Πρωτοφανή πρόστιμα για παραπλανητικές εκπτώσεις επέβαλε σε τρεις μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών συσκευών -Πλαίσιο, Public, Praktiker- η υπηρεσία ελέγχου της αγοράς, στέλνοντας ένα αυστηρό μήνυμα στην αγορά ότι δεν θα γίνουν ανεκτές αθέμιτες πρακτικές εις βάρος των καταναλωτών, κάτι που είχε τονίσει και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε πρόσφατη συνέντευξή του.
Ο κ. Μητσοτάκης (μιλώντας στον ΣΚΑΪ) είχε ξεχωρίσει το θέμα των παραπλανητικών εκπτώσεων ως ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα της αγοράς. Όπως είχε πει, «υπάρχουν ζητήματα ελέγχου, ζητήματα διαφάνειας, ζητήματα προσφορών, ζητήματα εκπτώσεων. Ξέρετε, είναι ωραίο να λες ότι κάνω έκπτωση 50% σε ένα προϊόν το οποίο έκανε πριν από μία εβδομάδα 100 ευρώ, το πήγα στα 200 ευρώ και μετά έκανα έκπτωση 50% για να γυρίσει στα 100 ευρώ».
Όπως ανακοινώθηκε από το υπ. Ανάπτυξης, πρόστιμα συνολικού ύψους 1.440.000 ευρώ επιβλήθηκαν από τη Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) σε τρεις μεγάλες αλυσίδες πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, καθώς σε ελέγχους της διαπιστώθηκε ότι παραβίαζαν το άρθρο 15 του νόμου 4177/2013, όπως ισχύει, και σε εφαρμογή της ΥΑ 35935/2023 «Κώδικας δεοντολογίας περί ανακοίνωσης μειωμένης τιμής σε περίοδο εκπτώσεων».
Συγκεκριμένα όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης, επιβάλλεται:
- Πρόστιμο 560.000 ευρώ στην εταιρεία «Πλαίσιο COMPUTERS AEBE».
- Πρόστιμο 520.000 ευρώ στην εταιρεία «PUBLIC RETAIL ΜΟΝ. Α.Ε».
- Πρόστιμο 360.000 ευρώ στην εταιρεία «Praktiker Hellas ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΜΟΝ. Α.Ε.».
O υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, δήλωσε: «Μετά από ελέγχους σε μεγάλες αλυσίδες πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών διαπιστώσαμε παραβάσεις που ξεπερνούν τα 1,4 εκατ. ευρώ. Θέλω να είμαι απολύτως ξεκάθαρος: παραπλανητικές πρακτικές εις βάρος των καταναλωτών δεν γίνονται ανεκτές. Το επόμενο διάστημα οι έλεγχοι θα ενταθούν. Δε θα επιτρέψουμε καμία παράνομη πράξη που αφήνει απροστάτευτους τους πολίτες και νοθεύει τον υγιή ανταγωνισμό».
Την επικείμενη επιβολή προστίμων είχε αποκαλύψει το BD την περασμένη Τετάρτη, σημειώνοντας ότι παραπλανητικές εκπτώσεις σε βάρος των καταναλωτών έχουν διαπιστώσει κλιμάκια της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) μετά από ελέγχους που πραγματοποίησαν σε μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του BD, οι προαναφερόμενες περιπτώσεις βρίσκονται στο στάδιο της αλληλογραφίας με τις υπό έλεγχο εταιρείες και αναμένονται οι απαντήσεις στα ερωτήματα που τους έχουν σταλεί και αφορούν σε συγκεκριμένα περιστατικά.
Εφόσον οι απαντήσεις των εταιρειών δεν κριθούν από την ΔΙΜΕΑ ως ικανοποιητικές, τότε πρόκειται να επιβληθούν και τα προβλεπόμενα πρόστιμα. Κατά τις πληροφορίες του BD, «τα πρόστιμα θα είναι τσουχτερά» και, όπως διευκρίνιζαν, οι ίδιες πηγές θα είναι μεγαλύτερα των 50.000 ευρώ το κάθε ένα.
Παράλληλα, η ΔΙΜΕΑ την τελευταία περίοδο έχει εντατικοποιήσει τους ελέγχους σε τουριστικές περιοχές και σε περιπτώσεις που αφορούν σε beach bar, ξαπλώστρες και στον κλάδο της εστίασης, έχοντας καταγράψει πολλές παραβάσεις.
Τα περιθώρια κέρδους
Εν τω μεταξύ, η αγορά αναμένει με αρκετό προβληματισμό και πολλά ερωτηματικά τη στάση που πρόκειται να τηρήσει το υπουργείο Ανάπτυξης σχετική με την ρύθμιση που αφορά στα περιθώρια κέρδους. Όπως είναι γνωστό, έχει ανακοινωθεί η παράταση της σχετικής ρύθμισης ως το τέλος του προσεχούς Δεκεμβρίου, ωστόσο πρέπει να ψηφιστεί από τη Βουλή η σχετική τροπολογία. Αυτό όμως εκκρεμεί. Ακολούθως και εφόσον ψηφιστεί, πρέπει να εκδοθεί η σχετική υπουργική απόφαση για να τεθεί η ρύθμιση σε εφαρμογή.
Τόσο ο πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης, όσο και ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας έχουν δηλώσει πως η εφαρμογή της ρύθμισης θα αφορά το σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας - δηλαδή οι έλεγχοι στην προκειμένη περίπτωση θα γίνονται στις προμηθευτικές επιχειρήσεις, βιομηχανικές και εισαγωγικές- και θα είναι αμείλικτοι. Πηγές της αγοράς αναρωτιούνται αν η εν λόγω ρητορικής περιγράφει την ουσία της πολιτικής, ή είναι απλώς για το «θεαθήναι».
Παράγοντες του υπουργείου Ανάπτυξης, μιλώντας προς το BD, τόνιζαν πως «ό,τι λέει αυτή η κυβέρνηση το εννοεί κι όσοι το αμφισβητούν, θα διαπιστώσουν σύντομα ότι κάνουν λάθος». Προς το παρόν στην αγορά, επικρατεί αναμονή και προβληματισμός για την επόμενη ημέρα και οι εταιρείες κάθε μέρα που περνά βελτιώνουν έτι περαιτέρω την κερδοφορία τους, εκμεταλλευόμενες, εκτός των άλλων, το γεγονός ότι βρισκόμαστε στην καρδιά της τουριστικής περιόδου.