ΓΔ: 1393.01 -0.33% Τζίρος: 39.83 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:41:00 DATA
Φωτο: Shutterstock

Χάνουν έδαφος τα εμπορικά κέντρα, έρχεται η εποχή του Big Box

Το μοντέλο του Big Box προσφέρει ευελιξία στην αξιοποίηση των εμπορικών χώρων, ανάλογα με τις ανάγκες. Παραμένει ισχυρό το ενδιαφέρον για μισθώσεις καταστημάτων στην Ελλάδα, 60 σημαντικές συμφωνίες το α' τρίμηνο.

Σε νέες ευέλικτες μορφές κτιρίων με χαμηλό κόστος λειτουργίας αναμένεται να στραφούν οι επενδυτές ακινήτων στον κλάδο του λιανεμπορίου καθώς οι διαρκώς εξελισσόμενες ψηφιακές συνήθειες των καταναλωτών απαιτούν εγκαταστάσεις που εύκολα προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα. Εδώ και χρόνια, η αύξηση της online κατανάλωσης έχει αλλάξει την αγορά της λιανικής, αποτελώντας ένα ισχυρό χτύπημα στη φυσική παρουσία των καταστημάτων (bricks and mortar).

Ωστόσο, οι πιο πρόσφατες τάσεις που εμφανίζονται στον κλάδο φέρνουν νέα υβριδικά μοντέλα, όπως το click and mortar, όταν το προϊόν αγοράζεται διαδικτυακά και ο πελάτης στη συνέχεια το παραλαμβάνει από το κατάστημα. Την ίδια στιγμή, άλλες επιχειρήσεις λιανικής προσθέτουν εγκαταστάσεις logistics στους χώρους τους ώστε να φτάνουν πιο γρήγορα και αποτελεσματικά τα προϊόντα τους στον τελικό χρήστη. Ειδικοί τονίζουν ότι οι νέες τάσεις στον χώρο του λιανεμπορίου, που πιθανόν να αλλάξουν πάλι τα επόμενα 2-3 χρόνια, απαιτούν κτίρια που αλλάζουν μορφή εύκολα και γρήγορα.

Στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, όλο και περισσότεροι επενδύουν στα καταστήματα Big Box ως μια λύση στις νέες προκλήσεις καθώς τα εμπορικά κέντρα παραμένουν ακόμα στη μαύρη λίστα πολλών επενδυτών. Ο Μάξιμος Καλατζής, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ανάπτυξης ακινήτων Makt, τονίζει σε δηλώσεις του στο Businessdaily.gr ότι και στην Ελλάδα «τα Big Box καταστήματα δείχνουν ακόμα να αντιστέκονται στην πτώση που παρατηρείται στα bricks and mortar καταστήματα καθώς προσφέρουν ευελιξία στους επενδυτές».

«Εκεί που έχεις έναν κύριο μισθωτή, αυτό μπορεί να αλλάξει και να αποκτήσεις 1-2 μεγάλους μισθωτές και κάποιους μικρότερους. Επίσης, στο Big Box η αλλαγή χρήσης του χώρου είναι σαφώς πιο ευέλικτη, μειώνοντας το retail, αν χρειαστεί, και αυξάνοντας χρήσεις γραφείων, για παράδειγμα. Οι μεικτές χρήσεις αποδεικνύονται πιο ασφαλείς και καθορίζουν την τάση», υπογραμμίζει ο κ. Καλατζής.

Υπενθυμίζεται ότι τέτοια χαρακτηριστικά εμπορικά καταστήματα στην Αθήνα λειτουργούν στην οδό Πειραιώς 54, στο Νέο Φάληρο, και την Παιανία (επί της Λεωφ. Λαυρίου), μεταξύ άλλων. «'Ένα ακόμα πλεονέκτημα με τα Big Box καταστήματα είναι ότι δεν έχουν υψηλά κοινόχρηστα, όπως τα εμπορικά κέντρα έχουν για τους μισθωτές. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, διότι στην εποχή μας τα καταστήματα "γρήγορης κατανάλωσης" (fast consuming) δουλεύουν με χαμηλό περιθώριο κέρδους και δεν αντέχουν υψηλό κόστος παγίων για τη διαχείριση ακινήτων», αναφέρει ο ίδιος, προσθέτοντας πως «το εμπορικό κέντρο έχει αρχίσει να ζορίζεται πολύ, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, όπου και αυτές όμως παρουσιάζουν πτωτικές τάσεις, σε σχέση με προηγούμενα χρόνια».

