Στις επόμενες μία – δύο εβδομάδες αναμένεται να επιβληθούν τα πρώτα πρόστιμα σε πολυεθνικές εταιρείες, που το τελευταίο διάστημα βρίσκονται υπό έλεγχο, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του BD.
Ήδη οι έλεγχοι βρίσκονται στο στάδιο της αλληλογραφίας, δηλαδή οι υπάλληλοι της ΔΙΜΕΑ έχουν ευρήματα που θεωρούνται ενδείξεις παραβάσεων και τα έχουν θέσει υπόψη των ελεγχόμενων εταιρειών για να λάβουν εγγράφως την άποψη τους. Υπενθυμίζεται ότι, όπως αποκάλυψε το BD, σε καθεστώς ελέγχου βρίσκονται ήδη οι μεγαλύτεροι 7 – 8 πολυεθνικοί όμιλοι καταναλωτικών προϊόντων της ελληνικής αγοράς.
Παράλληλα, για ακόμη μία φορά χθες ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας καταφέρθηκε με δριμείς χαρακτηρισμούς σε βάρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, επαναλαμβάνοντας όσα έγραψε το BD τη Δευτέρα -«ρεπορτάζ κάνουν οι δημοσιογράφοι όχι η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η δουλειά της είναι κάνει ελέγχους και όπου χρειάζεται να επιβάλλει πρόστιμα».
Χθες, η ανακοίνωση της Eurostat για την άνοδο του πληθωρισμού στην Ελλάδα κατά 1,5% τον Οκτώβριο προκάλεσε εκνευρισμό στο υπουργείο Ανάπτυξης και στο Μέγαρο Μαξίμου, ασκώντας μεγαλύτερη πίεση για αποτελέσματα από τους ελέγχους.
Πηγές του υπουργείου, εξηγώντας την σημαντική άνοδο του πληθωρισμού έλεγαν ότι αυτή δεν οφείλεται στην άνοδο του «πληθωρισμού των τροφίμων», ο οποίος μειώνεται, αλλά στο γεγονός πως ο αρνητικός πληθωρισμός των καυσίμων που επικρατούσε ως τον Ιούλιο έχει πλέον «εξαερωθεί».
Ωστόσο, πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης εξέφραζαν την αισιοδοξία τους για το εγχείρημα της μείωσης των τιμών κατά 5% για έξι μήνες, λέγοντας πως ήδη η «λίστα» των υπό μείωση τιμών προϊόντων έχει ανέλθει στα 320 και οι συμμετέχουσες εταιρείες είναι περισσότερες από 21 και μέχρι τις 30 Νοεμβρίου θεωρούν ότι θα έχουν πιάσει τον στόχο των 500 κωδικών.
Αναλυτικότερα οι ίδιες πηγές, σε ερώτηση του BD για ποιο λόγο οι πολυεθνικοί όμιλοι καταναλωτικών προϊόντων δείχνουν εμφανή προθυμία να συμμετάσχουν στην κυβερνητική προσπάθεια, εξηγούσαν ότι τούτο οφείλεται σε δύο λόγους. Πρώτον, μία εταιρεία μειώνει τις τιμές προκειμένου να πετύχει αύξηση των πωλήσεων και κατά συνέπεια του μεριδίου της, ενώ στην προκειμένη περίπτωση οι πολυεθνικές κατέχουν ηγεμονικά μερίδια αγοράς, άρα δεν έχουν κανένα συμφέρον να μειώσουν τις τιμές. Δεύτερον, η κεντρική στρατηγική των πολυεθνικών ομίλων αναφορικά με το επίπεδο των τιμών, κατανέμει τις εθνικές αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται ανάλογα με τα μερίδια που διαθέτουν και την ένταση του ανταγωνισμού.
Έτσι, βλέπουμε στη Γερμανία οι τιμές να είναι χαμηλότερες διότι εκεί ο ανταγωνισμός είναι μεγαλύτερος, αλλά στην Ελλάδα με χαμηλά επίπεδα ανταγωνισμού οι τιμές παραμένουν υψηλές. Παρομοίως οι ίδιες πηγές έλεγαν προς το BD ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι σε θέση να αξιοποιήσει τη σχετική νομοθεσία περί ανταγωνισμού και ιδιαίτερα τη διάταξη για την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης. Όπως τόνιζαν, οι πολυεθνικές κατέχουν δεσπόζουσα θέση και διαμορφώνουν υψηλές τιμές και είναι πιθανόν να υπάρχουν περιπτώσεις κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης.
Ωστόσο, η αφωνία της Επιτροπής εν προκειμένω μετά από το μπαράζ των επικρίσεων που δέχεται είναι προφανώς σε βάρος της.