Μια εβδομάδα μετά τις κρίσεις στις Ένοπλες Δυνάμεις και την τοποθέτηση του νέου Αρχηγού ΓΕΕΘΑ αυτό που αποδεικνύεται είναι ότι αυτές οι επιλογές αντικατοπτρίζουν ξεκάθαρα την εντολή του ίδιου του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια για καινοτομίες και αλλαγή φιλοσοφίας στο υπουργείο και στον χώρο της άμυνας γενικότερα.
Αυτή την αλλαγή φιλοσοφίας έχει αποφασίσει να παρουσιάσει ο ίδιος ο υπουργός μέσα από συνεντεύξεις του, ξεκαθαρίζοντας ότι πλέον οι Ένοπλες Δυνάμεις περνούν σε μια νέα εποχή καθώς όπως έχει πει και ο ίδιος, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα λόγω της γεωγραφικής της θέσης, αλλά και λόγω της κατάστασης στην ευρύτερη περιοχή, απαιτούν μια ριζικά διαφορετική αντιμετώπιση.
Ο τομέας που αυτή η αλλαγή πολιτικής έχει γίνει πιο ξεκάθαρη είναι τα εξοπλιστικά συνολικά και ιδιαίτερα αυτά που αφορούν το Πολεμικό Ναυτικό, καθώς τα προγράμματα που ήταν στα σκαριά και έμειναν πίσω ήταν περισσότερα. Η κυβέρνηση προσανατολίζεται πλέον σε πιο οικονομικές λύσεις, καθώς είναι υπαρκτή και η πίεση στα δημόσια οικονομικά, κάτι που έχει οδηγήσει στο «πάγωμα» προγραμμάτων υψηλού κόστους, όπως αυτό για τις κορβέτες.
Οι ΜΕΚΟ και ο εκσυγχρονισμός τους
Αυτό που είναι φανερό πλέον είναι ότι οι ανάγκες του Στόλου του Πολεμικού Ναυτικού είναι πολύ σημαντικές, καθώς η Ελλάδα είναι μία χώρα σε πολύ καίρια γεωγραφική θέση στην νοτιοανατολική Μεσόγειο. Όπως ξεκαθάρισε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ο στόλος πρέπει να εκσυγχρονιστεί και πιο συγκεκριμένα οι φρεγάτες ΜΕΚΟ (Ύδρα, Σπέτσαι, Ψαρά και Σαλαμίς). Όπως έχει γίνει γνωστό, το πρόγραμμα θα γίνει σε ελληνικά ναυπηγεία από την κοινοπραξία TKMS (ThyssenKrupp Marine Systems) αλλά και την THALES.
Από τις εργασίες που θα γίνουν στις φρεγάτες πρώτο λόγο έχουν τα ηλεκτρολογικά και μηχανολογικά ζητήματα, καθώς και η εγκατάσταση νέων συστημάτων υψηλής τεχνολογίας και η αναβάθμιση υπαρχόντων συστημάτων μάχης και πλατφόρμας. «Αγκάθι» στο πρόγραμμα είναι το κόστος του εκσυγχρονισμού, που σύμφωνα με πληροφορίες έχει βγει πιο ψηλά από τους αρχικούς υπολογισμούς. Όμως, το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι ιδιαίτερα σημαντικό και δεν θα σταματήσει λόγω του υψηλού κόστους, χωρίς πάντως να αποκλείεται να μην προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός και των τεσσάρων φρεγατών, αφού ο Ν. Δένδιας δηλωνει ότι θα εκσυγχρονιστεί «ένας αριθμός από ΜΕΚΟ».
Ειδικότερα, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας έχει δηλώσει σχετικά ότι: «Κατ’ αρχάς είναι προφανές ότι πρέπει να εκσυγχρονιστεί ένας αριθμός από ΜΕΚΟ. Αυτό που πρέπει πρώτα να αντιμετωπιστεί, πάνω και πέρα από όλα, είναι η διαθεσιμότητα των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού. Για την ακρίβεια, η πλήρης διαθεσιμότητα των πλοίων, όχι απλώς να βγαίνουν στη θάλασσα, αλλά να βγαίνουν με όλα τα συστήματά τους σε λειτουργία».