Εξήντα νέες μισθώσεις το α’ τρίμηνο

Στην Ελλάδα, ο τουρισμός και η ισχυρή εγχώρια κατανάλωση συντηρούν το επενδυτικό ενδιαφέρον για νέα καταστήματα εντός και εκτός Αττικής, οδηγώντας σε περίπου 60 νέες συμφωνίες μισθώσεων το α’ τρίμηνο της χρονιάς, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Cushman & Wakefield Proprius. «Αναφέρεται ότι η ζήτηση για φυσικά καταστήματα αυξήθηκε το πρώτο τρίμηνο του έτους με περιορισμένη προσφορά στα εμπορικά κέντρα και στους κύριους εμπορικούς δρόμους», εξηγεί η εταιρεία. «Η αύξηση του αριθμού των επισκεπτών και του τζίρου που ξεκίνησε πέρυσι συνεχίστηκε το πρώτο τρίμηνο, ενώ τα ενοίκια κινήθηκαν σταθεροποιητικά στους περισσότερους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους», προσθέτει η ίδια.

Στην Αθήνα καταγράφηκαν περίπου 40 συμφωνίες, με συνολική μισθωμένη επιφάνεια 20.000 τ.μ. Διάφορα αξιοσημείωτα ανοίγματα σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του τριμήνου, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου κατάστημα Sinsay που άνοιξε στην Ελλάδα στο Ηράκλειο Κρήτης, η LC Waikiki δημιούργησε ένα νέο χώρο στην Κρήτη, η Holland & Barrett άνοιξε τρία καταστήματα στη Γλυφάδα, την Κηφισιά και το The Mall Athens, η Pepco συνέχισε το σχέδιο επέκτασής της με το άνοιγμα τριών καταστημάτων σε Αθήνα, Κόρινθο και Ξάνθη, ενώ η  δανέζικη εταιρεία λιανικής πώλησης υποδημάτων Ecco εξασφάλισε δύο νέες τοποθεσίες στην οδό Ερμού.

Σε ό,τι αφορά τη Sport Vision δημιούργησε ένα νέο κατάστημα 550 τετραγωνικών μέτρων στην Πάτρα. Σε σχέση με νέες επενδυτικές συμφωνίες αυτό το τρίμηνο, το μεγαλύτερό αφορά την εξαγορά της Λεωφ. Μεσογείων 257 που ανήκει στη Miele από τα σούπερ μάρκετ Lidl.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αντεπίθεση των σούπερ μάρκετ για ΦΠΑ, πλαφόν κέρδους και χρεώσεις καρτών

Να μειωθεί ο ΦΠΑ στα τρόφιμα, που είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη, ζητούν οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ, ενώ επιμένουν στην ανάγκη να καταργηθεί το πλαφόν κέρδους και να μειωθούν οι προμήθειες στις κάρτες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υποχωρεί το ενδιαφέρον ξένων για αγορά ακινήτου στην Ελλάδα

Κλονίζεται η οικονομία της Γερμανίας και οι αγοραστές από την κεντρική Ευρώπη αναβάλλουν την αγορά δεύτερης κατοικίας στην Ελλάδα. Οι κατασκευαστές απαντούν με «κρυφές» μειώσεις τιμών στην Αττική.
ygroilektriko
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανάχωμα στις υψηλές τιμές ρεύματος με περισσότερα μικρά υδροηλεκτρικά

Απόφαση του ΥΠΕΝ υποστηρίζει την ανάπτυξη του κλάδου, όπως τονίζει στο BD ο Ηλίας Κακιόπουλος, γενικός γραμματέας του ΕΣΜΥΕ. Αναζητούνται λύσεις για μείωση της συμμετοχής φυσικού αερίου στο ενεργειακό μείγμα.
Revma, Times, Ilektriko, Electricity, Energeia, Energy
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί αμφισβητείται το σχέδιο για πλαφόν στη χονδρική τιμή του ρεύματος

«Μέχρι ένα σημείο το πλαφόν έχει νόημα», αναφέρει ο Πάνος Κεφάλας, Research Lead Expert, στην Aurora Energy Research, στο BD. Αντιρρήσεις από την Κομισιόν. Υψηλές οι τιμές χονδρικής στην Ελλάδα, αλλά όχι στη λιανική.