Σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα ανέβηκε το τίμημα για τον διαγωνισμό παραχώρησης της Αττικής Οδού, ξεπερνώντας και τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις του ίδιου του ΤΑΙΠΕΔ, με αποτέλεσμα να καταγράφεται το μεγαλύτερο τίμημα στις αποκρατικοποιήσεις. Η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέθεσε τη μεγαλύτερη προσφορά, ενώ περισσότερα από 3 δισ. πρόσφερε και η κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει η Μυτιληναίος.
Όπως όλα δείχνουν δεν πρόκειται να υπάρξουν βελτιωμένες προσφορές, καθώς το Ταμείο έχει διευκρινίσει ότι θα υπάρξει μία τέτοια διαδικασία εάν η διαφορά μεταξύ των δύο πρώτων σχημάτων ήταν μικρότερη του 5%, κάτι το οποίο δεν ισχύει μεταξύ των προσφορών που κατέθεσαν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει και η Μυτιληναίος.
Τα έξι επενδυτικά σχήματα υπέβαλαν τις εξής οικονομικές προσφορές (με αλφαβητική σειρά):
- ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.: 2.700.000.000 ευρώ.
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.: 3.270.000.000 ευρώ.
- Ένωση προσώπων BRISA – AUTOESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE MIDCO, B.V.–INTRAKAT A.E.: 2.050.050.908,21 ευρώ.
- Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD: 2.350.000.000 ευρώ.
- Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.: 3.106.000.000 ευρώ.
- Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM EASTERN EUROPE INVESTMENTS 4 S.A.S.: 2.548.000.000 ευρώ.
Το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει με τον έλεγχο των οικονομικών προσφορών σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού και οι ανωτέρω Προεπιλεγέντες Επενδυτές θα ενημερωθούν για την πρόοδο της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Όπως έχει αναφέρει το BD από το άνοιγμα των προσφορών και μετά θα ξεκινήσει ένας αγώνας δρόμου, καθώς η υφιστάμενη σύμβαση λήγει τον Οκτώβριο του 2024 και μέσα στο περιθώριο των δώδεκα μηνών θα πρέπει να ανακηρυχθεί ο προτιμητέος επενδυτής, να αποδείξει ο πλειοδότης ότι έχει τα διαθέσιμα κεφάλαια για να καλύψει το τίμημα (proof of funds), να γίνει έλεγχος της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να υπογραφεί η σύμβαση και τέλος να κυρωθεί από τη Βουλή.
Τα 70 «χρυσά» χιλιόμετρα
Η Αττική Οδός έχει μήκος περίπου 70 χλμ., κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης, αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και βασικό τμήμα του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Περαιτέρω αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), καθώς συνδέει την Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ., και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χιλιομέτρων.
Το 2022 η Αττική Οδός κατέγραψε έσοδα 197,3 εκατ. ευρώ από 176,8 εκατ. ευρώ το 2021 και καθαρά κέρδη 67 εκατ. ευρώ από 56,4 εκατ. ευρώ το 2021. Σχεδόν το σύνολο των κερδών (66,5 εκατ. ευρώ) είναι το μέρισμα της χρήσης, ενώ εντός του 2022 είχε διανεμηθεί και προμέρισμα 30 εκατ. ευρώ. Τα ρευστά διαθέσιμα της Αττικής Οδού είχαν διαμορφωθεί στο τέλος του 2022 στα 141 εκατ. ευρώ. Οι σημερινοί παραχωρησιούχοι είναι ο όμιλος Ελλάκτωρ με ποσοστό 66% και η Avax με 34%.