Η έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει διαφοροποιήσει τον σχεδιασμό των μεγάλων αλυσίδων, και τα φυσικά καταστήματα που αποτελούσαν τη βάση ανάπτυξης μιας αλυσίδας αξιολογούνται εκ νέου, στο πλαίσιο του πολυκαναλικού εμπορίου.
Η ισχυρή ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου φέρνει ήδη τις πρώτες σημαντικές αλλαγές, με τον όμιλο Public που μετασχηματίζεται, να προχωρά στο κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων σε Άργος και Αγρίνιο, καθώς «θέλει να δώσει βάρος στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και στη συνεργασία με τη Box Now», όπως αναφέρουν μέλη του Σωματείου Εργαζομένων στο BD.
Μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Σωματείου, αναφέρει πως τα καταστήματα έκλεισαν αιφνιδιαστικά, ενώ σημειώνει ότι έχει ενταθεί η φημολογία πως θα υπάρξουν κι άλλα λουκέτα τόσο στην επαρχία όσο και στην Αττική. «Το κατάστημα στο Άργος έπιανε τους στόχους που υπήρχαν, με όλους τους εργαζομένους να είναι ευχαριστημένοι και πολλοί από αυτούς να βρίσκονται στην αλυσίδα για πολλά χρόνια» αναφέρουν, επισημαίνοντας πως η ενημέρωση ότι κλείνει το κατάστημα στο Άργος έγινε μόλις λίγες ώρες πριν το τέλος του ωραρίου.
Ο όμιλος είχε κλείσει επίσης την περασμένη χρονιά δύο καταστήματα στην επαρχία. Ένα στην Καστοριά και το ένα από τα δυο στη Ρόδο, ενώ όπως επισημαίνουν οι εργαζόμενοι «από τον Δεκέμβριο του 2022 υπήρξε η ενημέρωση από την εταιρεία πως θα υπάρξουν συγχωνεύσεις καταστημάτων. Όχι κλεισίματα και ότι αυτό θα αφορούσε κυρίως μεγάλες πόλεις».
Πηγές της εταιρείας αναφέρουν στο BD πως «στην περιοχή του Άργους και του Αγρινίου, οι πελάτες μπορούν να εξυπηρετούνται μέσα από το ανανεωμένο Public.gr, με περισσότερα από 1.000.000 προϊόντα και δυνατότητα παραλαβής στις κοντινές θυρίδες της BOX NOW μέσω της υπηρεσίας locker pickup 24/7».
Παράλληλα επισημαίνουν ότι ο όμιλος «στηρίζει τους εργαζομένους στις περιοχές αυτές υπεύθυνα, προσφέροντας ένα ολοκληρωμένο πακέτο στήριξης που περιλαμβάνει επιπλέον υπηρεσίες για γρήγορη επιστροφή στην εργασία καθώς και μελλοντικές ευκαιρίες απασχόλησης σε άλλα καταστήματα ή στο call center της εταιρείας».
Το πλάνο μετασχηματισμού των Public
Ο όμιλος Public που προχωρά την ενοποίηση με τη MediaMarkt πραγματοποιεί ένα ολικό «λίφτινγκ» των καταστημάτων, εξετάζει νέους κλάδους για να εισέλθει, θέλοντας να διευρύνει τις ροές εσόδων, ενώ παράλληλα αναπτύσσει το κομμάτι του last mile στο ηλεκτρονικό εμπόριο με εξαγορές.
Πρόσφατα εξάλλου απέκτησε μερίδιο συμμετοχής στην εταιρεία κούριερ Svuum ενώ έχει ενώσει δυνάμεις και με την BOX Now, θέλοντας να δημιουργήσει τις συνθήκες όπου οι ηλεκτρονικές αγορές θα έχουν (αναλογικά) τους αντίστοιχους χρόνους εξυπηρέτησης με τα φυσικά καταστήματα, στοχεύοντας να μεταμορφωθεί από μια αλυσίδα retail σε έναν πολυκαναλικό πάροχο προϊόντων και υπηρεσιών.
Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, «τα Public εστιάζουν στη δημιουργία ενός αναβαθμισμένου δικτύου καταστημάτων "Νέας Γενιάς" που μπορεί να φιλοξενήσει όλες τις προϊοντικές κατηγορίες που διαθέτει: τεχνολογίας, ψυχαγωγίας αλλά και οικιακών συσκευών μαζί με ένα οικοσύστημα υπηρεσιών για επισκευές, πληρωμές και εναλλακτικούς τρόπους αποστολής. Ένα πρόσφατο παράδειγμα είναι τα τρία νέα καταστήματα Public στη Θεσσαλονίκη».
