Ανοικτό «παράθυρο» για νέες αυξήσεις μισθών στους δημοσίους υπαλλήλους μέχρι το τέλος της τετραετίας αφήνει η κυβέρνηση, μετά τις αναπροσαρμογές που γίνονται με το πρώτο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο δόθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση. Απαραίτητη προϋπόθεση, όμως, για τη χορήγηση νέων αυξήσεων θα είναι να υπάρχει δημοσιονομικός χώρος.
Όπως εξήγησε σήμερα ο υφυπουργός Οικονομικών, Θάνος Πετρελιάς (μιλώντας στην ΕΡΤ), «μέσα στις προθέσεις μας είναι, εάν στην διάρκεια της τετραετίας υπάρξει ο δημοσιονομικός χώρος, να δούμε εάν θα μπορεί να δοθεί μια περαιτέρω αύξηση».
Σχετικά με το δημοσιονομικό κόστος της παρέμβασης στο μισθολόγιο, ο κ. Πετραλιάς είπε ότι ανέρχεται στα 530 εκατ. ευρώ καθαρά, δηλαδή μετά την αφαίρεση των φόρων στους μισθούς των υπαλλήλων. Ο κ. Πετραλιάς τόνισε ότι «αυτά που περάσαμε τα τελευταία 12 χρόνια κανείς δεν θέλει να τα περάσει ξανά και όλα όσα νομοθετούμε αναφέρονται στο πρόγραμμα σταθερότητας. Τα 530 εκατ. καθαρό κόστος για τις αυξήσεις μισθών το έχουμε αναφέρει ήδη από τη ΔΕΘ το 2022».
Εξηγώντας τη φιλοσοφία των αναπροσαρμογών στο μισθολόγιο, ο υφυπουργός Οικονομικών τόνισε ότι υπάρχουν δύο βασικές κατευθύνσεις: να καλυφθεί εν μέρει το αυξημένο κόστος ζωής και να καταστεί δυνατή η προσέλκυση υπαλλήλων στο Δημόσιο:
- «Η οριζόντια αύξηση μισθών κατά 70 ευρώ μικτά έχει να κάνει με την αντικειμενική αύξηση του κόστους διαβίωσης κι είναι επιβεβλημένη ειδικά για τα χαμηλά κλιμάκια.
- Στόχος μας είναι να προσελκύσουμε στο Δημόσιο νέα στελέχη. Βλέπουμε να γίνονται διαγωνισμοί στο ΑΣΕΠ για πλήρωση θέσεων δημοσίου και να βγαίνουν άγονοι. Οι εισαγωγικοί μισθοί στο Δημόσιο είναι πολύ χαμηλοί και πρέπει να κάνουμε κάτι για αυτό, να γίνει μια αναπροσαρμογή».
Το επόμενο διάστημα, η κυβέρνηση θα προχωρήσει και τη μεταρρύθμιση στο καθεστώς των βαρέων και ανθυγιεινών στο Δημόσιο. Όπως είπε ο κ. Πετρελιάς, από πέρυσι έχει αρχίσει η μεταρρύθμιση των επιδομάτων αυτών και αναμένεται να βγει Κοινή Υπουργική Απόφαση για κάθε υπουργείο έως το τέλος του έτους, ενώ έχει ήδη εκδοθεί για το υπουργείο Υγείας.
Οι συστάσεις της Κομισιόν για το Δημόσιο
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις τελευταίες συστάσεις της προς την ελληνική κυβέρνηση για την οικονομική πολιτική, η Κομισιόν είχε ζητήσει να γίνουν παρεμβάσεις στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων που θα διασφάλιζαν ότι το συνολικό μισθολογικό κόστος θα παρέμενε σταθερό ως ποσοστό του ΑΕΠ, κάτι που άφηνε περιθώρια για αύξηση με βάση την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Όπως ανέφερε η Κομισιόν στο ειδικό κεφάλαιο για τη δημόσια διοίκηση,
- Η Ελλάδα συνέχισε να λαμβάνει μέτρα για τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησής της, αλλά οι συνολικές επιδόσεις της παραμένουν χαμηλές.
- Μετά από σημαντική προσαρμογή μετά το 2010, το μέγεθος και το κόστος της δημόσιας διοίκησης ευθυγραμμίστηκαν σε γενικές γραμμές με τον μέσο όρο της ΕΕ.
- Το μισθολογικό κόστος της Ελλάδας παρέμεινε σταθερό το 2022 στο 10,8% του ΑΕΠ, ελαφρώς υψηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ (10,2% του ΑΕΠ).
- Η διασφάλιση της συνεχούς εφαρμογής του ενοποιημένου μισθολογίου, με παράλληλη διατήρηση των σημερινών επιπέδων στελέχωσης μέσω της συνεχιζόμενης εφαρμογής του κανόνα της μίας πρόσληψης για κάθε αποχώρηση ("one-in-one-out") για τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και του ανώτατου ορίου για τους έκτακτους υπαλλήλους που θεσπίστηκε το 2022, θα είναι καίριας σημασίας για τη διασφάλιση αυτών των οφελών.
- Το σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας περιλαμβάνει μέτρα για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης, με ιδιαίτερη έμφαση στη βελτίωση των ψηφιακών υπηρεσιών της.
- Ταυτόχρονα, η προσέλκυση και η διατήρηση προσωπικού υψηλού επιπέδου εξακολουθεί να αποτελεί πρόκληση. Αυτό θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με διαρθρωτικό τρόπο μέσω ειδικών/συμπληρωματικών μισθολογίων για συγκεκριμένες λειτουργίες και/ή φορείς, καθώς και μέσω ενός σαφώς καθορισμένου συστήματος επιδομάτων που θα εισαχθεί ως αναπόσπαστο μέρος του νέου συστήματος διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, διασφαλίζοντας παράλληλα την ακεραιότητα του ενοποιημένου μισθολογίου και το συνολικό μέγεθος του μισθολογικού κόστους.