλάδα, από τις αρχές του 2023.
Από την πλευρά της η Fincantieri με κίνηση «έκπληξη» υπέγραψε την Παρασκευή συμφωνία για τη δημιουργία γραμμής κατασκευής και συντήρησης κορβετών που θα βρίσκεται στα Ναυπηγεία Ελευσίνας με σημαντικά οφέλη για την εθνική οικονομία και άμυνα. Μεταξύ άλλων η συμφωνία περιλαμβάνει την κατασκευή 2+1 τελευταίας τεχνολογίας και υψηλών προδιαγραφών κορβετών στα Ναυπηγεία Onex Elefsis και τις απαραίτητες αναβαθμίσεις, βελτιώσεις, τεχνογνωσία & μεταφορά τεχνολογίας, εξοπλισμού, που υπολογίζεται περίπου στα 80 εκατομμύρια ευρώ, τη δημιουργία 2.500, άμεσων και έμμεσων, νέων θέσεων εργασίας στη ναυπηγική βιομηχανία και τη συνεργασία με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ελληνική οικονομία και άμυνα, ενώ ενισχύει την προοπτική περαιτέρω συνεργασίας των δύο Ομίλων σε μελλοντικά προγράμματα κατασκευής πολεμικών και εμπορικών πλοίων.
Είναι πλέον θέμα ημερών η ελληνική κυβέρνηση να αποφασίσει ποιο θα είναι το πλοίο που θα επιτηρεί τα νερά του Αιγαίου και της Αν. Μεσογείου, καθώς όπως τονίζει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος μέχρι το τέλος του χρόνου το θέμα θα έχει κλείσει. Άλλωστε ο χρόνος πιέζει και τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού θα ήθελαν τα καινούργια πλοία…χθες.