Ο όμιλος σχεδιάζει να επενδύσει πάνω από 100 εκατ. ευρώ για την ανακαίνιση και αναβάθμιση 32 καταστημάτων όπου θα προσφέρεται μια ολοκληρωμένη εμπειρία στον καταναλωτή. Ήδη έχει κάνει την είσοδο της στην κατηγορία των Μικρών και Μεγάλων Οικιακών Συσκευών που προσφέρονται σε 17 καταστήματα, με τον αριθμό αυτό να αναμένεται να διπλασιαστεί μέχρι το τέλος του 2023.
Τα 13 καταστήματα MediaMarkt αναμένεται να παίξουν τον δικό τους ρόλο, καθώς 10 εξ αυτών θα αποτελέσουν και μέρος του σχεδιασμού ανάπτυξης των logistic hub της Public που θα βελτιώσει περαιτέρω τους χρόνους παράδοσης, επιτρέποντας στην εταιρεία την ανάπτυξη της υπηρεσίες Next Day Delivery.
Η Public θα επενδύσει και στις κατηγορίες edtech (educational technology - τεχνολογίες εκπαίδευσης). Όπως είχε αναφέρει τον Οκτώβριο ο κ. Μπουρλάς, η εκπαίδευση είναι πολύ κοντά στο DNA της εταιρείας και το πελατειακό κοινό της Public και σύντομα θα υπάρξει κίνηση του ομίλου σε ένα τομέα που παγκοσμίως αναπτύσσεται ραγδαίως.
Στα 20 δισ. ευρώ ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat το 69,84% των χρηστών διαδικτύου στην Ελλάδα πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές, σημειώνοντας μικρή άνοδο από το 68,52% του 2021 και το 58,93% του 2020, ενώ χαώδης είναι η διαφορά έναντι του 2012 όπου το ποσοστό αυτό έφτανε μόλις το 36,13%.
Ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας έφτασε τα 20,5 δισ. ευρώ σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, αποτελώντας το 6,9% του συνολικού τζίρου 39.460 επιχειρήσεων που απασχολούν 10 άτομα και άνω που είχαν συνολικό κύκλο εργασιών 295,9 δις. ευρώ, με την άνοδο αυτή να αντανακλάται στην ισχυροποίηση των μεγεθών σχεδόν όλων των κλάδων του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Ωστόσο οι καταναλωτές δείχνουν πως επιθυμούν το πολυκαναλικό μοντέλο, συνδυάζοντας φυσικό και ηλεκτρονικό κατάστημα, όπως αναφέρει έρευνα των FocusBari και Plushost, που σημειώνει ότι οι Έλληνες δαπανούν, κατά μέσο όρο, 644 ευρώ σε φυσικά καταστήματα και 510 ευρώ για ηλεκτρονικές αγορές, ενώ στο τελευταίο δίμηνο το 95% των ερωτηθέντων απάντησε ότι έχει πραγματοποιήσει αγορές από φυσικό κατάστημα και το 78% από e-shop.
Απαραίτητο το πολυκαναλικό μοντέλο για τις επιχειρήσεις
Όπως είχε αναφέρει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην έκθεση της για το ηλεκτρονικό εμπόριο, η πολυκαναλική συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών είχε ήδη αρχίσει να αναπτύσσεται με αυξητικές τάσεις ακόμα και πριν την πανδημία, με τους καταναλωτές να συνδυάζουν την επίσκεψη στο φυσικό κατάστημα με διαδικτυακές αναζητήσεις για τα προϊόντα.
Σύμφωνα με την έκθεση εμφανίζονται ισχυρότατες τάσεις πολυκαναλικής συμπεριφοράς από τους καταναλωτές με τους μισούς (52%) να πραγματοποιούν πρώτα διαδικτυακή έρευνα πριν προχωρήσουν σε αγορά από φυσικό κατάστημα. Υπάρχει ωστόσο και ένα ποσοστό 24% των καταναλωτών που πραγματοποιεί την έρευνα του σε φυσικά καταστήματα πριν προχωρήσει σε ηλεκτρονική αγορά με την τάση αυτή να είναι ιδιαίτερα ισχυρή πλέον.
Αυτό ενδεχομένως δικαιολογεί τις, σχεδιαζόμενες ήδη προ της πανδημίας, στρατηγικές των μεγάλων αλυσίδων φυσικών καταστημάτων, οι οποίες είχαν ξεκινήσει να διαθέτουν κεφάλαια και άλλους πόρους στο omni-channel εμπόριο, με την ψηφιακή αναβάθμιση της εμπειρίας των καταναλωτών εντός των φυσικών καταστημάτων, λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι το 42% των διαδικτυακών καταναλωτών αναζητούσαν πληροφορία στο διαδίκτυο για προϊόντα ενώ βρίσκονταν εντός καταστήματος, ενώ το 38% των καταναλωτών προέβαινε σε ηλεκτρονική αγορά προϊόντων αφού είχε προηγηθεί επίσκεψη σε κάποιο φυσικό κατάστημα.