Κορυφώνονται οι διαπραγματεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης με τις Βρυξέλλες για την επόμενη ημέρα της ΔΕΗ, την μείωση του μεριδίου της και την θέση της στην αγορά. Το χάσμα ανάμεσα στις δύο πλευρές δεν έχει ακόμη γεφυρωθεί, με τον υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη να συναντάται πιθανότατα αυτή την εβδομάδα με εκπροσώπους των θεσμών.
Η Κομισιόν επιμένει ότι η Ελλάδα δεν έχει συμμορφωθεί με την απόφαση του Ευρωδικαστήριου για τη πρόσβαση τρίτων στη λιγνιτική παραγωγή και ζητά εναλλακτικά μέτρα για την μείωση του μεριδίου λιανικής της ΔΕΗ, το οποίο μετά την μονομερή από την κυβέρνηση κατάργηση των δημοπρασιών ΝΟΜΕ, υποχωρεί με πολύ αργό ρυθμό.
Τον Νοέμβριο αυτό παρέμεινε σταθερό στο 69,75% της αγοράς, με τις Βρυξέλλες να μην έχουν «ξεχάσει» την μνημονιακή δέσμευση για μείωση του μεριδίου της επιχείρησης κάτω του 50% ως τα τέλη του 2020.
Σε μια προσπάθεια γεφύρωσης του χάσματος η ελληνική πλευρά έχει παρουσιάσει στη Κομισιόν πρόταση που προβλέπει τη σύσταση ενός ειδικού οχήματος (SPV) όπου θα συμμετέχουν οι ενεργοβόρες βιομηχανίες της χώρας, προς τις οποίες η ΔΕΗ θα παρέχει μια ικανή ποσότητα ρεύματος, χωρίς όμως να προηγείται δημοπράτηση, όπως συνέβαινε με τα ΝΟΜΕ.
Οι ενεργοβόρες βιομηχανίες, ακριβώς επειδή έχουν μηχανισμούς αντιστάθμισης ρύπων θα επωμίζονται εκείνες το κόστος του CO2 που καταβάλλει η ΔΕΗ, ενώ ταυτόχρονα θα αποκτούν ρεύμα σε ανταγωνιστικές τιμές. Με τον τρόπο αυτό, το SPV θα μπορεί να μεταπουλά το ρεύμα και σε άλλες ενεργοβόρες βιομηχανίες, μειώνοντας έτσι το μερίδιο της δημόσιας εταιρείας στην υψηλή τάση.
Οι Βρυξέλλες το συζητούν. Επιμένουν ωστόσο να μπουν σε αυτό το σχήμα και ιδιώτες προμηθευτές, καθώς επίσης οι ποσότητες ρεύματος από τη ΔΕΗ να δημοπρατούνται, και να αφορούν παραγωγή τόσο από λιγνίτες, όσο και από υδροηλεκτρικά.
Σαν αντίλογο, η Αθήνα υποστηρίζει ότι αυτό είναι ανέφικτο καθώς οι προμηθευτές θα αγοράζουν ακριβό ρεύμα δεδομένου ότι δεν διαθέτουν μηχανισμό αντιστάθμισης. Επιμένει επομένως να συμμετάσχουν σε αυτό το SPV μόνο ενεργοβόρες βιομηχανίες.
Το χάσμα ανάμεσα στις δύο πλευρές δεν έχει προς το παρόν γεφυρωθεί. Στο ερώτημα πάντως κατά πόσο η DG COMP θέλει να προσθέσει και υδροηλεκτρική ισχύ στην ενέργεια που θα πουλά αυτό το όχημα, πηγές του ΥΠΕΝ αποφεύγουν να απαντήσουν ευθέως. Και παραπέμπουν στο γεγονός ότι οι διαπραγματεύσεις την τρέχουσα περίοδο έγκεινται μόνο στο ποιος θα συμμετέχει στο SPV, όχι στο αν αυτό θα πουλά και ενέργεια από “νερά”.
Τις επόμενες ημέρες θα καταβληθεί προσπάθεια να γεφυρωθούν οι διαφορές των δύο πλευρών και να έρθουν σε συμφωνία για τον μεταβατικό μηχανισμό που θα περιορίσει τη μονοπωλιακή θέση της ΔΕΗ στη λιγνιτική παραγωγή.
Σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΝ, οι διαπραγματεύσεις πιθανώς να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στον Φεβρουάριο, ενώ η όποια λύση συμφωνηθεί, θα έχει χρονική διάρκεια τουλάχιστον έως το 2023, οπότε και αποσύρονται όλες οι υπάρχουσες λιγνιτικές μονάδες.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι η Κομισιόν δεν φαίνεται να έχει πειστεί για την επάρκεια του μέτρου της απολιγνιτοποίησης, με την ελληνική πλευρά να αποδίδει τη στάση των Βρυξελλών στο ναυάγιο των διαγωνισμών πώλησης λιγνιτικών μονάδων, επί υπουργίας Γ.Σταθάκη.
Σαν αποτέλεσμα η ηγεσία του υπουργείου επιδιώκει να ενισχύσει την αξιοπιστία της ελληνικής πλευράς, επιταχύνοντας όλα όσα έχει δεσμευτεί ότι θα κάνει, (ταχύτατη έναρξη απολιγνιτοποίησης, πώληση ΔΕΔΔΗΕ, κοκ), ενώ ταυτόχρονα πρόκειται να παρουσιάσει στοιχεία στους εκπροσώπους των θεσμών για το άνοιγμα της αγοράς ρεύματος.