Οι κορβέτες …φεύγουν οι LCS έρχονται
Το πρόγραμμα των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού, με κόστος της τάξεως των 2 δισ. ευρώ, το οποίο έχει περάσει από «σαράντα κύματα», όπως όλα δείχνουν έχει «παγώσει» και πιθανότατα δεν θα βγει από την «κατάψυξη» στο ορατό μέλλον, καθώς ο υπουργός έχει αναφέρει ότι δεν ακυρώνεται μεν αλλά και δεν ενεργοποιείται.
Και επειδή ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ απαιτεί χρόνο, σύμφωνα με δημοσιεύματα η κυβέρνηση κατέληξε μετά και τη συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Αμερικανό υπουργό Εξωτερικών Άντονι Μπλίνκεν στα Χανιά να προχωρήσει στην επιλογή τεσσάρων αμερικανικών φρεγατών LCS ως ενδιάμεση λύση μέχρις ότου παραδοθούν οι Belharra στο Πολεμικό Ναυτικό.
Μάλιστα η κυβέρνηση κατέληξε σε αυτή την απόφαση λόγω του χαμηλού κόστους καθώς το ποσό για μετασκευές θα κυμανθεί μεταξύ 100 και 400 εκατ. ευρώ, αποδίδοντας αμέσως στο Πολεμικό Ναυτικό τέσσερα πλοία για το Αιγαίο. Η εξοικονόμηση πόρων θεωρήθηκε αναγκαία και για τον λόγο αυτό πάγωσε η πρόταση για αγορά των τεσσάρων κορβετών κόστους 1,7 δισ. ευρώ.
Το επόμενο διάστημα μέχρι και το καλοκαίρι είναι πάρα πολύ σημαντικό, καθώς τόσο η πολιτική όσο και η νέα στρατιωτική ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων θα κάνει τα πρώτα της βήματα και θα λάβει τις τελικές αποφάσεις.
Οι Belharra και η ελληνική φρεγάτα
Μπορεί οι φρεγάτες Belharra FDI να αποτελούν το μέλλον του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς είναι τα πρώτα καινούργια πλοία που θα παραληφθούν μετά από είκοσι χρόνια και θα ενισχύσουν σημαντικά τον Στόλο. Ο υπουργός Άμυνας έχει ξεκαθαρίσει ότι «δεν μπορούμε ξανά να πάμε να αγοράσουμε ένα έτοιμο όπλο που κάποιος άλλος έχει σχεδιάσει», αναδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο ότι ο σχεδιασμός στρέφεται σε ένα καινούργιο πλοίο που θα «χτιστεί» σύμφωνα με τις ανάγκες του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και όπως όλα δείχνουν θα γίνει και σε ελληνικό ναυπηγείο.
«Αυτό το πλοίο επόμενης γενεάς είναι ένα πλοίο στο οποίο η Ελλάδα πρέπει να έχει συμμετοχή στο σχεδιασμό του. Δεν μπορεί να είναι ένα πλοίο που η Ελλάδα θα πάει, θα μου επιτρέψετε να επαναλαμβάνω τον εαυτό μου, να το αγοράσει από το "ράφι", αφού έχει φτιαχτεί σύμφωνα με τις σκέψεις κάποιου άλλου. Και δεν πρέπει να περιοριστούμε εκεί», τόνισε ο Νίκος Δένδιας.
Άλλωστε επειδή η νέα αυτή ελληνική φρεγάτα είναι ένα σχέδιο που θα γίνει στο μέλλον, προφανώς θα είναι έτοιμα και τα ελληνικά ναυπηγεία, που αυτή τη στιγμή είναι σε φάση αναγέννησης τα μεν Ναυπηγεία Σκαραμαγκά από τον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου και τα δε Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου από την ONEX του Πάνου Ξενοκώστα, να την υποστηρίξουν.
Για τη συνεργασία μάλιστα με τα Ναυπηγεία ο Νίκος Δένδιας σε πρόσφατη συνέντευξή του είπε: «Το ελληνικό αμυντικό οικοδόμημα θα στηρίξει την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία και το Σκαραμαγκά και την Ελευσίνα και τη Χαλκίδα και τη Σύρο και οπουδήποτε υπάρχει. Χρειαζόμαστε δυνατότητες παραγωγής και επισκευής, αλλά σε υγιή βάση, όχι σε βάση επιδότησης, για να είμαστε συνεννοημένοι, σε υγιή βάση».