«Ενώπιο Ενωπίω» με το διευρυνόμενο φάσμα των ανατιμήσεων βρίσκεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά και το Μέγαρο Μαξίμου. Πρόκειται για «γόρδιο δεσμό», που είναι εξαιρετικά δύσκολο να αντιμετωπιστεί με τον μηχανισμό της ΔΙΜΕΑ και τη ρύθμιση για τον καθορισμό των περιθωρίων κέρδους στα επίπεδα του Δεκεμβρίου του 2021.
Ενώ στη διάρκεια του καλοκαιριού πλέον οι βιομηχανικές και εισαγωγικές επιχειρήσεις ανατιμώντας τα προϊόντα τους βελτίωναν έτι περαιτέρω την κερδοφορία τους, τα πράγματα όμως έχουν ήδη αρχίζουν να διαφοροποιούνται. Πρωτίστως υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στη διεθνή αγορά με το ρύζι. Η Ινδία που είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ρυζιού στο κόσμο – ελέγχει το 40% των παγκόσμιων εξαγωγών - απαγόρευσε τις εξαγωγές. Και προφανώς η τιμή του προϊόντος έχει αυξηθεί.
Τα προβλήματα που παρατηρούνται στην εξαγωγή των δημητριακών από την Ουκρανία, πιέζουν ανοδικά τις διεθνείς τιμές. Πρόβλημα υπάρχει, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, και με την διεθνή τιμή της ζάχαρης. Τελευταίο πρόβλημα – αλλά όχι έσχατο φυσικά – είναι οι θηριώδεις ανατιμήσεις του ελαιολάδου. Η συγκεκριμένη περίπτωση είναι προφανές ότι πρόκειται για κερδοσκοπικό παιχνίδι, δεδομένου ότι οι επιχειρήσεις έχουν ρίξει στην αγορά στη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων τα αποθέματα τους. Και η εξέλιξη της τιμής του σίγουρα στους επόμενους μήνες θα κάνει το προϊόν δυσπρόσιτο για πολλούς καταναλωτές.
Αυτές είναι μόνο μερικές από τις περιπτώσεις που προκαλούν ίλιγγο στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Κι αν ο έλεγχος των επιχειρήσεων με βάση το υπερβολικό κέρδος είναι μία μάλλον εύκολη περίπτωση για τις ελληνικές επιχειρήσεις, αντιθέτως πρόκειται για λαβύρινθο για τις πολυεθνικές. Μάλιστα πηγές της αγοράς θεωρούν ότι στην προκειμένη περίπτωση οι ελληνικές επιχειρήσεις θα είναι το εύκολο θύμα των ελέγχων.
Ετσι λοιπόν με το τέλος του καλοκαιριού το υπουργείο Ανάπτυξης θα βρεθεί αντιμέτωπο με μία κατάσταση στο μέτωπο της ακρίβειας εξαιρετικά διογκωμένη και πολύ δύσκολα αντιμετωπίσιμη. Εξ αυτού μάλιστα του λόγου έχει ληφθεί η απόφαση να υπάρξει «καλάθι» για τα σχολικά είδη και να παραταθεί το market pass, παράλληλα με τους ελέγχους. Δεν είναι όμως βέβαιο ότι θα περιορίσει την κοινωνική δυσαρέσκεια. Εν τω μεταξύ πηγές της αγοράς μιλώντας προς το BD έλεγαν ότι τα αποτελέσματα του τουριστικού κύματος δεν είναι αντίστοιχα του αριθμού των επισκεπτών.
Και εξηγούσαν ότι το «θερμόμετρο» στην προκειμένη περίπτωση είναι οι πωλήσεις των cash and carry. Ενώ ο πληθωρισμός των τροφίμων στα σούπερ μάρκετ είναι 13%, στα cash and carry είναι 4% - 5%. Στο ίδιο ποσοστό είναι και η αύξηση των πωλήσεων τους, πράγμα που σημαίνει ότι στις τουριστικές περιοχές η υπόλοιπη αγορά εκτός των ξενοδοχείων, αν και είχε υψηλές προσδοκίες, τελικώς δεν απόλαυσε τα οφέλη της τουριστικής κίνησης.