Οι πολυεθνικές εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων, παρά το γεγονός σε δύο από τις μεγαλύτερες εξ αυτών επιβλήθηκαν τα υψηλότερα πρόστιμα που προβλέπει ο νόμος, παραμένουν στο στόχαστρο του υπουργείου Ανάπτυξης. Ήδη ερευνώνται άλλες πέντε μεγάλες εταιρείες της ίδιας κατηγορίας και εντός των προσεχών ημερών πρόκειται να ανακοινωθούν νέα πρόστιμα.
Χθες, ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας επισκεπτόμενος ένα σούπερ μάρκετ στο Μαρούσι του ομίλου Σκλαβενίτη, άφησε να εννοηθεί ότι η «επιχείρηση: πολυεθνικές» δεν έχει τελειώσει ακόμη. Ζήτησε χαρακτηριστικά «να διορθώσουν άμεσα τις τιμές στο ράφι οι εταιρείες στις οποίες επιβλήθηκαν τα πρόστιμα», δηλαδή η Unilever και η Procter & Gamble –και οι δύο μαζί διαθέτουν περισσότερους από 1.500 κωδικούς προϊόντων.
Μάλιστα, η πρώτη, μετά από την ανακοίνωση του προστίμου, ανέφερε σε γραπτή δήλωση της ότι θα μειώσει σε περισσότερους από 80 κωδικούς τις τιμές κατά 5% για 6 μήνες, ενώ η δεύτερη είχε – προ της επιβολής του προστίμου – ανακοινώσει μειώσεις τιμών σε 71 κωδικούς. Υπενθυμίζεται ότι τα πρόστιμα επιβλήθηκαν διότι, κατά το υπουργείο Ανάπτυξης, οι δύο εταιρείες παρέβησαν στη διάρκεια του 2022 τη ρύθμιση σύμφωνα με την οποία τα περιθώρια κέρδους δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερα από αυτά που ήταν το 2021.
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι η σχετική ρύθμιση, η οποία έληξε στις 30 Ιουνίου, παρατάθηκε ως τις 31 Δεκεμβρίου του 2023 και σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα θα παραταθεί εκ νέου ως τις 30 Ιουνίου του 2024. Μέχρι στιγμής, στην «πιάτσα» των πολυεθνικών στην Ελλάδα επικρατεί – εκτός από την αρχική ανησυχία - μία μάλλον στωική διάθεση σε σχέση με την «επίθεση» την οποία δέχονται. Κι όπως λέγεται χαρακτηριστικά «δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα, θα "δεχθούμε" τα πρόστιμα, θα πάμε στα δικαστήρια και τα πρόστιμα θα πέσουν διότι δεν μπορούν να σταθούν, είναι παράνομα».
Προς τούτο, μάλιστα, οι καταδικασθείσες εταιρείες έσπευσαν να προσλάβουν στελέχη συγκεκριμένων ειδικοτήτων, προκειμένου να ετοιμάσουν τη νομική αμφισβήτηση των επιβληθέντων προστίμων. Ωστόσο όμως έχουν αρχίσει και διατυπώνονται σε χαμηλούς τόνους, βέβαια, «μισόλογα» σχετικά με την διακριτική μεταχείριση των ελληνικών βιομηχανιών έναντι των πολυεθνικών. Αν συνεχιστεί αυτό το κλίμα δεν είναι βέβαιο ότι τα «μισόλογα» δεν θα γίνουν «ολόκληρες κουβέντες».
Πάντως από την πλευρά της κυβέρνησης, ο υπουργός Ανάπτυξης είναι ικανοποιημένος για τη συμμετοχή των εταιρειών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα της μείωσης των τιμών – παρά το γεγονός ότι δεν υπερβαίνουν τις 30 – και δικαίως θεωρεί ότι ο στόχος των 500 κωδικών με μειωμένες τιμές κατά 5% για έξι μήνες θα επιτευχθεί, αφού ήδη οι κωδικοί έχουν φτάσει στους 430.