Εργαζόμαστε σχεδόν 6 μήνες το χρόνο για να πληρώσουμε φόρους και εισφορές που «τρώνε» το 50% του εισοδήματος, σύμφωνα με αποκαλυπτική μελέτη του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών για την «Ημέρα Φορολογικής Ελευθερίας»
Την ίδια ώρα, τα στοιχεία δείχνουν ότι το 2022 πληρώσαμε 2 φορές περισσότερα σε φόρους και εισφορές απ' ό,τι για να ικανοποιήσουμε βασικές μας ανάγκες, καθώς ξοδέψαμε 44,1 δισ. ευρώ το 2021 για τη κάλυψη βασικών αναγκών (στέγαση, διατροφή, ένδυση, μεταφορές, επικοινωνίες), όταν το 2022 καταβάλαμε στην εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία 88,5 δισ. ευρώ.
Ωστόσο, παρά την υψηλή επιβάρυνση οι πολίτες θεωρούν χαμηλή την ανταποδοτικότητα των φόρων στη παροχή κοινωνικών υπηρεσιών όπως η υγεία και η παιδεία.
Ειδικότερα με βάση τα κύρια ευρήματα της μελέτης:
- Η 21η Ιουνίου είναι η Ημέρα Φορολογικής Ελευθερίας για το 2023, σύμφωνα με τις προβλέψεις της κυβέρνησης για τα έσοδα από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές. Για 171 από τις 365 μέρες του έτους θα εργαστούμε για το κράτος, δύο εβδομάδες λιγότερο απ' ότι το 2022. Αν συνυπολογιστεί το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης για το 2023, το οποίο αντιπροσωπεύει μελλοντικούς φόρους, τότε η Ημέρα Φορολογικής Ελευθερίας για το 2023 έρχεται μία εβδομάδα αργότερα, την 28η Ιουνίου. Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 2022 εργαστήκαμε για το κράτος 185 ημέρες (ΗΦΕ: 5 Ιουλίου), ενώ αν συνυπολογιστεί το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης, τότε η Ημέρα Φορολογικής Ελευθερίας για το 2022 ήρθε 10 ημέρες αργότερα, την 15η Ιουλίου
- Οι 171 ημέρες εργασίας για το κράτος που προβλέπονται για το 2023 είναι η χαμηλότερη φορολογική επιβάρυνση από το 2011, όταν το αντίστοιχο μέγεθος ήταν 169 ημέρες. Αν συνυπολογιστεί το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης, τότε οι 178 ημέρες εργασίας για το κράτος που προβλέπονται για το 2023 είναι η χαμηλότερη φορολογική επιβάρυνση από το 2007 όταν το αντίστοιχο μέγεθος ήταν 177 ημέρες.
- Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, η φορολογική επιβάρυνση στην Ελλάδα ήταν χαμηλότερη από τον μέσο όρο των 27 κρατών της ΕΕ την περίοδο 2011-2016 και υψηλότερη την περίοδο 2016 - 2018. Το 2019, Ελλάδα και ΕΕ είχαν αντίστοιχη φορολογική επιβάρυνση, ενώ το 2020 η φορολογική επιβάρυνση στον μέσο όρο των 27 κρατών της ΕΕ αυξήθηκε. Ωστόσο, συνολικότερη εικόνα δείχνει η φορολογική επιβάρυνση αν συμπεριληφθούν τα ελλείμματα της γενικής κυβέρνησης. Την περίοδο 2011 - 2013 η φορολογική επιβάρυνση στην Ελλάδα ήταν αρκετά υψηλότερη από τον μέσο όρο των 27 κρατών της ΕΕ, ενώ από το 2014 και μετά φαίνεται να συγκλίνει, με εξαίρεση το 2015 (Γράφημα 3Β). Το 2020, η φορολογική επιβάρυνση (με τα ελλείμματα) στην ΕΕ (27) έφτασε το 59,2% του Καθαρού Εθνικού Εισοδήματος, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για την Ελλάδα ήταν 61%.
- Σύμφωνα με έρευνα του ΟΟΣΑ, η ικανοποίηση των Ελλήνων πολιτών από τις δημόσιες υπηρεσίες την εποχή της πανδημίας είναι από τις χαμηλότερες ανάμεσα στις αναπτυγμένες οικονομίες, ιδιαίτερα τη στιγμή που η φορολογική επιβάρυνση στην Ελλάδα παρέμεινε υψηλή. Πιο συγκεκριμένα, οι Έλληνες πολίτες είχαν το χαμηλότερο ποσοστό ικανοποίησης από τις υπηρεσίες του κράτους στο εκπαιδευτικό σύστημα (36%) ανάμεσα σε 35 αναπτυγμένες οικονομίες Η ίδια δυσαρέσκεια επικρατεί και από την παροχή υπηρεσιών από το σύστημα υγείας, καθώς οι Έλληνες πολίτες είχαν το δεύτερο χαμηλότερο ποσοστό ικανοποίησης (38%) ανάμεσα σε 36 αναπτυγμένες οικονομίες, με την χειρότερη επίδοση να καταγράφεται στην Πολωνία Το μείγμα οικονομικής πολιτικής στην Ελλάδα συνδυάζει φορολογική επιβάρυνση υψηλότερη από τον διάμεσο των αναπτυγμένων οικονομιών του ΟΟΣΑ, ωστόσο με πολύ χαμηλή ανταποδοτικότητα σε βασικές υπηρεσίες.